Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Hightech kalibratietechniek wint tijd en beschermt tegen claims

Het gaat sneller dan we konden vermoeden: het hele ADAS-kalibratieproces van een auto die net uit de schadewerkplaats naar boven is gebracht, is letterlijk voorbij voor je het doorhebt. De chef werkplaats van ABS autoherstel Pijnaker heeft - alleen wel te verstaan - alles in stelling gebracht en het protocol doorlopen terwijl 'we' nog met een kop koffie over het systeem praten met procesmanager Tom Koudijs. "Die efficiëntie", zegt hij, "is nog maar één van de troefkaarten van deze geavanceerde BrainBee Connex Digital ADAS-oplossing."

De afgelopen maanden heeft het systeem zich al in de praktijk bewezen als onderdeel van de hightech aanpak die ze in Aalsmeer hoog in het vaandel hebben. De steeds verdergaande toepassing van  geavanceerde sensortechnologie vraagt om een bijpassend eigentijdse techniek in de werkplaats.

'Het is als popcorn'

Koudijs: “Het is als popcorn. Pof, opeens is het er. In steeds meer automodellen. De ADAS-techniek vraagt bij herstelwerk om extreme precisie, exact volgens fabrieksnormen. Voorheen ging daar bij ons veel tijd in zitten en was het een heel gedoe met wel 22 ballenpanelen voor de metingen. Vierhonderd euro per stuk.” Bij deze techniek hoef je hoogstens via de software een nieuwe auto toe te voegen. Dat gebeurt online vanuit een database van leverancier Rocar-Tech.

Kalibreren-ADAS-Rocar-TechVerdienmodel

Cruciale vraag: hoe efficiënt werkt de nieuwe digitale ADAS-oplossing? Dat heeft men bij ABS Pijnaker tot op de cent berekend. Voor hun hightech schadeherstel was dat na de eerste testfase dus een  inkopper. “Minstens zo belangrijk is dat je het hele proces en de metingen digitaal in een rapport opslaat”, vertelt Koudijs.

“Samen met die van het uitlijnen van de auto. Dat voer je altijd eerst uit voor je de kalibratie uitvoert. De basis moet goed zijn. Er speelt nog iets anders mee waar je niemand over hoort. Deze techniek is er voor veiligheid en automatische rijhulpfuncties en je kunt erop wachten dat er bij een ongeval na schadeherstel ooit aansprakelijkheidsclaims komen. Dan redje je bedrijf misschien wel omdat je aan kunt tonen dat de auto perfect met de juiste materialen hersteld en gekalibreerd is weggereden.”

Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen”

Schadelast verlagen

Een derde belangrijke troefkaart is volgens Koudijs dat het de schadelast verlaagt. Uitbesteden is niet langer nodig en de auto hoeft niet lang stil te staan voor hij elders aan de beurt is. De opmars van de techniek – meer sensoren – is voor de verzekeraars een zorgpunt. Efficiënt herstel zien ze in Aalsmeer dan ook als een troefkaart richting verzekeraar en bijvoorbeeld fleetowners. Die krijgen ze in toenemende mate over de vloer.

Extreem precies

In de werkplaats heeft het BrainBee Connex Digital ADAS-systeem iedereen snel overtuigd. De chef werkplaats: “Je kunt het in de werkplaats alleen doen. Steeds meer fabrikanten stappen over naar statisch kalibreren, soms met een testrit ter controle. Ook de twee stappen meting met verschillende  afstanden tot het meetbord van sommige merken lost de techniek via het grote beeldscherm voor
je op door de afstand te simuleren”.

Kalibreren-Rocar-Tech-3Kalibreren voor dummies

Moet je veel leren? “Je hebt het met wat uitleg snel onder controle. Je kunt bovendien op elke redelijk vlakke vloer werken. Lasers helpen bij het instellen van afstand en hoogte, vele malen preciezer dan met een rolmaat natuurlijk. Zelfs als de opstelling iets schuin staat corrigeert de computer achter het  scherm dat.”

De chef werkplaats is zichtbaar enthousiast: “Dongle aansluiten, verbinding maken, testscherm exact opstellen en je kunt met het tablet in de hand de hele procedure stap voor stap doorlopen. Met storingsbegeleiding. Als je er niet uitkomt, neem je contact op met de helpdesk. Die kan meekijken dan.”

Rocar-Tech levert het systeem voor diagnose, storingsbegeleiding en ADAS in één pakket. Wie de investering niet zelf wil doen kan ook gebruik maken van een lease-constructie.

Dit artikel is gesponsord door Rocar-Tech

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...