ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

BMW gaat veiligheidsinformatie volledig delen met iedereen, ja echt iedereen.

BMW geeft Safety-data uit sensoren vrij voor iedereen

"Op het gebied van verkeersveiligheid zijn er zijn geen concurrenten, alleen partners", stelt Christoph Grote, Senior Vice President Electronics BMW Group. Voorafgaand aan het ITS-congres in Eindhoven maakte BMW Group, bekend veiligheidsgerelateerde data afkomstig uit de BMW en Mini-modellen te gaan delen. Grijpt ESP in op een koude ochtend? Dan is het daar misschien onverwachts glad. En die informatie wil je snel met iedereen delen via de cloud. Hoe zit dat?

Video: Euro NCAP verlangt AEB remhulp

Video: Euro NCAP verlangt AEB remhulp

In de nieuwste tests volgens het 2014-systeem deelt Euro NCAP maar eenmaal de volle bak uit, aan de Mercedes-Benz GLA. Een ster minder verdient de Renault Twingo. De Citroën Berlingo en elektro-bus Nissan e-NV200 Evalia komen niet verder dan drie sterren. Waarmee is Euro NCAP niet tevreden?

Delphi toont techniek van morgen (2013-10)

Delphi toont techniek van morgen (2013-10)

ABS, ESP, Lane Departure Warning en Autonomous Emergency Brake maken het autorijden veiliger.

Wabco beveiligt vrachtvervoer (2013-4)

Wabco beveiligt vrachtvervoer (2013-4)

Natuurlijk is Wabco bekend van luchtremmen op trucks, die ze verder voorzien van luchtvering en elektronische veiligheidssystemen.

Euro NCAP gaat automatische noodremsystemen testen

Euro NCAP gaat automatische noodremsystemen testen

Met voldoening stelde Euro NCAP vast dat ook Chinese auto's goed veilig kunnen zijn. Ze kenden de Qoros 3 sedan de volle vijf sterren toe, als eerste Chinese product uit hun tests. Eind van de maand komt Euro NCAP met een andere test, van automatische noodremsystemen. Vanaf 2014 willen ze die in de sterrenwaardering meenemen. Wordt dat dan standaard in auto's?

Drie vragen over remvloeistof

Drie vragen over remvloeistof

TRW introduceert een nieuwe remvloeistof: Universal DOT 5.1 ESP. Drie vragen: waarom een speciale remvloeistof voor ESP-remsystemen? Hoe universeel is die 'Universal' remvloeistof? En: waarom zoveel drukte over de kwaliteit van remvloeistof?

Nieuwe EU-verplichting: remassistent en bandenlabel

Nieuwe EU-verplichting: remassistent en bandenlabel

Geruisloos is de veiligheidsuitrusting van nieuwe auto's weer uitgebreid. EU-regels stellen inbouw van de remassistent BAS verplicht, vanaf 2011 in elke nieuwe auto. Daarna wordt ESP verplicht. Het staat nu ook vast dat over drie jaar autobanden een label moeten hebben, voor rolweerstand, grip en geluid. Hoe luiden de regels?

Omgang met TPMS bij bandenwissel (2012-9)

Omgang met TPMS bij bandenwissel (2012-9)

In een breder EU-programma om de verkeersveiligheid te verhogen begint vanaf 1 november de verplichting om nieuw op de markt komende autotypes een bandenspanningsbewaking TPMS mee te geven.

Bijna ESP voor motorfiets van Bosch

Bijna ESP voor motorfiets van Bosch

Volgend jaar begint bij Bosch de productie van het motorfiets-ABS versie 9, met de nieuwste opties. Het reikt tot aan een stabiliteitsregeling die bijna zoveel kan als het ESP voor auto's van deze leverancier. Op de EICMA motorshow in Milaan debuteren de nieuwste modellen al met deze rem- en tractieregeling.