Test je APK-kennis: twijfelgevalletje op de remmenbank

Test je APK-kennis: twijfelgevalletje op de remmenbank

Remmen, altijd lastig. We hebben zo'n twijfelgevalletje op de remmenbank. Hoe moet de APK-keurmeester nu handelen? En vooral, waarom? Dus duik in de regelgeving, denk goed na en geef ons je antwoord. De details van de vraag vind je hieronder, veel succes!

Oef, we zitten nog even bij te komen van de vorige AMT-APK Keurmeesterquiz. Je weet wel, die met de AdBlue-lekkage. Juryvoorzitter Martin Pardoel concludeerde, na een lastige redenering door een doolhof van APK-artikelen, dat die lekkage niet tot afkeur hoeft te leiden en dat ook er ook geen ReparatieAdvies op het APK-rapport hoeft. Daarop reageerde de RDW dat huns inziens wel een RA2 nodig is. Het draait er allemaal om of AdBlue milieugevaarlijk is en of het in de auto in een gesloten systeem zit. Wie er in dit lastige geval gelijk heeft? Oordeel zelf.

APK Keurmeester
Hoe moet hij nu handelen?

Door naar de remmen

Voor nu, op naar de nieuwe opgave. Komt ie:

Tijdens de remtest van een personenauto die op 12 december 2017 in gebruik is genomen meet de keurmeester een relatieve beremming van 56 %. Tevens blijkt dat het remkrachtverschil op de voorste as 23 % is en op de achterste 29 %. Bij deze test heeft hij op de voorste as een pedaalkracht gemeten van 410 N en op de achterste as 490 N.

Twee vragen

De vragen liggen dan voor de hand: Goedkeur, afkeur, hoe moet de keurmeester nu handelen? En vooral: Licht je antwoord toe! En vergeet niet, onze juryvoorzitter, PSB-trainer Martin Pardoel, wil ook namen en rugnummers. Dus: in welk(e) artikel(en) van de APK-regelgeving staat dat?

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...