VIDEO | Lancia Delta Integrale volgens Brabants recept

VIDEO | Lancia Delta Integrale volgens Brabants recept
De werkplaats van Maturo Cars is een lust voor het oog. Links staan klantenauto's, die tussen rally-events door volledig worden geserviced. - Foto: Andrew Walkinshaw

In AMT 7/8 lees je alles over Maturo Cars, waar de Lancia Delta Integrale opnieuw uitgevonden. In deze video maken we kennis met eigenaar Frank van Ganzewinkel en de Stradale, een half miljoen kostende versie van de Integrale volgens Brabants recept.

De Lancia Delta Integrale is voor velen een jongensdroom. Soms worden dromen werkelijkheid, ontdekten we bij Maturo Cars. Daar bouwen ze sterk verbeterde en eigentijdse versies van dit icoon voor rally- en straatgebruik.

Frank van Ganzewinkel, eigenaar van Maturo Cars in Veghel, is een autoriteit in de rallywereld. Met zijn bedrijf MCC Sport bouwde hij jarenlang rallyauto's voor klanten, en verzorgde de volledige technische service en logistiek voor zijn klanten tijdens rally-evenementen.

Verliefd op de Lancia Delta Integrale

Al van jongs af aan was Van Ganzewinkel verliefd op de Integrale. "Na het verdwijnen van Groep B uit het wereldkampioenschap rallyrijden, met die levensgevaarlijke prototypes, kwamen de Groep A-auto’s op het rallytoneel. En het was Lancia dat met de Delta Integrale’s zo ongeveer alles won wat er te winnen viel. Van 1987 tot 1993 wonnen ze ieder WK.” Frank ging op zoek naar een Integrale in bruikbare staat en trok deze helemaal uit elkaar. En kwam meteen tot de conclusie: daar kan nog wel het nodige aan verbeterd worden.

Zo ziet een door Maturo Cars opgebouwde Lancia Delta Integrale voor (classic) rallygebruik eruit. Uiterlijk niet van het origineel te onderscheiden, onderhuids is het een ander verhaal. - Foto: Andrew Walkinshaw
Zo ziet een door Maturo Cars opgebouwde Lancia Delta Integrale voor (classic) rallygebruik eruit. Uiterlijk niet van het origineel te onderscheiden, onderhuids is het een ander verhaal. - Foto: Andrew Walkinshaw

De eerste Delta Integrale die Frank kocht, was eigenlijk bedoeld voor hemzelf, maar al tijdens de bouw kwam er een klant langs die de portemonnee trok. En met die handeling stuurde hij het bedrijf van Frank meteen een nieuwe richting in. “Er bleek behoorlijk wat vraag naar de Lancia Delta Integrale. Van liefhebbers maar ook van rallyrijders die op zoek waren naar een historisch correcte rally-auto om mee te doen aan het historisch kampioenschap. Daarbij was het natuurlijk zonde om al dat ontwikkelingswerk alleen maar in te zetten voor één auto."

Voor een redelijk exemplaar betaal je zomaar 60 mille”
— Frank van Ganzewinkel

Vanaf dat moment ging hij zoeken naar Delta Integrale’s om opnieuw op te bouwen. "Daar zijn er niet meer heel veel van: liefhebbers kopen ze vaak op en de prijzen liggen hoog. Voor een redelijk exemplaar betaal je zomaar 60 mille. En dan nog koop je een risico: vanuit de fabriek waren ze al niet denderend, maar er is een tijd geweest dat ze niks waard waren en afgeragd werden door jongens die het onderhoud niet konden betalen. Maar eigenlijk maakt dat voor ons niets uit, want ze gaan toch tot op het kale staal uit elkaar.”

Hoe dat gaat, zie je in de video hieronder!

Keuze uit drie Delta's

Om te voldoen aan de wensen uit de markt, biedt Maturo keuze uit drie verschillende versies van de Lancia Delta Integrale: de Classic, Stradale en Rally. Die worden allemaal voorzien van een Maturo-badge, maar mogen gewoon daarbij nog het logo van Lancia dragen: dat zijn ze immers nog steeds. Frank: “De Classic houden we zo origineel mogelijk, maar de auto wordt op 600 punten verbeterd. Zo brengen we op het kale chassis allerlei verstevigingen aan op plekken waarvan we weten dat ze zwak zijn, zoals de hoeken bij de voorruit en de ophangpunten van de bumper. Die laatste zit origineel alleen met twee puntlasjes vast, that’s it."

Ook de motor krijgt een flinke upgrade, waarbij Maturo zorgt dat je er aan de buitenkant niks of nauwelijks iets van ziet. "De distributieriem bijvoorbeeld is origineel 1,9 centimeter breed. Wij gebruiken er nu een uit een bedrijfsauto, van 2,5 centimeter breed en dat betekent natuurlijk ook nieuwe tandwielen. Van de turbo gebruiken we de originele behuizing, maar er gaan modernere, betere schoepen in, die veel mooier reageren. Met andere aanpassingen erbij, halen we op een veilige manier 290 of 340 pk uit hetzelfde blok. En nog belangrijker: het vermogen is overal bruikbaar, het blok levert tenminste 500 Nm tussen de 3000 en 6000 toeren.”

Diverse reeds verkochte Delta Integrale's staan te wachten tot ze aan de beurt zijn voor restauratie en ombouw. Maturo haalt ze van over de hele wereld. De staat is van secundair belang: de auto's gaan tot het laatste schroefje uit elkaar en worden vanaf het kale chassis helemaal opnieuw opgebouwd. - Foto: Andrew Walkinshaw
Diverse reeds verkochte Delta Integrale's staan te wachten tot ze aan de beurt zijn voor restauratie en ombouw. Maturo haalt ze van over de hele wereld. De staat is van secundair belang: de auto's gaan tot het laatste schroefje uit elkaar en worden vanaf het kale chassis helemaal opnieuw opgebouwd. - Foto: Andrew Walkinshaw

Nieuwe onderdelen

De volgende optie op de lijst is de Stradale, een Delta voor de straat die uitstekend in staat is om een rally te rijden. Maar liefst 2000 nieuwe onderdelen vinden hun weg in een Stradale, waarvan de meeste in eigen huis zijn ontwikkeld en in de directe omgeving worden geproduceerd. Frank: “Veel onderdelen scannen we in en maken we daarna zelf na, sterker en beter. De Stradale is eigenlijk een compleet nieuwe rally-auto, die lijkt op een Lancia Delta. Ook het interieur is helemaal nieuw en zelf ontwikkeld, tot aan de meters aan toe. Het mooist van de Stradale vind ik persoonlijk de Juha-knop, geïnspireerd door de tweevoudig wereldkampioen rally Juha Kankkunen. Als je daarop drukt, krijg je een paar centimeter meer bodemvrijheid, wordt de demping aangepast en gaat het vermogen omhoog. Klaar om een paar bospaden mee te pakken.” 

De auto’s kosten een vermogen, dus klanten willen natuurlijk wel dat de boel heel blijft”
— Frank van Ganzewinkel

Als laatste optie op de lijst biedt Frank nog de Rally aan, een auto die klaar is voor het historische rallycircuit als hij de poort van Maturo uit rijdt. “We hebben er nu vijf gebouwd en net als bij de Stradale is bijna alles nieuw, anders, of zelf geproduceerd. De auto’s kosten een vermogen, dus klanten willen natuurlijk wel dat de boel heel blijft. Vroeger ging dat er anders aan toe: zo’n Rally Integrale ging al na één of twee races naar een b-team of de handel in. In die zin waren dat eigenlijk wegwerpauto’s. Dat kun je nu niet maken als een particuliere klant een paar ton bij je komt uitgeven. Ongeveer 1200 onderdelen van de rally-auto gingen binnen no-time stuk. Lagers en differentiëlen vlogen eruit en fusees en aandrijfassen sneuvelden aan de lopende band. Die fusees laten we nu frezen uit aluminium; die gaan nooit meer kapot. En de aandrijfassen die we nu gebruiken, kunnen probleemloos 40 graden torderen, daar maken we zelf gebruik van. Kort door de bocht: alles wat vroeger 80 procent goed was, is nu 100 procent goed. Daar zijn we enorm kritisch op.”

Elke auto, of het nu een Delta Integrale, Lancia 037, Fiat 131 Abarth of een Ferrari 308 is, wordt eerst grondig doorgelast en verstevigd. - Foto: Andrew Walkinshaw
Elke auto, of het nu een Delta Integrale, Lancia 037, Fiat 131 Abarth of een Ferrari 308 is, wordt eerst grondig doorgelast en verstevigd. - Foto: Andrew Walkinshaw

Bomvol orderboek

Inmiddels zijn er negen Classics, zeven Stradale’s en vijf Rally’s verkocht. De meesten moeten nog worden gebouwd, wat betekent dat het orderboek van Maturo tot diep in 2026 vol zit. Daarnaast lopen er nog wat andere projecten, zoals een Fiat 131 Abarth, twee Lancia 037-rallykanonnen en vinden we in de werkplaats zelfs een Ferrari 308 die klaargemaakt is voor rallywerk. Alle rally-auto’s zijn daarbij voorzien van de juiste Martini-kleuren en -uitingen. Ieder stickertje dat er vroeger op zat is beschikbaar, en als het er niet is laat Frank het maken. Dat gaat zelfs zo ver dat ook alle stickers in de Stradale’s en Classics weer net zo netjes zijn als nieuw bij de dealer vandaan.

Het bouwen van een rally-auto kost ongeveer 1500 uur, een Classic kunnen we in 800 uur bouwen en een Stradale kost 1800 uur werk”
— Frank van Ganzewinkel

Frank vermaakt zich dus voorlopig nog wel even en dat geldt net zo goed voor zijn personeel. Frank: “Het bouwen van een rally-auto kost ongeveer 1500 uur, een Classic kunnen we in 800 uur bouwen en een Stradale kost 1800 uur werk. Op dit moment hebben we 24 auto’s te bouwen en we zijn met 13 man. Zo’n auto kost dus zomaar een jaar aan mensuren, dan reken je er ook op dat de monteurs in kwestie echte toppers zijn in hun vak. Velen komen uit de rally, maar we hebben ook jongere monteurs die hun sporen hebben verdiend. Maar we kunnen zeker nog personeel gebruiken. Als je als technicus van auto’s houdt, zijn er maar weinig banen zo mooi als hier natuurlijk. Wat is er nou mooier dan werken met de mooiste auto’s ter wereld?”

Enorme onderdelenvoorraad voor Lancia Delta Integrale

Van een auto bouwen voor jezelf naar een complete autofabriek, het kan dus raar lopen. Inmiddels heeft Frank ook een enorme voorraad aan onderdelen voor de Lancia Delta Integrale opgebouwd, waardoor hij bij alle liefhebbers inmiddels wel in de agenda staat. “Ik heb hier 2600 verschillende onderdelen op voorraad, we kopen alles wat we kunnen vinden. Inmiddels ligt hier meer dan in Italië, vermoed ik.”

De Stradale is het absolute topmodel van Maturo Cars. De carrosserie is volledig van carbon. Met alle opties loopt op het prijskaartje op tot een  slordige half miljoen euro. De oplage van 10 stuks is uitverkocht. - Foto: Andrew Walkinshaw
De Stradale is het absolute topmodel van Maturo Cars. De carrosserie is volledig van carbon. Met alle opties loopt op het prijskaartje op tot een slordige half miljoen euro. De oplage van 10 stuks is uitverkocht. - Foto: Andrew Walkinshaw

Lees meer over

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.