Kalibreren zonder ballenborden

Kalibreren zonder ballenborden
<em>Het televisiescherm met computer is via het wifi-netwerk gekoppeld met de Connex-diagnosetester; kwestie van eenmalig inleren.</em>

Op de openhuisdagen heeft Rocar-Tech de digitale ADAS van BrainBee geïntroduceerd. Opvallende noviteit: er zijn geen kalibratieborden meer nodig voor een statische kalibratie.

Rocar-Tech Garage Equipment in Hengelo heeft op een aantal openhuisdagen laten zien dat je een camera statisch kunt kalibreren zonder gebruik te maken van camera-kalibratiepanelen (de 'ballenborden').

Het nieuwe BrainBee ADAS-kalibratiesysteem gebruikt namelijk een televisiescherm als vervanging van de kwetsbare en kostbare borden.

Achter het grote televisiescherm zit een computer, die gekoppeld is via het wifi-netwerk aan de Connex-diagnosetester.

Staat de auto scheef? Geeft niet, de computer corrigeert het beeld op het televisiescherm.”

De diagnosetester (geïntegreerd met Haynes Pro) is onderdeel van de ADAS-kit, maar ook los verkrijgbaar.

Herkenbare voorbereiding

Is de auto correct uitgelijnd, zijn de banden op spanning, is de auto onbelast en heeft de auto een onbeschadigde schone voorruit, dan kunnen we aan de slag.

Je zet het televisiescherm voor de auto, zet de klemmen op de voorwielen, sluit de Connex-tester aan op de OBD-stekker van de auto, zet die auto op contact (eco-stand uit) en je selecteert de juiste auto via VIN-herkenning, kenteken of je doet het handmatig.

Waarom moet je kalibreren?

Auto's zijn steeds vaker uitgerust met rijhulpsystemen, zoals parkeerhulpsystemen, uitstapassistenten, noodremsystemen, dodehoekdetectie en precrash systemen. In het Engels worden ze afgekort tot ADAS: Advanced Driver Assistance Systems.

Een auto met rijstrookassistentie heeft camera's en een auto met een adaptieve cruisecontrol heeft een radarsysteem. De sensoren, radars en camera's van rijhulpsystemen in de bumpers, gril en autoruiten zijn kwetsbaar.

Bij elke parkeerschade, de- en montage van een bumper of trekhaak, het vervangen van een voorruit of de montage van banden met een andere diameter is een kalibratie nodig.

Meestal volstaat een statische controle, maar bij sommige auto's is een aanvullende dynamische controle nodig, terwijl een enkel automerk zelfs alleen dynamische kalibraties kent.

Dynamische kalibraties moet je met twee personen doen, omdat je met voorgeschreven snelheden moet rijden en procedures moet volgen. De software van elk kalibratiesysteem geeft aan of je statisch, dynamisch of op beide manieren moet kalibreren.

Daarna klik je de ADAS-functie aan en de diagnosetester neemt je door de menu-gestuurde software mee. Tot zover zijn de handelingen vergelijkbaar met andere ADAS-kalibratiesystemen.

De televisie corrigeert het beeld

Maar vanaf dit moment ontstaan de verschillen. Je hoeft het televisiescherm niet precies op de juiste afstand voor de auto neer te zetten. De computer corrigeert namelijk het geprojecteerde beeld voor elke denkbare hoek.

De computer moet natuurlijk wel weten hoeveel hij moet corrigeren. Dat doe je door het aantal millimeters met een laser te meten dat het televisiescherm in de breedte voor de auto staat (hart wiel, links en rechts) en in de lengte (ook hart wiel, ook links en rechts).

Deze vier waardes vul je in en vervolgens rekent de diagnosetester zelf uit hoe het beeld gecorrigeerd moet worden om de camera het juiste beeld voor te schotelen. Met de stuurhoeksensor op 0° of met een stuurwaterpas weet je dat de auto ook recht staat.

Kalibratie in tien minuten

Het televisiescherm moet nog wel even op de juiste hoogte worden gezet. De diagnosetester geeft de hoogte aan; je verzet het scherm elektrisch.

Rocar-Tech-BrainBee-ADAS-laser-correctie-beeld
Hoe scheef staat het televisiescherm voor de auto? Met de laser meet je de afstanden die je op de tester invult en het beeld wordt gecorrigeerd.

Normaliter heeft een camera nog een tweede meting nodig, waarbij je de auto verder van het bord zet (of andersom), maar ook dat is niet nodig: het televisiescherm verkleint gewoon het beeld, zodat de camera een grotere afstand ervaart.

Je hebt er nauwelijks erg in, maar feitelijk is de kalibratie nu al klaar. Tien minuutjes. Het kalibreren van de radar gaat op dezelfde manier.

Op het radarbord zitten een paar waterpassen, want in tegenstelling tot de camerakalibratie moet je de spiegel wel waterpas zetten, omdat de software geen spiegelbeeld kan corrigeren. In dit geval moet de auto wel waterpas staan.

Geen borden, geen plakkertjes

Een groot verschil met andere ADAS-systemen is dat je met de BrainBee alleen met de voorwielen werkt, dat investeringen in tien tot vijftien snel gedateerde ballenborden tot het verleden behoren en dat je nauwelijks meer ruimte nodig hebt dan de lengte van de auto plus pakweg een halve meter.

Op het radarbord zitten een paar waterpassen, want de software kan geen spiegelbeeld corrigeren.

Ook een vlakke vloer is niet nodig. Bovendien hoef je niets te verzetten, hoef je geen metingen met een rolmaat te doen of streepjes op de grond te zetten.

Volgens Jan Roozeboom, Gert-Jan Evers en Gerben Geerdink van BrainBee-importeur Rocar-Tech leveren de voordelen aanzienlijke tijdswinst op.

Bij sommige auto's is dynamische kalibratie nodig (zodat de camera tijdens het rijden verkeersborden, witte strepen en andere herkenningsdoelen kan vinden), maar volgens Rocar-Tech is de toekomst aan de statische controles met een televisiescherm dat je instelt met het diagnosesysteem.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...