Nieuwe revisie-filosofie ACTRONICS succesvol: er is een derde revisielijn

Nieuwe revisie-filosofie ACTRONICS succesvol: er is een derde revisielijn

Na de succesvolle lancering van de revisielijnen voor ABS-systemen en instrumentenclusters, is er nu een TCU aan de beurt: de DSG7. Dit is inmiddels al de derde revisielijn die bij ACTRONICS in gebruik wordt genomen. De nieuwe manier van reviseren voldoet overtuigend aan alle verwachtingen en daarom wordt deze kwaliteitsfilosofie met vertrouwen voortgezet.

De nieuwe revisielijn voor de DSG7-mechatronic is iets anders van opzet dan de revisielijnen voor ABS-systemen en instrumentenpanelen. Om het revisieproces voor de DSG7-mechatronic zo optimaal mogelijk te laten verlopen, is er bij deze revisielijn gekozen voor opdeling in meerdere sub-lijnen: een test- en controlelijn voor alle binnenkomende klantenunits, een lijn waarbij de revisie van de HCU (het hydraulisch gedeelte met kleppen) als continu proces wordt uitgevoerd en een lijn waarbij de revisie van de TCU (de computer) wordt uitgevoerd.

Deze splitsing biedt de mogelijkheid tot het vooraf opbouwen van voorraad. Dit maakt het proces niet alleen veel efficiënter, maar zorgt ook voor een kortere doorlooptijd: een defecte HCU kan hiermee direct uitgewisseld worden met een gereviseerd exemplaar uit voorraad.

Aparte lijn voor binnenkomende klantenunits

De binnenkomende klantenunit-lijn bestaat uit een demontage-station, twee geavanceerde simulatieplatforms en een montagestation met end-of-line-test. Bij binnenkomst wordt de TCU van de DSG7-mechatronic gescheiden. Hierdoor kunnen zowel de TCU als de HCU-separaat getest worden, wat veel voordelen biedt ten opzichte van het testen van een complete unit.

Beide simulatieplatforms zijn erop gericht om elke afwijking, hoe klein ook, bloot te leggen. Wordt er een afwijking in de TCU gevonden, dan doorloopt deze de revisie op de speciaal daarop ingerichte aparte revisielijn. Wordt er een afwijking in de HCU gevonden, dan kan deze á la minute uitgewisseld worden met een gereviseerde HCU uit voorraad.

Het revisieproces op deze lijn wordt afgerond met de eindmontage en de end-of-line-test. Want ook al worden zowel de TCU als de HCU separaat gereviseerd en getest, na montage willen we absoluut zeker weten dat de samengebouwde unit perfect functioneert. Mooi detail: tijdens de montage worden er ook (volledig automatisch) video-opnamen gemaakt. Deze beelden dienen als extra controlemiddel.

Revisielijn voor HCU’s

De nieuwe revisielijn voor de HCU van de DSG7-mechatronic heeft veel gelijkenissen met de moderne automatische processen die je tegenkomt bij de fabricage van nieuwe automotive-onderdelen. Het revisieproces is opgedeeld in meerdere eenvoudige stappen. Iedere stap heeft zijn eigen station met eigen adapters en eigen tooling en waar volledige automatisering mogelijk is, wordt dit toegepast. De overige stappen worden uitvoerig begeleid door software, instructies en waarschuwingssystemen.

De revisielijn voor HCU’s bestaat grofweg uit drie processen: het eerste proces waarbij een gebruikte HCU tot het kleinste detail wordt gedemonteerd, het tweede proces waarbij alle nog goede onderdelen uitvoerig getest en behandeld worden (reinigen, stralen, coaten etc.) en tot slot het derde proces waarbij een HCU weer volledig wordt opgebouwd uit behandelde én nieuwe onderdelen. Al deze werkzaamheden lopen continu door, waardoor nieuwe voorraad met een constante stroom kan worden opgebouwd. Zo zijn er dus altijd gereviseerde HCU’s voorhanden zodra er een HCU van een klant defect blijkt te zijn.

Revisielijn voor TCU’s

Als je op zoek bent naar iets van herkenning, dan zou je deze kunnen vinden bij de revisielijn voor TCU’s. Hier zijn namelijk nog stations te vinden waarbij het mogelijk is om handmatig te solderen. Maar dat is eigenlijk ook wel waar de vergelijking met de oude revisiemethode ophoudt. Afhankelijk van de gevonden defecten bij de entry test laat de software precies zien wat er aan de TCU moet gebeuren. En met de vooraf ingestelde microscopen kan de in een adapter geplaatste TCU tot op het kleinste detail gecontroleerd worden.

Bij de eindtest worden vervolgens alle functies volledig automatisch getest. En mocht een TCU niet meer te redden zijn, dan is het ook mogelijk om de software over te zetten naar een vers gereviseerde TCU van hetzelfde type. Al met al is de revisie van een TCU dus een erg omvangrijk proces en lijkt het nog maar weinig op hoe de revisie voorheen werd uitgevoerd.

Volledig operatief

De nieuwe revisielijn is inmiddels officieel in gebruik genomen. Alle stations, apparatuur en tooling functioneren naar behoren en het doorlopen van alle stappen in het proces verloopt volgens verwachting. Het opbouwen van voorraad verloopt dan ook voorspoedig. We zien nu al het positieve effect op de gemiddelde doorlooptijd. En dat dit effect op korte termijn alleen nog maar groter wordt, is natuurlijk een mooi vooruitzicht.

Dit artikel is gesponsord door ACTRONICS.

Een Polestar 5 preproductie-exemplaar tankte zijn StoreDot accupakket praktisch gesproken van ‘leeg’ naar ‘vol’ in tien minuten, met een snellader die echt snel kon blijven laden.

Snelladen in stroomversnelling: 600 km in 10 minuten

400 of misschien zelfs 600 kilometer rijbereik laden in tien minuten, da's effe wat anders dan thuis acht uur aan het speciale oplaadkastje hangen....

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...