Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel

Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel
Jan Kraaijeveld: “De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Bedrijven investeren in voorraadsystemen en -processen, maar hoe zit het met de investeringen in mensen? In tijden van crisis of economisch herstel is het trainen van mensen vaak het eerste wat afvalt. Dat kan anders, zegt Slimstock, maar hoe dan? En waarom speelt Slimstock graag het spel?

Wie werkt met statistiek, een abc-analyse kan maken en weet wat voor belangrijke leverancier of klanten achter de topartikelen zitten, kan een voorraad goed beheren. Bedrijven in de autobranche die daarmee te maken hebben, zoals auto-importeurs, grossiers en distributiebedrijven van auto-onderdelen, rekenen daarbij op Slimstock. Sinds 1993 is het bedrijf Europees marktleider. In het eigen opleidingscentrum in Deventer geeft het bedrijf trainingen (ook online).

De autobranche neemt een unieke plaats in, zegt Jan Kraaijeveld van Slimstock: “In sommige branches zijn tienduizend artikelen al veel, maar een partij zoals Alliance heeft misschien wel driehonderdduizend artikelen. De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar de voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Maak tijd voor opleiding

Slimstock geeft verschillende opleidingen, zoals masterclasses voor management (over strategie en beslisregels), operationeel voorraadbeheer (wanneer en hoeveel moet je bestellen?) en opleidingen voor inkopers en verkopers. De lessen zijn heel levendig, mede door het Slimstock Supply Chain-spel.

Als je niet direct kunt ingrijpen als zaken fout gaan, ben je te ver doorgeslagen in minimaliseren”

Jan Kraaijeveld: “In het spel simuleren we een keten van vier schakels: een fabrikant, groothandel, distributeur en een consument. Als één schakel uitverkocht is, ben je genegen om in de schakel vóór jou een grotere order te plaatsen. Je raakt gefrustreerd op de andere schakels in de keten - dat zijn de mensen die naast jou zitten - die vaak niet anders kunnen, omdat ook andere klanten bij die schakel bestellen. Het is maar een spel, maar iedereen begrijpt direct de complexiteit van voorraadbeheer.”

Pas op met minimaliseren

Eigenlijk lijkt dat spel heel veel op wat er momenteel gaande is: nergens personeel te vinden en overal lege schappen. Alles is efficiënt, geminimaliseerd en er hoeft maar iets te gebeuren of alles valt stil. Feitelijk geldt dat ook voor personeel, zegt Jan Kraaijeveld: “Het is niet efficiënt om teveel mensen in dienst te hebben, maar het kan wel effectief zijn. Ik pleit er daarom voor om veel zaken niet efficiënt, maar effectief op te lossen. Bij een minimale bezetting is iedereen bezig met zijn eigen werk en heeft niemand ergens tijd voor: niet voor nieuwe ideeën, niet om iets te veranderen en niet om storingen op te lossen. Je moet in staat zijn om direct in te grijpen als zaken fout gaan. Als dat niet kan door ziekte of vakantie van het personeel, dan heb je geen slagkracht meer en ben je te ver doorgeslagen in het minimaliseren.”

Tijd belangrijker dan geld

Voor een opleiding moet je de tijd nemen, maar als het drukker wordt of bedrijven gaan bezuinigen, vallen de opleidingsdagen als eerste af, terwijl je daar juist leert om jezelf te verbeteren.

Jan Kraaijeveld: “Wij halen alle barrières weg en hebben de opleidingen voor onze klanten gratis gemaakt. Het kost dus alleen nog maar tijd.” Een belangrijk deel van de training gaat over software, want Slimstock levert elke drie weken een nieuwe software-functionaliteit. De software is dus belangrijk, hetzelfde geldt voor de processen, die je onder controle moet hebben. Kraaijeveld: “Maar het enige dat echt uniek is zijn de mensen. Als je investeert in trainingen zullen uiteindelijk de prestaties beter worden en het kan altijd beter. Altijd.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock. 

Lees ook:

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...