Snap-on introduceert EZ-ADAS kalibratiesysteem

Snap-on introduceert EZ-ADAS kalibratiesysteem
Natuurlijk werkt de EZ-ADAS naadloos samen met de Snap-on diagnoseapparatuur.

ADAS-kalibratie is hot, en ook Snap-on mengt zich in het grote gezelschap equipmentleveranciers met ADAS-kalibratietools in het assortiment. EZ-ADAS is snel, compact, degelijk en innovatief én… iedereen kan er mee werken aldus Snap-on. Wat biedt dit systeem?

Wie de ADAS-demonstraties op de EquipAuto heeft gezien weet dat er heel wat systemen op de markt zijn. Accuraat beloven ze allemaal te zijn, maar de manier waarop je tot het resultaat komt verschilt sterk.

Snap-on belooft een innovatief systeem: “De EZ-ADAS is niet het eerste ADAS-kalibratiesysteem, maar daardoor hebben we wel goed kunnen luisteren naar informatie uit de markt. Snap-on EZ-ADAS is daardoor een systeem geworden dat volledig inspeelt op de wensen en eisen van gebruikers.”

ADAS-kalibratie volgens OEM-voorschriften

Wat we zien is een vrij compact systeem, laserafstandsmeters en de welbekende 'ballenborden'. Snap-on: “Onze EZ-ADAS is ontworpen op basis van OEM-eisen en specificaties. Zo schrijft een groot aantal autofabrikanten in hun werkplaatshandboeken voor om ADAS-kalibratie ten opzichte van de middenlijn van de auto uit te voeren."

"Een voordeel hiervan is dat de camera-kalibratie onafhankelijk is van de wielophanging. Als de auto na het wegrijden uit de werkplaats een stoeprand raakt, is de camera-kalibratie nog steeds in orde", aldus Snap-on.

Snap-on benadrukt dat het uitlijnen van de auto en het kalibratiebord op de hartlijn van de auto de juiste weg is. Het op de hartlijn positioneren doe je met lasers.

Bewuste ballenborden

Net als dat we in Parijs zagen werken de meeste leveranciers met targets op een bord, die we ook wel 'ballenborden' noemen. "Omdat de autofabrikant het gebruik van zulke targets voorschrijft werkt EZ-ADAS hier ook mee", licht Snap-on toe. "Dit wijkt af van andere systemen waar monitors of beeldschermen de targets vervangen. Zo'n monitor- of beeldschermsysteem moet de afstandsmeting tot de specifiek door de autofabrikant ontwikkelde targets compenseren." Het doel? Sneller kalibreren.

Eenvoud telt

Snap-on benadrukt ook de eenvoud van hun compacte systeem. Zo moeten stap voor stap begeleide meetprocedures de kans op fouten reduceren. Verder voldoet EZ-ADAS aan de Snap-on visie: "Eenvoudige bediening, eenvoudige procedures en niet alleen voor hoog gekwalificeerd speciaal getraind personeel. Iedereen kan hiermee snel aan de slag."

De hard- en software is volledig onafhankelijk van autofabrikanten, benadrukt Snap-on, wat de snelheid en beschikbaarheid ten goede komt. Extra aandacht is er voor de compactheid. "Mede door de roterende targetbalk neemt hij nauwelijks ruimte in. Ideaal dus voor werkplaatsen waar de ruimte schaars is."

De targetbalk is 90 graden draaibaar, waardoor het opgeborgen kalibratiesysteem een stuk minder ruimte inneemt.

Demonstraties op locatie

Interessant systeem? Snap-on demonstreert de EZ-ADAS op locatie in jouw werkplaats. Neem daarvoor contact op met een van de Snap-on dealers.

Snap-on kon ons nog geen prijzen geven of vertellen welke automerken standaard worden ondersteund.

Meer weten over ADAS-kalibratiesystemen? In AMT 12 staat het ADAS-thema centraal. We geven je een overzicht van alle leverbare systemen, hun functionaliteiten en de Nederlandse prijzen.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...