Gaan we straks volledig elektrisch remmen?

Gaan we straks volledig elektrisch remmen?

De automotive industrie maakt enorme vooruitgang op het gebied van elektrische voertuigen en geavanceerde technologieën, waaronder volledig elektrisch remmen. Deze innovatie kan de rijveiligheid en prestaties naar nieuwe hoogten tillen. Volledig elektrisch remmen verschillen van traditioneel hydraulisch remmen, omdat er gebruik wordt gemaakt van elektrische actuatoren in plaats van een hydraulisch systeem. Dit biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele remmen.

De voordelen van elektrisch remmen

Een van de belangrijkste voordelen van volledig elektrisch remmen is het regeneratief remmen, waarbij kinetische energie direct wordt omgezet in elektrische energie, zonder dat mechanische componenten nodig zijn. Hierdoor is de omzetting en opslag van energie efficiënter, omdat er geen energieverlies is door mechanische wrijving, zoals bij hydraulische systemen. Bovendien reageren elektrische remmen veel sneller dan hydraulische componenten, omdat de communicatie tussen het rempedaal en de remmen elektronisch verloopt. Dit resulteert in een nauwkeurigere remrespons, waardoor de veiligheid en controle over het voertuig sterk verbeteren.

Naast deze voordelen kunnen elektrische remmen ook extra mogelijkheden bieden voor geavanceerde remfuncties. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de remkracht op basis van de rijomstandigheden of het terugwinnen van energie tijdens het bergafwaarts rijden. Deze functionaliteiten verbeteren niet alleen de remprestaties, maar dragen ook bij aan een efficiëntere terugwinning van energie voor regeneratief remmen. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en geavanceerde remregeling en energiebeheer.

Dus, wanneer wordt de eerste auto met volledig elektrische remmen gelanceerd?

Hoewel volledig elektrische remmen veel potentieel hebben, zijn er nog technische en regelgevende uitdagingen die moeten worden overwonnen voordat ze op grote schaal kunnen worden geïmplementeerd. Het waarborgen van betrouwbaarheid en voldoen aan internationale veiligheidsnormen zijn bijvoorbeeld cruciaal. Desondanks zijn autofabrikanten, zoals Lamborghini, al bezig met de ontwikkeling van vergelijkbare technologieën. Zoals bij elke nieuwe technologie zal er een aanloopperiode nodig zijn voordat deze noviteit een alledaags kenmerk wordt. Het is dan ook niet verrassend dat het traditionele hydraulische remsysteem met remklauwen, remschijven en remblokken uiteindelijk zal verdwijnen. 

ACTRONICS, een toonaangevend revisiebedrijf en expert in automotive technologie, volgt nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van volledig elektrische remmen. Ze zetten hun kennis en expertise in om klanten te voorzien van revisie-oplossingen voor complexe auto-elektronica. 

De rembekrachtiger en elektrische auto’s: hoe zit dat precies?

Naast volledig elektrisch remmen is er ook aandacht voor de rembekrachtiging bij elektrische auto's. Een conventionele rembekrachtiger verhoogt de pedaaldruk met een factor 3 tot 4 door gebruik te maken van het vacuüm dat ontstaat bij een draaiende verbrandingsmotor. Dit vormt echter een uitdaging bij elektrische voertuigen die geen vacuüm creëren. Om dit probleem op te lossen, zijn er nieuwe generaties rembekrachtigers ontwikkeld, zoals de elektromechanische rembekrachtiger iBooster van Bosch en het MK C1-systeem van Continental. 

Elektromechanisme biedt de uitkomst

Het iBooster-systeem van Bosch maakt gebruik van een elektromotor met een vrijlopend tandwielstelsel om de pedaalkracht te versterken. Hierdoor kan de mate van bekrachtiging per situatie worden aangepast, wat kan resulteren in een ondersteuning van maar liefst 8 kN (ruim 10 keer de pedaaldruk). Dit systeem is al te vinden in meerdere modellen van Tesla. Het MK C1-systeem van Continental, een nieuw ABS-systeem, maakt gebruik van de hydraulische pomp om het rempedaal te bekrachtigen. In dit systeem is de hoofdremcilinder geïntegreerd in het ontwerp en verdeeld in twee delen: een deel dat het hydraulische gevoel in het pedaal geeft en een deel dat daadwerkelijk de remfunctie verzorgt. De ECU bepaalt op basis van input van de pedal travel sensor zelf of en hoeveel remdruk er moet worden opgebouwd. Hierdoor is een rembekrachtiger overbodig geworden. Het MK C1-systeem is geïmplementeerd in modellen van Audi (E-tron) en Alfa Romeo (Giulia). 

Verschillende variaties op het concept

Verschillende fabrikanten experimenteren dus met diverse benaderingen binnen het concept van volledig elektrische remmen en rembekrachtiging voor elektrische voertuigen. Deze ontwikkelingen wijzen op een toekomst waarin volledig elektrische remmen en elektromechanische rembekrachtigers de norm zullen worden, terwijl traditionele hydraulische systemen geleidelijk verdwijnen. Deze innovaties beloven verbeterde rijprestaties, efficiënter energiegebruik en geavanceerde remfuncties, waardoor de automotive-industrie nieuwe mogelijkheden en verbeteringen kan realiseren. 


Dit artikel is gesponsord door ACTRONICS.

Een Polestar 5 preproductie-exemplaar tankte zijn StoreDot accupakket praktisch gesproken van ‘leeg’ naar ‘vol’ in tien minuten, met een snellader die echt snel kon blijven laden.

Snelladen in stroomversnelling: 600 km in 10 minuten

400 of misschien zelfs 600 kilometer rijbereik laden in tien minuten, da's effe wat anders dan thuis acht uur aan het speciale oplaadkastje hangen....

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...