Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?
De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een Tesla tegen. Lastig, want daarachter staat wel een derde zitrij…

Ken je de AMT APK Keurmeester Quiz? Dan weet je dat je er niet bent met alleen de keuze voor goed- of afkeur. Daar neemt juryvoorzitter en PSB-APK-trainer Martin Pardoel geen genoegen mee. Logisch, een goede keuringsbeslissing kan je onderbouwen. En bij een goede uitleg horen de artikelnummers uit de APK-regelgeving!

Drie zitrijen

Mooi, dan is het woord aan juryvoorzitter Pardoel: “Tijdens de keuring van een Tesla Model S, met datum eerste toelating 12 maart 2018, ziet de keurmeester drie rijen stoelen in de auto. De voorstoelen en de achterbank zijn in rijrichting geplaatst. In de bagageruimte bevindt zich ruggelings tegen de achterbank nog een derde zitrij met twee zitplaatsen. Voor de duidelijkheid, die zijn achterwaarts gericht."

Van binnenuit

"Als de keurmeester de autogordels op die derde zitrij wil controleren blijkt de ontgrendeling van de achterklep niet te werken. Niet elektronisch van achter het stuur en ook niet vanaf de buitenkant aan de achterklep. Via de gesloten achterklep kan hij dus niet bij de autogordels komen.

Omdat de rugleuning van de achterbank geen ontgrendeling heeft, moet hij over de rugleuning van de achterbank kruipen om met de punt van zijn schroevendraaier de ontgrendelpal van de achterklep naar voren te drukken. Zo ontgrendelt het slot en kan de klep geopend worden."

Leuk ventje, maar daar gaat het nu niet om. De achterklep kan niet op normale wijze geopend worden, en de APK-keurmeester moet wel de gordels op de derde zitrij kunnen controleren. Goed- of afkeur? (Foto: Wikimedia Commons)
Leuk ventje, maar daar gaat het nu niet om. De achterklep kan niet op normale wijze geopend worden, en de APK-keurmeester moet wel de gordels op de derde zitrij kunnen controleren. Goed- of afkeur? (Foto: Wikimedia Commons)

"Als hij vervolgens zijn collega vraagt om de klep te sluiten, blijkt het slot goed te werken, en kan hij met zijn schroevendraaier de klep van binnenuit weer openen. Daarna kan hij de autogordels en de achterwaarts gerichte zitplaatsen via de achterklep op normale wijze controleren.

APK Goed- of afkeur?

"De keurmeester constateert dat de autogordels en de achterwaarts gerichte zitplaatsen achter in de auto in orde zijn. Dat brengt Pardoel bij de twee vragen van deze APK Keurmeester Quiz: “Wat is nu de juiste keuringsbeslissing en vooral: waarom?”

Weet je de juiste antwoorden? Vul het formulier in! Geef jij het perfecte antwoord, dan scoor je een eervolle vermelding in AMT en op AMT.nl. En je verdient natuurlijk… eeuwige roem.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...