APK op afstand. Je weet wel, zo’n vaag berichtje op Facebook of een ander platform. De automobilist geeft kenteken, meldcode en km-stand op, maakt een leuk bedragje over, en... Soms gebeurt er dan niets meer. Geld weg, geen APK-rapport.
Maar als het de automobilist mee zit en de verkeersveiligheid tegen, ontvangt hij dat wel. Voilà: auto goedgekeurd zonder dat er een keurmeester naar gekeken heeft.
Tenminste, als de auto niet in de steekproef valt. Wat er gebeurt als dat wel zo is? Dan ben je echt aan de beurt, bleek toen we in de zomer van 2023 op pad waren met een APK-steekproefcontroleur.
RDW treedt op
In april 2024 waarschuwde RDW divisiemanager Toezicht en Beoordeling: “Wij treden hier hard tegen op.” Hij zei: “Maak hier als consument nooit gebruik van en bied dit als erkenninghouder of APK-keurmeester niet aan. Zodra wij constateren dat door een bedrijf illegale online APK’s worden uitgevoerd, wordt de erkenning ingetrokken net als de bevoegdheid van de betrokken APK-keurmeesters.” En: “Als wij vaststellen dat je auto illegaal gekeurd is, vervalt je APK-datum en moet je voertuig opnieuw APK gekeurd worden.”
De cijfers
“Bij 34 APK- bedrijven met een RDW-erkenning is een interventie uitgevoerd, variërend van een waarschuwing tot een definitieve intrekking van de bevoegdheid om APK te mogen uitvoeren;
Aan 12 APK-keurmeesters is een intrekking van de keuringsbevoegdheid opgelegd (6 of 12 maanden);
Bij 350 voertuigen is de APK ongeldig verklaard, omdat deze (bewezen) niet is uitgevoerd. De voertuigeigenaren hebben de keuring alsnog moeten laten uitvoeren.”
Meldpauze
Per 1 januari neemt de RDW een extra maatregel: "In het nieuwe jaar gaat het APK-proces veranderen door het invoeren van een meldpauze. Deze wijziging is bedoeld om de ‘Illegale online APK’ (goedkeurmeldingen zonder de auto daadwerkelijk te hebben gekeurd) aan te pakken, het proces betrouwbaarder te maken en de verkeersveiligheid te waarborgen."
Concreet: "Per 1 januari 2025 komt er een meldpauze. Dat betekent dat er tussen twee afmeldingen een verplichte pauze komt. Voor keurmeesters is dat een pauze van 5 minuten, voor keuringsinstanties bedraagt de meldpauze één minuut."
De RDW legt uit waarom die maatregel het steekproefsysteem verbetert: “Er zijn bedrijven en keurmeesters die voertuigen ‘opsparen’ en deze in grote aantallen tegelijk afmelden. Hiermee proberen ze de steekproefcontroles te ontwijken. Met de invoering van de meldpauze willen we dit misbruik tegengaan. Hierdoor kunnen we gerichter steekproeven toewijzen en wordt het toezicht eerlijker verdeeld.”
Nieuw APK-rapport
Die meldpauze is niet de enige wijziging die per 1 januari ingaat. Vanaf die datum krijgt de voertuiggebruiker bij de APK een compleet vernieuwd rapport: “Dit doen we om de informatie overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Het ontwerp is aangepast zodat alleen relevante gegevens zichtbaar zijn. Dit nieuwe ontwerp is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende branchepartijen om aan te sluiten bij de wensen van voertuiggebruikers.”
Wat is er veranderd?
“Op de voorkant van het rapport, links bovenin, is een opvallend blok gemaakt met de belangrijkste informatie: kenteken, resultaat van de keuring en geldigheidsdatum. Als het voertuig aan de APK voldoet, is er een groen vinkje en een icoon van een auto te zien. Als het voertuig de keuring niet heeft gehaald, staat er een rood kruis en een QR-code. Die code leidt de voertuigeigenaar naar een websitepagina met meer informatie over de APK. Ook is aan die kant van het rapport een blok te zien voor reparatiepunten, reparatieadviespunten, afkeurpunten en opmerkingen.”
Geen privacygevoelige gegevens meer
“Aan de rechterkant van het rapport staan de voertuiggegevens en door wie het rapport is afgegeven. De naam van de keurmeester is op het nieuwe rapport niet te zien. Op het formulier staat alleen het pasnummer van de keurmeester. Ook de naam van de steekproefcontroleur staat niet meer op het rapport.”
Ook nieuw: “De bezwaarclausule wordt getoond die passend is bij de situatie. En het invulveld van de steekproef is alleen te zien als er echt een steekproef van toepassing was.”
Acht versies APK-rapport
Dit heeft geleid tot 8 verschillende rapporten: “Dat zijn allereerst Goed- en Afkeur, allebei met of zonder steekproef en daarnaast diezelfde vier rapporten als duplicaat.”
Wijzigingen voor 25 km/u voertuigen en trekkers
Met de afmeldpauze en het vernieuwde APK-rapport zijn we er nog niet: “Nee, er zijn nog diverse aanpassingen in de keuringseisen en de aanvullende permanente eisen. Het gaat om eisen voor bedrijfsauto’s en aanhangwagens met een constructiesnelheid van maximaal 25 km/h. De wijzigingen hebben onder meer betrekking op de controle van die maximumconstructiesnelheid, de remvertraging, verlichting, zitplaatsen en gordels. Het aantal voertuigen waar het hier om gaat is klein, maar ze kunnen worden aangeboden voor de APK.”