Test je APK-kennis: twijfelgevalletje op de remmenbank

Test je APK-kennis: twijfelgevalletje op de remmenbank

Remmen, altijd lastig. We hebben zo'n twijfelgevalletje op de remmenbank. Hoe moet de APK-keurmeester nu handelen? En vooral, waarom? Dus duik in de regelgeving, denk goed na en geef ons je antwoord. De details van de vraag vind je hieronder, veel succes!

Oef, we zitten nog even bij te komen van de vorige AMT-APK Keurmeesterquiz. Je weet wel, die met de AdBlue-lekkage. Juryvoorzitter Martin Pardoel concludeerde, na een lastige redenering door een doolhof van APK-artikelen, dat die lekkage niet tot afkeur hoeft te leiden en dat ook er ook geen ReparatieAdvies op het APK-rapport hoeft. Daarop reageerde de RDW dat huns inziens wel een RA2 nodig is. Het draait er allemaal om of AdBlue milieugevaarlijk is en of het in de auto in een gesloten systeem zit. Wie er in dit lastige geval gelijk heeft? Oordeel zelf.

APK Keurmeester
Hoe moet hij nu handelen?

Door naar de remmen

Voor nu, op naar de nieuwe opgave. Komt ie:

Tijdens de remtest van een personenauto die op 12 december 2017 in gebruik is genomen meet de keurmeester een relatieve beremming van 56 %. Tevens blijkt dat het remkrachtverschil op de voorste as 23 % is en op de achterste 29 %. Bij deze test heeft hij op de voorste as een pedaalkracht gemeten van 410 N en op de achterste as 490 N.

Twee vragen

De vragen liggen dan voor de hand: Goedkeur, afkeur, hoe moet de keurmeester nu handelen? En vooral: Licht je antwoord toe! En vergeet niet, onze juryvoorzitter, PSB-trainer Martin Pardoel, wil ook namen en rugnummers. Dus: in welk(e) artikel(en) van de APK-regelgeving staat dat?

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...