Olieanalyse, heeft dat zin? Met jouw hulp zoekt AMT 't uit

Olieanalyse, heeft dat zin? Met jouw hulp zoekt AMT 't uit
Olieanalyse kan met een druppel op een kaartje...

Slechte verbranding? Versnelde motorslijtage? Lekke koppakking? Door analyse van de olie breng je het aan het licht. Maar hoe doe je zo'n olie-analyse? Laat je die in een laboratorium uitvoeren? Of is een test met chromatografisch papier van MotorCheckUP goed genoeg? En wanneer is zo'n test zinvol? AMT gaat op onderzoek uit, maar niet zonder jouw hulp…

Zoals een buisje bloed veel zegt over de gezondheidstoestand van een patiënt, doet een flesje motorolie dat over de gezondheid van een motor. Bij industrie- en scheepvaartmotoren is olieanalyse vaste prik. Ook bij trucks zien we het regelmatig. Begrijpelijk. Ongeplande stilstand van die motoren heeft enorme (financiële) gevolgen.

Of je tapt een flesje af met een slangetje en een pompje.
Of je tapt een flesje af met een slangetje en een pompje.

Bij personenauto’s en lichte bestellers mogen de consequenties dan kleiner zijn, als autobedrijf wil je toch al het mogelijke doen om de auto’s van je klanten een lang, gezond en storingsarm leven te garanderen.

De vraag is, kan olieanalyse daar aan bijdragen? En zo ja, op welke momenten zou je die dan moeten (laten) doen? Bij de inkoop van een auto? Bij onderhoud aan verdachte of gekende probleemauto’s? Of zelfs bij iedere oliewissel? Bijkomende vraag: hoe doe je een olieanalyse? Is een druppeltest met chromatografisch papier voldoende of biedt een test in een heus olielab meerwaarde?

En je stuurt dat flesje naar een olielab, zoals dit van Bureau Veritas in Rotterdam. Grote vraag: Biedt dat meerwaarde?
En je stuurt dat flesje naar een olielab, zoals dit van Bureau Veritas in Rotterdam. Grote vraag: Biedt dat meerwaarde?

Doe mee!

We gaan op zoek naar de antwoorden op al die vragen. In de praktijk! Doe je mee? En wil je op de motorolie van één of enkele van jouw klanten- of voorraadauto’s (gratis) analyses laten uitvoeren? Vul dan het formulier hieronder in. We kijken uit naar je reactie!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...