Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Hoe is jouw werk als service-adviseur de afgelopen 30 jaar veranderd?

“Vroeger zat ik de hele dag aan de telefoon en afspraken schreef ik op papier. Tegenwoordig gaat alles digitaal. Contact met klanten gebeurt steeds meer via e-mail en WhatsApp, in het bedrijf werken we met garagesoftware en de werkplaatsplanning is digitaal. De afgelopen 30 jaar zijn klanten mondiger geworden. Ze willen precies weten wat we doen en waarom een bepaalde reparatie nodig is. Bellen over meerwerk en reparaties uitleggen en verkopen is een groter deel van mijn werk geworden.”

Naast auto’s verkopen en onderhouden jullie elektrische auto’s en fietsen. Wat betekent dat voor jouw vakkennis?

De techniek lijkt op elkaar, als je het een snapt, snap je het andere ook”

“We hebben de omslag gemaakt naar een breed mobiliteitscentrum. Onder de naam ‘Green2Go’ verkopen en onderhouden we ev’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Als service-adviseur ben ik verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats. Ik wist veel van auto’s en weinig van fietsen. Ik vond het interessant om meer over fietstechniek te leren. Met de ondersteuning van mijn werkgever heb ik verschillende trainingen en cursussen gevolgd. Nu weet ik er alles van. Je kan mij alles vragen over auto’s en fietsen, maar ook over elektrische auto’s en laadpalen.”

Jack Tinnemans is als service-adviseur verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats.
Jack Tinnemans is als service-adviseur verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats.

Wat doe je om jouw vakkennis bij te houden? Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen?

“Ik vind dat ik minimaal hetzelfde moet weten als onze klanten. Als service-adviseur hoef ik niet te weten hoe je een auto of fiets repareert, zoals een auto- of fietstechnicus. Maar ik wil genoeg weten om klanten uit te leggen wat een bepaald onderdeel precies is en wat het doet. Ik houd mijn vakkennis bij met vakbladen en trainingen. De techniek van een elektrische fiets lijkt op de techniek van een elektrische auto. Als je het één snapt, dan snap je het andere ook. Gelukkig krijg ik hier de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. In het begin vond ik alle veranderingen soms lastig. Nu ben ik eraan gewend. Het maakt mijn werkdag afwisselender en uitdagender.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…


Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...