DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera

DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera
‘Control Module Incorrectly coded’. Dat is vreemd, hoe kan de codering zijn veranderd?

Bij een Volkswagen Golf GTD uit 2013 werkt het verkeersbordherkenningssysteem niet meer. Er blijkt een codering veranderd. Wat kan de oorzaak zijn? En wat heeft de aftermarket-trekhaak daarmee te maken? Danny Versluis en Iwan Kennis gaan stap voor stap op zoek naar de oplossing.

Tijdens een proefrit bevestigt Danny de storing. Bij het binnenrijden van de bebouwde kom verschijnt inderdaad niet de snelheid in het navigatiedisplay van de Golf. Maar hoe komt dit? Waar moet dit signaal vandaan komen? Danny: “Verkeersbordherkenning is onderdeel van het ADAS-systeem. Niet alle diagnoseapparatuur kan hiermee overweg, maar Iwan heeft originele tools beschikbaar. We starten met het uitlezen van foutcodes met de VCDS.”

In de Gateway Installation List is een storing te zien in ‘A5-Front Sensor Drive Assistant – Status Malfunction 0010. De foutcode luidt: ‘0646 – Control Module Incorrectly Coded’.
“Maar waarom is die codering veranderd?”, vraagt Danny zich af.

Terug naar fabriekscode

Met de originele ODIS-apparatuur hercodeert Iwan de camera. Is het daarmee opgelost? Met de VCDS controleert Iwan of de foutcode verdwenen is. Helaas, deze blijft aanwezig. Danny: “We hebben de originele codering teruggezet zoals die in de Golf zat toen die de fabriek verliet. Wat kan de oorzaak zijn van de verkeerde codering? Een mogelijke verdachte vinden we aan de achterkant: de trekhaak.”

Danny en Iwan controleren online de ‘as-built’-informatie. Daar staat inderdaad dat de auto zonder trekhaak de fabriek heeft verlaten.

Verdachte nummer één, de trekhaak. Die blijkt achteraf gemonteerd én gecodeerd, want de trekhaakmodule is bekend op de CAN-bus.

Om de volgende stap in de diagnose toe te lichten, geeft Danny een voorbeeld van codering van modules: “Een airbagmodule kan zowel in een hatchback als station worden gebruikt, terwijl die laatste misschien zes in plaats van vier airbags heeft. Je moet de module dus kunnen coderen naar de juiste specificaties. Daarnaast moet ook de CAN-bus weet hebben van de module. Dus ook van de trekhaakmodule, onze verdachte.”

Onjuiste codering

Al snel vinden Iwan en Danny de oorzaak: “Iemand heeft achteraf een trekhaak gemonteerd en keurig de trekhaakmodule gecodeerd. Hij is alleen vergeten de gemonteerde trekhaak ook te coderen in de camera voor de verkeersbordherkenning. Belangrijk, want in veel landen verschilt de maximumsnelheid met of zonder aanhanger. Bij een goede codering kan de cameramodule aan de trekhaakmodule vragen of er een aanhanger is aangekoppeld. Zo ja, dan wordt er een andere maximumsnelheid weergegeven.”

Met VCDS past Iwan de codering in de cameramodule aan. Hij verandert de optie ‘00 trailercontrol-module, not installed’ in ‘01 trailer-control-module, installed’.
Is het probleem daarmee opgelost? Zeker, de foutcodes zijn er uit. En ook de proefrit laat zien dat het systeem weer werkt.

Bingo. In het ADAS-systeem is de trekhaakmodule niet gecodeerd. Dat veroorzaakt het probleem.

Camera kalibreren

Danny sluit de video af met enkele nuttige tips. Zo demonstreren hij en Iwan de camerakalibratie. Nodig bij aanpassing van de wieluitlijning of vervanging van de voorruit. En heb je zelf niet de tools voor de hercodering? In de video wordt ook de werkwijze van Jifeline gedemonstreerd. Bekijk de video hieronder:

DiagnoseDan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier:



Dit artikel is gepubliceerd in AMT mei van 20 september mei 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 9 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?