Van den Berg & Wiggers: 'Al 42 jaar klant bij TotalEnergies'

Van den Berg & Wiggers: 'Al 42 jaar klant bij TotalEnergies'
Links Kees en rechts zijn zoon Rick Wiggers. “We blijven trouw aan TotalEnergies.”

Autobedrijf Van den Berg & Wiggers doet al 42 jaar zaken met TotalEnergies. Bert van den Berg: "Laat ik beginnen met op te merken dat je voor zo'n lange relatie wel twee partijen nodig hebt."

Kees Wiggers en Bert van den Berg werkten bij een Simca-dealer in Amsterdam. Ze huurden samen een pand en zijn als compagnons op 1 april 1979 Autobedrijf Van den Berg & Wiggers begonnen. Rick - de zoon van Kees Wiggers - kwam op 1 januari 2000 in de zaak en nam in 2013 het bedrijf over. “Mijn vader komt nog dagelijks in het bedrijf.”

Al 42 jaar

Bert en Kees kochten ELF-olie, want dat kenden ze uit hun Simca-tijd. Na de fusie van ELF met voorheen Total zijn ze TotalEnergies trouw gebleven. Rick zet die relatie voort. Waarom?

“Ten eerste is het een fijn product en ten tweede is TotalEnergies altijd een goede partner geweest. Ik let scherp op goedkeuringen om problemen met bijvoorbeeld natte distributieriemen te voorkomen. We hebben in de afgelopen 42 jaar twee keer een laboratoriumonderzoek door het bedrijf laten uitvoeren. Dankzij die mogelijkheid kun je storingsoorzaken uitsluiten. In beide gevallen lagen de problemen niet aan de olie.”

Autobedrijf Van den Berg & Wiggers vertrekt uit de Wittenkade. “Alsof we het ouderlijk huis verlaten.”
Autobedrijf Van den Berg & Wiggers vertrekt uit de Wittenkade. “Alsof we het ouderlijk huis verlaten.”

We bouwen een 2.0

Rick zit midden in een verhuizing. Van den Berg & Wiggers (inmiddels een Bosch Car Service-bedrijf ) opende in 1996 een tweede bedrijf en dat bedrijf gaat samen met het bedrijf aan de Wittenkade verhuizen naar de Contactweg in Amsterdam. Rick: “Daar bouwen we Van den Berg & Wiggers 2.0. Ik ben 36 jaar, dus het vertrek uit de Wittenkade voelt als het verlaten van het ouderlijk huis.”

Een partij die meedenkt

Een nieuw bedrijf vraagt investeringen, zoals een mooie epoxyvloer, maar ook olie-gerelateerde investeringen. Rick: “Het is fijn als je met een partij samenwerkt die meedenkt. TotalEnergies financiert ons rentevrij met een iets hogere olieprijs, zodat we de lening per liter terugbetalen. Ik vind dat een teken van een goede samenwerking: geven en nemen.”

Rick heeft al een nieuwe duizend liter bulktank gekocht. “Nu wil ik eigenlijk precies zo’n bulktank voor de afgewerkte olie. Je hebt tenslotte maar één keer de kans om het goed te doen.”

In het nieuwe pand is geïnvesteerd in een nieuwe bulktank. Rick wil nog zo’n tank voor de afgewerkte olie.
In het nieuwe pand is geïnvesteerd in een nieuwe bulktank. Rick wil nog zo’n
tank voor de afgewerkte olie.

Breed inzetbare bulk

Quartz Ineo (voor diesels) en Quartz 9000 (voor benzinemotoren) behoren tot de meest populaire smeermiddelen in het topsegment. Rick heeft Quartz Ineo Long Life 5W30 in de bulktank, een breed inzetbare zogenoemde low-SAPS-olie (sulfaatasgetal, fosfor en zwavel) en dus vriendelijk voor het nabehandelingssysteem van de motor. Rick: “De andere vier oliën kopen we in zestig liter vaten.”

Eén daarvan is Quartz 9000 (Energy) 5W40 met Age Resistance Technology (ART), dat vuil zwevend houdt en degeneratie voorkomt, terwijl ook oxidatie en sludge-opbouw worden tegengehouden.

Op naar de vijftig jaar!

Total is TotalEnergies geworden. Rick Wiggers vindt de naamswijziging logisch: “Je kunt er ook gas en licht afnemen, dus die nieuwe naam dekt de lading beter. Maar Total-olie blijft Total-olie.”

Autobedrijf Van den Berg & Wiggers gaat in augustus op de nieuwe locatie open en daarna met TotalEnergies op naar de vijftig jaar? “Ja, hoor, dat lijkt mij wel. Mijn onderdelengrossier wil mij graag overhalen naar een ander merk. Ik kan goed met ze opschieten en ze blijven het proberen, maar ik blijf trouw aan TotalEnergies.”

Dit artikel is gesponsord door TotalEnergies

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.