Deeltjesteller komt er aan: geen nieuwe roetmeter meer?

Deeltjesteller komt er aan: geen nieuwe roetmeter meer?
Let op, de deeltjesteller vervangt de traditionele roetmeter niet, hij komt erbij

Ergens tussen 2021 en 2023 komt de deeltjestester. Wat mogen we verwachten van de APK, welke apparatuur heb je daar straks voor nodig om het roetfilter te kunnen controleren? Kan je je roetmeter in de hoek zetten? We stellen deze vragen aan equipmentleverancier JN Testapparatuur.

“Wij horen vaak van APK-keuringstations dat ze de aanschaf van een nieuwe roetmeter liever uitstellen omdat de deeltjesteller eraan komt”, zegt Marco van den Hoorn van JN Testapparatuur. Die bedrijven helpt hij graag uit de droom: “De traditionele roetmeter met nulemissie-unit blijft voor huidige dieselvoertuigen gewoon bestaan.”

Van den Hoorn begint bij het begin: “Voor voertuigen met een DET vanaf 1 januari 2006, kun je voor de APK met een EOBD-scantool diagnosestellen. Is de diagnose goed, dan is er op emissie geen afkeur. Is de diagnose niet goed, je hebt een emissiegerelateerde foutcode of een niet afgeronde readinesstest, dan moet je de auto aan de uitlaat testen met een roetmeter of viergastester.”

'Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop'

Tip voor straks

Oké, en nu komt ergens tussen 2021 en 2023 die deeltjestester. “Daarmee ga je als APK-station meten of een voertuig vanaf Euro 5 of 6 een goed werkend roetfilter heeft. Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop.”

En dus komt Van den Hoorn nu vast met een advies voor straks: “Is bij stationair toerental het aantal deeltjes te hoog, schakel dan over op de roetmeetkop om eerst de roetuitstoot op 0,00 te krijgen. Zo voorkom je onnodige vervuiling van je deeltjesteller en daarmee servicekosten.”

Conclusie: “Viergastester en (opaciteits)roetmeter blijven, de deeltjesteller komt erbij.”

Nulemissie in de werkplaats

Goed, de deeltjesteller komt eraan, maar viergastester en roetmeter kunnen niet in de hoek gezet worden. Werken met die apparaten heeft consequenties: “Als je aan de uitlaat gaat meten, dan eist de Arbo nulemissie in de werkplaats”, weet Van den Hoorn. “Dat is al jaren verplicht, maar wij horen van ondernemers dat er met de herschouwing voor de RDW steeds meer op gelet wordt.”

En dat wordt er met moderne auto’s niet eenvoudiger op: “We zien steeds meer voertuigen die zowel links als rechts een uitlaat hebben. En we zien uitlaten die helemaal verwerkt zijn in de bumper. Hoe ga je die nu keuren? En mag je die voertuigen nog wel afmelden als je geen volledige afzuiging met je huidige apparatuur kan realiseren?”

Hoe meet je aan een voertuig met dubbele of in de bumper verborgen uitlaten?

Van den Hoorn geeft zelf antwoord. Eerst op zijn laatste vraag: “Nee! Als APK-keuringsstation mag je deze voertuigen dan officieel niet meer keuren. Zelfs niet als het om een jonge auto gaat, die via de EOBD-diagnose vlekkeloos door de keuring komt!”

Hoe dan wel? “Maak je een uitbreiding op je bestaande afzuigsysteem met extra buizen en slangen? Passen je uitlaatmondstukken op alle voertuigen? En voldoet dat nog aan de NMI-typegoedkeuring? Of kan het ook anders?”

Klaar voor de toekomst

Dat laatste natuurlijk, Van den Hoorn grijpt de gelegenheid aan om een beetje reclame te maken: “Wij hebben een prachtige oplossing voor deze problemen. De JAN-3 nulemissie-unit. Door zijn constructie kun je daarmee volledige afzuiging van uitlaatgassen realiseren voor alle voertuigen. Ook die met dubbele uitlaten en in de bumper verscholen uitlaten. En niet alleen bij personenauto’s, maar ook bij trucks. En als de deeltjesteller komt, dan is de JAN-3 daar ook al klaar voor.”

Dat geldt ook voor de huidige roetmeettester: “We doen een softwareaanpassing aan de Capelec-tester en plaatsen de losse deeltjestellermeetkop boven de bestaande roetmeetkop. En je kunt gewoon gebruik blijven blijven maken van dezelfde JAN-3 nulemissie-unit en van dezelfde afzuigmotor in de werkplaats. Dat scheelt ruimte en investering.”

Meer lezen over Emissiesystemen?

Door strenge overheidseisen moeten fabrikanten constant apparatuur ontwikkelen om de auto zo schoon mogelijk te houden. Al die emissiesystemen, zoals katalysatoren, roetfilters, EGR- en AdBlue-systemen, komen we in de werkplaats tegen. Tegen welke problemen lopen de AMT-lezers aan? En hoe worden die opgelost? En wat vinden we van de deeltjesteller? Dat en meer lees je in het Thema Emissiesystemen in het septembernummer van AMT.

Ontvang je nog geen AMT? Hier vind je al onze abonnementen.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...