Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?

Aluminium veerpootlager maakt auto stiller en zuiniger, hoe kan dat?
Hoe maakt zo’n alu veerpootlager een auto zuiniger en stiller?

NTN-SNR introduceert aluminium veerpootlagers. Dat roept vragen op. Wat is er mis met veerpootlagers uit versterkte kunststof? Welke voordelen biedt aluminium? En wanneer zien we ze in de werkplaats, die ophangingslagers met aluminium veersteun?

“Eigenlijk is kunststof een ideaal materiaal”, zegt NTN-SNR. “Het biedt veel ontwerpvrijheid en versterkt met glasvezel en metalen inserts heeft het ook heel redelijke mechanische eigenschappen.” Toch dreigen die nu tekort te schieten. Oorzaak: het almaar groeiende gewicht van nieuwe auto’s. De batterij-elektrische auto doet daar nog eens een schepje bovenop. “Daardoor worden veeraanslagen uit dit materiaal tot het uiterste op de proef gesteld.”

Recyclen

Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar”

NTN-SNR signaleert nog een probleem: “Vezelversterkte kunststoffen zijn slecht recyclebaar. Ze bevatten weinig herbruikbaar materiaal en bij verbranding veroorzaken ze veel vervuiling. Dat gaat niet samen met de Europese normen die een hoog recyclingspercentage voorschrijven. Terwijl het recyclingproces van aluminium juist kort en eenvoudig is.”

Minder CO2

Nu het toch over het milieu gaat, zo’n aluminium veerpootlager is ook lichter: “Dat scheelt ongeveer 80 g. Dat is 13 % van het gewicht van een vergelijkbare veeraanslag van kunststof. Daarmee helpen we constructeurs te voldoen aan de strenge CO2-eisen.”

NTN-SNR_Aluminium_strut_mount_CAGE
Eigenlijk moeten we het goed zeggen: een ophangingslager met aluminium veersteun.

Zwaardere auto’s

Om die redenen ontwikkelde NTN-SNR een aluminium veerpootlager bedoeld voor zwaardere voertuigen. Behalve bedrijfsauto’s en voertuigen uit het C- en D-segment verstaat de lagerexpert daar ook elektrische en hybride auto’s onder.

Einde aan het lawaai

Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt”

“Aluminium is sterker en stijver dan kunststof en kan maatafwijkingen van ophangingsveren daardoor beter opvangen. Er is geen risico meer dat het veerpootlager vervormt en na verloop van tijd contact met de veerschotel maakt. Dat voorkomt lawaai en gebrekkige werking”, legt NTN-SNR uit.

Snel in de werkplaats

In welke nieuwe modellen we dit veerpootlager met aluminium steun binnenkort precies kunnen verwachten, wil NTN-SNR nog niet zeggen. Toch zou deze innovatie wel eens sneller dan verwacht zijn weg naar de werkplaats kunnen vinden: “In eerste instantie ontwikkelden we het voor de eerste uitrusting, maar deze oplossing is ook geschikt voor de vervangingsmarkt. Dankzij ons aftermarket R&D-team kunnen we het daar snel introduceren.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

APK keurmeesters Bas Daatselaar en Melanie Schuurman, bandenexpert Henk Blom en programmamaker Gwen Jansen brengen de werkplaats naar de huiskamer in Geluk op wielen.

'Geluk op wielen', nieuw autoprogramma op SBS6: kijken of niet kijken?

'Geluk op wielen' helpt automobilisten om hun brandstofverbruik te verlagen en onnodige kosten voor onderhoud en reparatie te voorkomen. Zo rijden ze langer en duurzamer in hun auto. De eerste aflevering is zaterdag 5 maart, 15:30 uur op SBS6. De herhaling is op zondag, 11.30 uur. Kijken?

Wegenwacht Barend Broek aan het werk. Gewoon? Nee Bijzonder!

Column Erwin den Hoed: Een band repareren is bijzonder

Japke-d. Bouma is erkend kenner van het kantoorleven. Bij de start van 2022 geeft ze doorgewinterde kantoortijgers een uitstekende tip voor een goed voornemen: "Werk zoals de Wegenwacht." Een ode aan de autotechnicus!

Onze roetmeter is aan vervanging toe. of is vervanging niet meer nodig nu de deeltjesteller er aan komt?

Vraag van de maand: Roetmeter aan vervanging toe, kan ik in plaats daarvan een deeltjesteller aanschaffen?

Vraag van AMT-lezer Martijn Bom: "De roetmeter in ons personenautobedrijf is aan vervanging toe. Moeten we nu én een roetmeter én een deeltjesteller aanschaffen? Of zouden we het ook met alleen een deeltjesteller afkunnen?

Hoe ziet jouw bandenmanagement eruit? Met welke bandenserviceapparatuur werk jij en kan deze jouw maatcategorieën goed aan?

Jouw ervaring telt: Hoe ziet jouw banden­service eruit?

Veel autobedrijven laten bandenomzet liggen. Belangrijk dus om stil te staan bij bandenmanagement. Hoe is jouw band met het rubber? Deel je ervaring met ons en scoor een halfjaar toegang tot AMT Reparatiewijzer!

Olieverbruik? En als we die 5W-30 vervangen door een 10 W-60? (Foto: Eurol)

Is 10W-60 een goed medicijn tegen hoog olieverbruik?

Hoog olieverbruik bestrijden met 10W-60, is dat een goed idee? We stelden de vraag aan een reeks leveranciers. De meesten reageerden niet positief: te veel bijwerkingen. Prima, maar hoe ga je dan wel om met oudere olieslurpers? En zijn er misschien toch situaties waarin het wel oké is?

De do's en dont's van (de)montage van veerpootlagers, oplossingen voor veel voorkomende problemen en nuttige werkplaatstips komen aan bod in de technische kennissessie van NTN SNR.

AMT Live Online: Technische tutorial veerpootlagers

Veerpootlagers: elke auto heeft ze nodig. Ze worden nog wel eens onderschat, maar hebben grote impact op de prestaties van het onderstel! Wat móet je weten over veerpootlagers? Welke problemen kunnen voorkomen en hoe monteer je veerpootlagers? NTN SNR spijkert je (technische) veerpootkennis bij in hun praktische tutorial: Masterclass Veerpootlagers op AMT Live Online.

Welke aircostoringen kom jij het vaakst tegen in je werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Waeco ozongenerator!

Aircoservice, hoe pak jij dat aan? Win een ozongenerator!

De vrieskou als sneeuw voor de zon verdwenen, de schaatsen kunnen weer in het vet. Dat betekent maar één ding: het aircoseizoen komt eraan! Ben jij er al klaar voor? Nog niet? Geeft niks. In AMT 3 (maart) besteden we aandacht aan het Thema Airco. Geef jij antwoord op onze vragen, dan helpen wij je op weg naar de juiste aircoservice.

Accu’s worden steeds slimmer en complexer om de moderne auto van spanning te blijven voorzien. Hoe voer je juiste service uit? Wat zijn jouw ervaringen met de moderne accu?

Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Midtronics accutester!

Vroeger had een accu na het starten van de auto niet zo heel veel meer te doen. Dat is nu, met al die moderne systemen in een voertuig, wel anders. Door die systemen neemt de stroomvraag toe en is de juiste accu belangrijker dan ooit. Hoe ziet jouw 'batterijmanagement' eruit?