Nieuw bandenlabel per 1 mei: Dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Nieuw bandenlabel per 1 mei: Dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Het bandenlabel bestaat al sinds 2012 en krijgt nu haar eerste grote revisie. Je herkent het aan de QR-code. Op 1 mei 2021 wordt het bandenlabel vernieuwd.

Het bandenlabel zegt niets over de kwaliteit, het comfort of de slijtvastheid van banden. Het zegt niets over remmen, handling en wegligging op droog wegdek en niets over handling, wegligging, aquaplaning en zijdelingse grip op een nat wegdek. Evenmin zegt het iets over de tractie en zijdelingse grip op een besneeuwd wegdek.

Het bandenlabel zegt wel iets over het brandstofverbruik (zowel voor elektrische, als voor auto's met een verbrandingsmotor), over de grip op nat wegdek en over het rolgeluid (niet in de auto, maar er buiten). Het bandenlabel bestaat al sinds 2012 en de EU wil nu de zichtbaarheid verbeteren en meer informatie verstrekken. Maar milieu blijft belangrijker dan veiligheid.

Dit zijn de zes belangrijkste wijzigingen:

  1. Op het oude label waren er zeven klassen (van A tot en met G) over brandstofefficiëntie en grip-op-nat-wegdek. Dat zijn er nu nog vijf (A-E). De onderliggende labelwaarden zijn niet aangescherpt.
  2. Rechtsboven op het label staat nu een QR-code, die een koppeling heeft naar productinformatie.
  3. Op de labels van winter- en vierseizoenenbanden wordt het berg-en-sneeuwvloksymbool afgebeeld.
  4. De labelwaarde van het externe afrolgeluid wordt voortaan aangegeven met een letter A, B of C (plus het aantal decibels).
  5. Het bandenlabel bestond al voor personenauto's en lichte bedrijfsauto's en is er nu ook voor zware bedrijfsauto's.
  6. Linksboven is een enorme EU-vlag afgebeeld.

Wanneer gaat het in?

Op 1 mei 2021 moet je het label gebruiken voor banden die onder auto's zijn gemonteerd, maar ook voor banden in de losse verkoop. Bij het gebruik van het label hoort ook het productinformatieblad, dat toegankelijk is via de QR-code. Voor oude banden mag je tot 1 december 2021 nog wel het oude label gebruiken als die banden geproduceerd zijn tot en met DOT 1721 (dat is de 17e week van '21, dus vóór mei 2021).

Vanaf DOT 1821 moet je dus het nieuwe label plus het bijbehorende productinformatieblad tonen. Informeer dus bij je leverancier of jij de juiste documenten aanlevert als je banden verkoopt of nieuwe personenauto's, bedrijfswagens, bussen, kampeerwagens, caravans en/of aanhangwagens.

Hier  zetten VACO, Bovag en RAI alles nog even voor je op een rij.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...