Veilig werken aan hybride/EV: Zo volg je altijd de juiste stappen!

Veilig werken aan hybride/EV: Zo volg je altijd de juiste stappen!
Handig, voor je aan een EV-klus begint eerst even een blik werpen op het stappenplan. Zo weet je waar en hoe je moet beginnen. EV-klus veilig geklaard!

In de NEN 9140 staat keurig netjes beschreven hoe je veilig aan hybride/EV werkt. Wie wat mag doen en welke stappen je moet nemen vind je terug in een flowchart. GMTO heeft de NEN-flowchart omgebouwd tot een overzichtelijk EV-stappenplan op posterformaat. Vraag 'm gratis aan en hang 'm op in je werkplaats. Zo weet je altijd hoe je een EV-klus moet aanpakken!

Arjen Woudstra van GMTO was betrokken bij de herziening van de nieuwe NEN-norm die onlangs is ingegaan. De norm sluit nu beter aan op praktijk van de werkplaats en er is meer aandacht voor veiligheid en calamiteiten bij EV’s.

Ja/Nee

In de norm vind je een flowchart met de stappen die je moet nemen als je gaat sleutelen aan een EV en ook wie welke werkzaamheden mag uitvoeren. “De flowchart is op zich overzichtelijk”, legt Woudstra uit, “Maar aan het opstellen van een flowchart zijn regels gebonden. Zo moet elke vraag of stap met ja of nee beantwoord worden. Dat is in de praktijk niet altijd zo zwart-wit.”

Optimaal

Daarnaast vangt GMTO signalen van experts en verzekeringsmaatschappijen op waaruit blijkt dat er bij autobedrijven nog best veel onduidelijk is over wat wel en niet mag. “Veel autobedrijven hebben hun zaken rondom EV nog niet optimaal op orde, zo blijkt.” Om werkplaatsen op weg te helpen is het idee om een EV-poster te maken geboren.

Handig!

“Wij vinden het belangrijk dat elke werkplaats weet hoe je veilig EV-klussen uitvoert en natuurlijk ook wie er aan deze auto’s mag werken. Daar helpen wij graag bij.” Iedereen die de poster wil ontvangen kan ‘m via de website van GMTO gratis aanvragen.

Hebben?

Wil jij  de poster ook aan de muur? Klik hier, vul je snel gegevens in (want op = op), dan valt ie binnenkort bij jou op de mat!

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...