Carteam-formule focust op online marketing

Carteam-formule focust op online marketing

De Carteam-formule concentreert zich vooral op marketingondersteuning. "Wij denken dat we dat goed kunnen, omdat we een online marketingbedrijf zijn." Wat doet Carteam anders dan andere formules?

De meeste formules hebben ongeveer dezelfde opbouw: een pechhulp, een website, een tv aan de muur, kortom allemaal dezelfde ingrediënten. Die website, pechhulp, narrowcasting heeft Carteam ook in haar pakket, maar dat maakt Carteam niet uniek.

Formule-manager Martin Bedorf legt uit wat wel: "Wij zijn geen onderdelenleverancier en hoeven ons dus niet druk te maken of er wel genoeg onderdelen worden verkocht. Wij zijn een online marketingbureau."

Maar inkoopvoordeel is toch ook belangrijk? "Natuurlijk, daarom is Fource een Carteam Gold Partner en hebben wij een preferente leveranciersovereenkomst afgesloten voor de levering van onderdelen. De Carteam-leden krijgen aantrekkelijke actie- en inkoopprijzen. De technische trainingen en de helpdesk worden ingevuld door Automotive Academy en de bijbehorende technische gegevens komen van AutoNiveau."

Internet is de basis

Wat Carteam anders doet is dat het niet adverteert in huis-aan-huis bladen, omdat internet altijd op de eerste plaats komt. Martin Bedorf: "Carteam draait rondom de moderne website van elk Carteam-bedrijf. Die website heeft ruimte voor eigen specialisaties, zodat bedrijven bijvoorbeeld ook als banden-, kampeerauto-, Mercedes- of Ford-specialist worden gevonden. Wij zorgen structureel voor online campagnes en optimale vindbaarheid gericht op de eigen regio."

Ondernemers hebben een hekel aan twee dingen: dat ze van alles moeten en dat ze voor alles moeten bijbetalen”

Als een actie loopt van 1 september tot 30 september, dan zorgt Carteam dat die actie op 1 oktober weer van de website is, want de meeste ondernemers hebben geen tijd of zin om 's avonds nog even de website bij te houden en campagnes te versturen. Dat doet Carteam dus. Carteam zorgt ook voor maandelijkse rapportages met relevante prestaties van de marketingacties, websitebezoeken en facebook-campagnes.

Individuele garage staat voorop

Het tweede aspect dat het marketingbureau anders doet is dat niet de bekendheid van Carteam, maar het individuele garagebedrijf voorop staat. Martin Bedorf: "De Carteam-naam is weliswaar niet helemaal onbelangrijk, want consumenten moeten het wel herkennen en erkennen, maar ik geloof niet dat klanten automatisch naar een Carteam-bedrijf gaan als ze die naam maar vaak genoeg zien. Zo werkt het niet. Het autobedrijf is al wereldberoemd in z'n eigen regio en wij willen dat uitbouwen door landelijke acties lokaal in te zetten. Het doel is om klanten bij het autobedrijf te krijgen." Autobedrijven die zich aansluiten hoeven hun naam dan ook niet aan te passen.

App als onderhoudsboekje

Het derde aspect waarmee Carteam zich wil onderscheiden ten opzichte van andere formules is dat alles inclusief is: het versturen van nieuwsbrieven, advertising en content voor de website. Daar komt binnenkort nog een gezamenlijk platform voor occasions bij. De klanten worden niet vergeten. Die krijgen een app als digitaal onderhoudsboekje. Als het autobedrijf een factuur maakt, staat het onderhoud automatisch in de app geregistreerd.

De klant ziet op die app niet alleen de onderhoudshistorie, maar ziet - dankzij de koppeling met de gegevens van HaynesPro - ook wat voor onderhoud er binnenkort aan zit te komen.

Snelle groei door dingen niet te doen

Martin Bedorf verwacht dit jaar af te sluiten met vijftig leden, zodat volgend jaar opgeschakeld kan worden naar tachtig bedrijven: genoeg voor een landelijke dekking. Die snelle groei is volgens Martin Bedorf een gevolg van het feit dat Carteam ook dingen niet doet.

Martin Bedorf: "Ondernemers hebben een hekel aan twee dingen: dat ze van alles moeten en dat ze voor alles moeten bijbetalen. Private Lease is een onderdeel van onze formule, maar als jij als autobedrijf niet mee wilt doen, dan promoten we Private Lease niet bij jou. Even goede vrienden." Het tweede punt is dat ondernemers telkens maar weer moeten bijbetalen. "Wanneer wij een actie voeren hoeven de leden echt geen actieproducten in te kopen. Het lidmaatschap kost 260 euro per maand en daar zit alles bij in. Het is inclusief." Wil jij Carteam worden? 

Dit artikel is gesponsord door Carteam. 

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.