Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment
Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Huub Tops, docent niveau 4 aan het Summa College in Helmond, speelt hierin een belangrijke rol. Naast het opleiden van jonge professionals, voorziet zijn opleiding in de groeiende vraag naar bijscholing van ervaren vakmensen. Tops legt uit waarom dit nodig is: "Elektrificering heeft diagnose en foutopsporing complexer gemaakt. We kennen dit soort HV‑systemen van soms wel 900 volt nog maar kort. Het oplossen van storingen aan EV's vraagt niet alleen gespecialiseerde apparatuur, maar ook specifieke vaardigheden en kennis."

Specialist in diagnoseapparatuur

AA-Equipment Support is specialist op het gebied van diagnoseapparatuur. In complexe elektronische EV-systemen kunnen technici met de nieuwste diagnoseapparaten van Launch en PicoScope snel en nauwkeurig problemen opsporen. AA-Equipment Support heeft hier een compleet EV-assortiment voor. Zo kun je bijvoorbeeld de Launch EG100 stroom- en spanningstester combineren met het Launch X-431 Euro Tab III-diagnoseapparaat om op basis van temperatuur, weerstand en celspanning een eerste diagnose te stellen. Digitale rapporten worden eenvoudig gegenereerd via de Launch X‑431, die volledig compatibel is met de EV‑diagnosesoftware. Technische gegevens controleer je vervolgens in ALLDATA Repair, een uitgebreide bron van OEM‑technische informatie.

Speciale gereedschappen

Wie meer wil dan alleen diagnoses stellen, heeft speciale gereedschappen nodig. Het Summa College maakt onder andere gebruik van de Launch ELT500 EV luchtdichtheidstester, de Launch ELP400 batterijcelequalizer, en het Launch TLT-610 accuhefplateau, dat als groot voordeel een ingebouwde accu heeft. Huub Tops: "Veel storingen in het HV-systeem worden veroorzaakt door vochtintreding en corrosie op de aansluitingen. Vocht verlaagt bovendien de isolatiewaarde. Na een reparatie of diagnose moet het accupakket opnieuw worden afgedicht, en die afdichting controleren we met de Launch ELT500."

Balanceren en laden

Tijdens de lessen gebruikt het Summa College ook de Launch ELP400 en ELB300. Wat kun je met deze apparaten? Huub Tops: "Accucellen zijn gegroepeerd in modules. Met de Launch ELP400 kun je zowel complete modules als afzonderlijke accucellen op- en ontladen dankzij het brede spanningsbereik. De Launch ELB300 is een balancer. Het spanningsniveau van de individuele cellen binnen een module moet tot drie cijfers achter de komma identiek zijn. De balancer regelt dat."

Daarnaast meet je met de Launch ES200 EV belangrijke parameters zoals isolatieweerstand en spanning in HV‑ en hybridevoertuigen. Huub Tops: "Fabrikanten schrijven na reparaties aan HV-batterijen altijd een laatste isolatietest voor."

Training en ondersteuning

De Launch ELP400, ELB300 en ES200 zijn nieuw op de markt. Om gebruikers optimaal te ondersteunen, heeft de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk van AA‑Equipment Support een samenwerking opgezet met het Summa College. Huub Tops vertelt: "Wij zijn gevestigd op de Automotive Campus, waar veel bedrijven actief zijn in de ontwikkelings- en maakindustrie van de auto-industrie. Batterijtechnologie speelt hier een belangrijke rol, en wij willen ervaring opdoen met het balanceren, repareren, en laden en ontladen van HV-batterijen."

AA-Equipment Support heeft het Summa College een Launch ELP400 in bruikleen gegeven. Op deze manier kan de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk leren van de praktijkervaringen van Huub Tops en zijn collega's.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandigheden

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: Volkswagen

Volkswagen sluit akkoord met vakbond: geen fabriekssluitingen

Duitse vakbond IG Metall sloot onlangs een overeenkomst met Volkswagen om de sluiting van Duitse fabrieken van het autoconcern te voorkomen.

Het aantal hybride en elektrische auto's groeit snel. Welke kansen liggen er voor het universeel autobedrijf? (Foto: NexDrive)

EV-onderhoud biedt zonnige toekomst voor universele bedrijven

De transitie naar hybride en elektrische auto's biedt universele autobedrijven volop kansen, maar ook uitdagingen. Hoe kunnen zij zich aanpassen aan nieuwe technologieën en klantbehoeften? Vijftien leveranciers, van Hella tot Bosch, van AA-Equipment Support tot Explora en van Midlock tot Serenco, benadrukken dat EV-onderhoud binnen handbereik ligt. Hoe?

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Autodealerpromenade in Heemskerk. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Winst dealerbedrijven daalt met 34%

Autodealers zagen hun winst in het derde kwartaal van 2024 dalen met 34%. Hogere loonkosten en afnemende nieuwverkopen zetten marges onder druk. Groei in verkoop van bedrijfswagens was onvoldoende om daling te compenseren.

Foto: ANP / Rob Engelaar

Subsidiepot voor tweedehands elektrische auto leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto is helemaal leeg. In totaal was er dit jaar 52,5 miljoen euro aan subsidie beschikbaar.

Foto: Mahle

Batterijtest getest: Aviloo en Moba scoren het best

De State of Health van een hoogvoltage batterij meten kan met testers van verschillende aanbieders. Maar hoe betrouwbaar is zo'n batterijtest? Bovag en Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzochten vijf testmethoden.

Het Lithium-ion accupakket zoals dat in de eerste generatie Toyota Prius werd toegepast. - Foto: AFP / Toshifumi Kitamura

Lithium-ion accu: basiskennis voor de autotechnicus (deel 1)

"Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.