Meer omzet met Autocom ICON

Meer omzet met Autocom ICON

Met de nieuwe Autocom ICON los je nog meer autoproblemen in de eigen werkplaats op. Arnold Tip (foto) van Vakgarage Tip legt uit hoe Secure Gateway, Pass-Thru en DoIP -standaardfuncties op de nieuwe ICON- zijn bedrijf helpen.

Al zes jaar gebruikt Arnold Tip Autocom-testers. Hij kocht van AA-Equipment Support direct de nieuwe Autocom ICON en is er heel enthousiast over. Arnold Tip: “Een van de voordelen is dat de lay-out bij Autocom voor elk automerk hetzelfde is. Die herkenning maakt het makkelijker, want alle technici moeten wel aan alle auto’s kunnen werken.”

Bij Arnold’s bedrijf, Vakgarage Tip in Elst, komen namelijk alle automerken voor onderhoud langs, terwijl de technici verschillende niveaus hebben: van onervaren leerlingen tot zeer ervaren diagnosespecialisten. Die technici krijgen in de ICON hulp van ‘Guided Diagnostics’, dat helpt bij het vinden van de meest waarschijnlijke oorzaak van een foutcode en geeft aan hoe je het probleem kunt oplossen.

In de eigen werkplaats

Om snel een betrouwbare diagnose te stellen is de software van de Autocom ICON uitgerust met functies zoals Systeemidentificatie, Systeemscan en Systeemupdate. Arnold en zijn collega’s kunnen met de Autocom ICON foutcodes lezen en wissen, servicefuncties uitvoeren (zoals Service Light Reset, actuator test en automatische voertuigselectie door middel van VIN-code) en aanpassingen maken op voertuigsystemen, zoals afstellingen en activeringen. Met die functionaliteiten kunnen steeds meer problemen in de eigen werkplaats worden opgelost, waarbij de steeds groter wordende voertuigdatabase natuurlijk ook helpt. Het verhoogt de klantenervaring en loyaliteit en voorkomt dat klanten onnodig terug moeten komen of naar de concurrent gaan.

Zo maak je meer omzet

Arnold Tip gebruikt meerdere testers. Volgens hem zijn drie sleutelwoorden in een modern diagnoseapparaat onontbeerlijk: Secure Gateway (SGW), Diagnose over Internet Protocol (DoIP) en Pass-Thru. Arnold Tip: “Zonder DoIP en Pass-Thru kun je geen software op afstand laden en om een servicemelding te resetten bij een ID3, heb je een Secure Gateway nodig.”
Je blijft met de SGW functionaliteit binnen de vertrouwde Autocom-software. Het aanmeldproces bij de fabrikant vindt plaats via de Autocom-software (en dus niet via een lastige fabrikantenwebsite) en er zijn geen extra toegangskosten voor automerken die opgenomen zijn in Autocom SGW. Zo kun je met Secure Gateway, Pass-Thru en DoIP (en natuurlijk de software voor elektrische en hybride voertuigen) meer auto’s bedienen en meer inkomsten realiseren.

Storing terugkijken

Met de Autocom ICON maak je eenvoudig een rapport met foutcodes van meerdere systemen, gegevens en grafieken voor een autodossier, allemaal van realtime data. Het opnemen en exporteren van livedata vanaf de pc (mede dankzij een snelle bluetooth verbinding) heeft veel voordelen. Arnold Tip: “Het reproduceren van storing is soms heel lastig. Je zult net zien dat de storing zich niet voordoet als jij een proefrit maakt. Maar de ‘flightrecorder’ neemt die storing op, zodat je het later kunt terugkijken. Dat is heel handig.”

Altijd een extra collega

De Autocom ICON wordt geleverd met één jaar CARS- en/of TRUCK-software en één jaar gratis CLEVER Apparatuur Support. AA-Equipment Support geeft trainingen op diverse niveaus, waaronder een toepassingstraining om snel wegwijs te worden in (nieuwe) apparatuur en diagnosesoftware. Tijdelijk is een jaarabonnement op CLEVER VTS Compact Car ondersteuning gratis bij de aanschaf van een Autocom ICON. Daarmee heb je een jaar lang een collega technicus binnen handbereik voor hulp bij vragen over auto’s, Pass-Thru, digitaal serviceboekje, de juiste technische schema’s, componentlocaties en handleidingen.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment Support.

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...