Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller

Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller
De Continental DX280 DC Advanced als onderdeel van een compleet PC-gebaseerd emissiestation met roetmeter en viergastester.

Vanaf 1 juli mag je bij een apk I en II-keuring met de deeltjesteller tot maximaal één miljoen deeltjes per kubieke centimeter meten. Daar ligt voor de Euro 5- en 6-diesels de grens tussen goed- of afkeur. Maar wat moet je doen als je straks afkeur constateert zonder roetfilter-foutcode?

De Continental DX280 DC Advanced werkt volgens de principes van de ionisatie; deeltjes worden elektrisch geladen en in een meetcel geteld. Dat heet 'Diffusion Charging' (DC). Bij een normale DC-meting blijven de roetdeeltjes in de meetkamer hangen, waardoor vervuiling kan ontstaan. Bij de geavanceerde Continental DC-meting worden de uitlaatgassen niet in de meetkamer gezogen, maar door een venturi-werking erin geduwd. Dat levert een veel nauwkeuriger meetmethode op en amper vervuiling, zoals in een stresstest van twintigduizend testen is aangetoond.

Toekomstgericht met deeltjesteller

De meetmethode van deze DC Advanced-deeltjesteller is zo extreem nauwkeurig, dat het dicht bij de nauwkeurigheid van de veel duurdere Condensation Particle Counter (CPC)-techniek komt. In de toekomst kan dat wel eens heel belangrijk worden als de eisen worden aangescherpt en het aantal deeltjes per kubieke centimeter daalt.

Bovendien is er de mogelijkheid dat deeltjestellers in de toekomst ook voor benzinemotoren worden gebruikt en daar is de Continental al op voorbereid.

De deeltjesteller heeft de mogelijkheid om problemen op te lossen en geld te verdienen”

Geld verdienen

Met de roet‑ en viergastest, waarvan de meting ook verplicht is voor de apk, is het resultaat goed- of afkeur. Meer niet. Een deeltjesteller heeft echter de mogelijkheid om problemen op te lossen, waarmee geld te verdienen is, en is dus zeker niet alleen een onkostenpost.

De vrije test van de Continental-deeltjesteller meet constant en exact de deeltjesuitstoot en dat kun je gebruiken voor preventief onderhoud van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces.

Diagnose stellen

Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.
Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.

En na de meting?

Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland heeft de Continental-deeltjesteller al gekocht. Peter Terlouw: "Doorgebrande, gescheurde of beschadigde filters komen sowieso niet onder het miljoen deeltjes, maar misschien ligt in andere gevallen een apk-afkeur helemaal niet aan het roetfilter. Misschien moet het roetfilter gereinigd of vervangen worden. Misschien duiden de meetresultaten op problemen aan de injectoren, de turbo, de turboslangen of de EGR-klep. Wij kunnen de meetresultaten van de deeltjesteller dus ook gebruiken voor het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is. Vergeet niet dat het stuurapparaat lang niet altijd een foutcode geeft. Bovendien kunnen de meetresultaten ook grafisch worden weergegeven."

Ja, wat gaat er straks na de meting gebeuren? Worden de roetfilters schoongemaakt? Vervangen? Of worden afgekeurde auto's geëxporteerd? Peter Terlouw: "Hoe de dieselrijders zullen reageren als het autobedrijf de auto afkeurt op te veel deeltjes weten we nog niet. Ik denk wel dat ze zich afvragen waarom er iets mis zou zijn met hun diesel of met het roetfilter, terwijl er geen diagnoselampje of foutcode is te zien. Dieselrijders zijn zich namelijk nog helemaal niet van de noodzaak tot deeltjestelling in de apk bewust, dus praat daar met je klanten over. Als het voor de komende apk geen kwestie is, dan is het dat voor de volgende apk in ieder geval wel."

Deeltjesteller makkelijk in gebruik

Autobedrijven kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, want de deeltjesteller is nieuw. Het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA‑Equipment Support staat daarom klaar voor ondersteuning en kan na de meting ook helpen met bijvoorbeeld het reinigen van roetfilters.

Het gebruiksgemak van de deeltjesteller zal veel gebruikers verbazen. De Continental weegt maar zeven kilo, dus je pakt 'm zo op en loopt ermee naar de achterkant van de auto, steekt de stekker in het stopcontact, de sonde in de uitlaat en meten maar! De verbinding met de laptop of tablet is draadloos. Je kunt de deeltjesteller dus ook mee naar buiten nemen om de uitstoot van een auto op het parkeerterrein te meten. Inclusief nul-kalibratie duurt de meting niet langer dan dertig seconden.

Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en 
loopt ermee naar de achterkant van de auto.
Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en loopt ermee naar de achterkant van de auto.

Emissie analyse‑station

De Continental is los verkrijgbaar met of zonder een werkplaatsbestendige tablet of laptop (Windows), maar ook als onderdeel van het Continental CCP800 Emissie Analyse‑station. Dit station (met deeltjesteller, roet- en viergasmeter) is uit te breiden tot een compleet diagnosestation inclusief een PicoScope en moderne diagnose‑software (Autocom ICON voor personenauto's en Jaltest voor vrachtwagens). AA-Equipment Support heeft voor de Continental DX280 DC Advanced een typegoedkeuringscertificaat van het Nederlands Meetinstituut (NMi) en mag als onderzoeksgerechtigde de deeltjesteller ook onderhouden en herkeuren.

Bekijk ook deze video:

Dit artikel is gesponsord door AA Equipment Support.

Een Polestar 5 preproductie-exemplaar tankte zijn StoreDot accupakket praktisch gesproken van ‘leeg’ naar ‘vol’ in tien minuten, met een snellader die echt snel kon blijven laden.

Snelladen in stroomversnelling: 600 km in 10 minuten

400 of misschien zelfs 600 kilometer rijbereik laden in tien minuten, da's effe wat anders dan thuis acht uur aan het speciale oplaadkastje hangen....

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...