Zijn hybride auto's veiliger dan normale auto's?

Zijn hybride auto's veiliger dan normale auto's?

Hybride auto's hebben zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor. Auto's met elektromotor worden alsmaar populairder. De auto's zien we dan ook steeds meer op de wegen verschijnen.

Terwijl het kopen van een hybride auto enkele jaren geleden nog flink werd afgeraden, zijn de auto’s nu niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De auto’s hebben een aantal voordelen ten opzichte van auto’s die alleen een verbrandingsmotor hebben. Zijn de auto’s echter ook veiliger dan reguliere auto’s?

De veiligheid van een hybride auto

Auto’s met een elektromotor hebben niet alleen een verbrandingsmotor, maar ook een accu. Er is onderzoek gedaan of de accu na een crash eerder vlam vat dan de reguliere verbrandingsmotor. Dit is niet het geval, maar dankzij de accu kunnen er bij een brand wel giftige dampen vrijkomen. De vlammen die dankzij de accu zouden kunnen ontstaan na een crash, verspreiden zich echter wel minder snel. Een hybride auto heeft zowel een reguliere verbrandingsmotor en een accu.

Maar wat betekent dit voor de veiligheid? Tegenwoordig wordt er goed op brandgevaar gelet. De hybride auto’s hebben zich op dit gebied flink ontwikkeld. Hier hoef je tegenwoordig dan ook niet heel bang meer voor te zijn.

Uit een onderzoek uit 2011 blijkt dat passagiers minder risico lopen om gewond te raken met een hybride auto. Uit het onderzoek, uitgevoerd door The Highway Loss Data Institute, blijkt dat het extra gewicht van de auto’s voor extra veiligheid zorgt. De auto’s wegen zwaarder dan de varianten zonder elektromotor. De kans op verwondingen zou zelfs 25% lager zijn dan bij auto’s zonder elektromotor. Dit is natuurlijk een goede reden om voor zo’n auto te kiezen.

Is het kopen van een hybride slim?

Moet je een hybride kopen puur omdat dit veiliger zou zijn? Deze keuze is natuurlijk geheel aan de consument. Echter de auto’s hebben ook een aantal andere voordelen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een milieuvriendelijk imago, iets dat tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Bovendien wordt ook veel minder betaald aan brandstofkosten, doordat de auto’s ook op elektriciteit kunnen rijden.

De hybride auto’s hebben echter ook een nadeel: de autoverzekering is vaak duurder, doordat de auto’s een hogere aanschafwaarde hebben. Bovendien houden de verzekeraars er ook rekening mee dat eventuele reparatiekosten waarschijnlijk hoger zullen liggen. Een autoverzekering afsluiten mag dan misschien wel minder voordelig zijn met deze auto’s, maar de maandelijkse kosten zullen al met al waarschijnlijk wel een stuk lager liggen dan bij een auto met verbrandingsmotor.

Dit artikel is gesponsord door Lequal. 

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...