Test je APK-kennis: Automatische koplamphoogteverstelling én een verstelwieltje, geen van beide werkt, goed- of afkeur?

Test je APK-kennis: Automatische koplamphoogteverstelling én een verstelwieltje, geen van beide werkt, goed- of afkeur?
Xenon-koplamp, maar de automatische hoogteverstelling werkt niet.

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer krijg je te maken met een lichte bedrijfsauto met een storing aan de hoogteregeling van zijn xenonlampen. En dit busje heeft nog een eigenaardigheidje… Goed- of afkeur?

Hoho, wacht even, dit is niet de eerste aflevering van de APK Keurmeester Quiz. Zoals je je misschien herinnert van eerdere, neemt juryvoorzitter en PSB-APK-trainer Martin Pardoel geen genoegen met alleen het antwoord op de vraag: “Goed- of afkeur?”. Er hoort altijd een goede uitleg bij. Inclusief de gebruikte artikelnummers uit de APK-regelgeving! Veel succes.

Vreemd...

Oké, het woord is aan Martin Pardoel: “Een lichte bedrijfsauto met DET: 12-08-2008 komt voor de APK. De auto heeft gasontladingslampen met automatische niveauregeling. Die heeft de keurmeester nog niet in actie gezien.

Logisch dat de automatische niveauregeling niet werkt”

Tijdens de controle van de onderzijde van de auto ziet de keurmeester dat het stangetje tussen de wielophanging en de sensor van de hoogteregeling van de koplampen op de vooras ontbreekt. Logisch dat de automatische niveauregeling niet werkt.”

De handmatige koplampverstelling op het dashboard werkt ook niet.
De handmatige koplampverstelling op het dashboard werkt ook niet.

“Hé, maar op het dashboard van de auto zit een regelaar om de dimlichtafstelling aan te passen aan de beladingstoestand van het voertuig. ‘Huh, hoe kan dat?’, vraagt de keurmeester zich af. Nou ja, doet er ook niet toe. Als de keurmeester er aan draait, verandert de hoogte van de dimlichtbundels niet.”

De vraag

Dat brengt Pardoel bij de twee vragen van deze APK Keurmeesterquiz.

1. Als de daling van de dimlichtbundel binnen de normen valt, wat moet dan de keuringsbeslissing zijn?

2. Licht je antwoord toe.

Je antwoord insturen op deze vragen kan niet meer, het goede antwoord teruglezen wel. Dat doe je hier!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...