Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!
Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

APK op afstand. Je weet wel, zo’n vaag berichtje op Facebook of een ander platform. De automobilist geeft kenteken, meldcode en km-stand op, maakt een leuk bedragje over, en... Soms gebeurt er dan niets meer. Geld weg, geen APK-rapport.

APK-keurmeesters zijn trots op hun vak. Het bedrog met zwarte online APKs doet hen pijn. Gelukkig maakt de RDW werk van de bestrijding van dat gevaarlijke bedrog.
APK-keurmeesters zijn trots op hun vak. Het bedrog met zwarte online APKs doet hen pijn. Gelukkig maakt de RDW werk van de bestrijding van dat gevaarlijke bedrog.

Maar als het de automobilist mee zit en de verkeersveiligheid tegen, ontvangt hij dat wel. Voilà: auto goedgekeurd zonder dat er een keurmeester naar gekeken heeft.

Tenminste, als de auto niet in de steekproef valt. Wat er gebeurt als dat wel zo is? Dan ben je echt aan de beurt, bleek toen we in de zomer van 2023 op pad waren met een APK-steekproefcontroleur.

RDW treedt op

In april 2024 waarschuwde RDW divisiemanager Toezicht en Beoordeling: “Wij treden hier hard tegen op.” Hij zei: “Maak hier als consument nooit gebruik van en bied dit als erkenninghouder of APK-keurmeester niet aan. Zodra wij constateren dat door een bedrijf illegale online APK’s worden uitgevoerd, wordt de erkenning ingetrokken net als de bevoegdheid van de betrokken APK-keurmeesters.” En: “Als wij vaststellen dat je auto illegaal gekeurd is, vervalt je APK-datum en moet je voertuig opnieuw APK gekeurd worden.”

De cijfers

“Bij 34 APK- bedrijven met een RDW-erkenning is een interventie uitgevoerd, variërend van een waarschuwing tot een definitieve intrekking van de bevoegdheid om APK te mogen uitvoeren;

Aan 12 APK-keurmeesters is een intrekking van de keuringsbevoegdheid opgelegd (6 of 12 maanden);

Bij 350 voertuigen is de APK ongeldig verklaard, omdat deze (bewezen) niet is uitgevoerd. De voertuigeigenaren hebben de keuring alsnog moeten laten uitvoeren.”

Meldpauze

Per 1 januari neemt de RDW een extra maatregel: "In het nieuwe jaar gaat het APK-proces veranderen door het invoeren van een meldpauze. Deze wijziging is bedoeld om de ‘Illegale online APK’ (goedkeurmeldingen zonder de auto daadwerkelijk te hebben gekeurd) aan te pakken, het proces betrouwbaarder te maken en de verkeersveiligheid te  waarborgen."

Concreet: "Per 1 januari 2025 komt er een meldpauze. Dat betekent dat er tussen twee afmeldingen een verplichte pauze komt. Voor keurmeesters is dat een pauze van 5 minuten, voor keuringsinstanties bedraagt de meldpauze één minuut."

De RDW legt uit waarom die maatregel het steekproefsysteem verbetert: “Er zijn bedrijven en keurmeesters die voertuigen ‘opsparen’ en deze in grote aantallen tegelijk afmelden. Hiermee proberen ze de steekproefcontroles te ontwijken. Met de invoering van de meldpauze willen we dit misbruik tegengaan. Hierdoor kunnen we gerichter steekproeven toewijzen en wordt het toezicht eerlijker verdeeld.”

Nieuw APK-rapport

Die meldpauze is niet de enige wijziging die per 1 januari ingaat. Vanaf die datum krijgt de voertuiggebruiker bij de APK een compleet vernieuwd rapport: “Dit doen we om de informatie overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Het ontwerp is aangepast zodat alleen relevante gegevens zichtbaar zijn. Dit nieuwe ontwerp is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende branchepartijen om aan te sluiten bij de wensen van voertuiggebruikers.”

Wat is er veranderd?

“Op de voorkant van het rapport, links bovenin, is een opvallend blok gemaakt met de belangrijkste informatie: kenteken, resultaat van de keuring en geldigheidsdatum. Als het voertuig aan de APK voldoet, is er een groen vinkje en een icoon van een auto te zien. Als het voertuig de keuring niet heeft gehaald, staat er een rood kruis en een QR-code. Die code leidt de voertuigeigenaar naar een websitepagina met meer informatie over de APK. Ook is aan die kant van het rapport een blok te zien voor reparatiepunten, reparatieadviespunten, afkeurpunten en opmerkingen.”

Per 1 januari ziet het APK-rapport er anders uit. Er was geen steekproef en deze Suzuki is goedgekeurd. De automobilist ziet dat in een oogopslag aan het groen vinkje. Printen in zwart-wit is daarom minder duidelijk, maar wel toegestaan.
Per 1 januari ziet het APK-rapport er anders uit. Er was geen steekproef en deze Suzuki is goedgekeurd. De automobilist ziet dat in een oogopslag aan het groen vinkje. Printen in zwart-wit is daarom minder duidelijk, maar wel toegestaan.

Geen privacygevoelige gegevens meer

“Aan de rechterkant van het rapport staan de voertuiggegevens en door wie het rapport is afgegeven. De naam van de keurmeester is op het nieuwe rapport niet te zien. Op het formulier staat alleen het pasnummer van de keurmeester. Ook de naam van de steekproefcontroleur staat niet meer op het rapport.”

Ook nieuw: “De bezwaarclausule wordt getoond die passend is bij de situatie. En het invulveld van de steekproef is alleen te zien als er echt een steekproef van toepassing was.”

Acht versies APK-rapport

Dit heeft geleid tot 8 verschillende rapporten: “Dat zijn allereerst Goed- en Afkeur, allebei met of zonder steekproef en daarnaast diezelfde vier rapporten als duplicaat.”    

Afkeurrapport. Let op het rode kruis linksboven. De naam van de keurmeester is niet zichtbaar. Wel zijn pasnummer en handtekening.
Afkeurrapport. Let op het rode kruis linksboven. De naam van de keurmeester is niet zichtbaar. Wel zijn pasnummer en handtekening.

Wijzigingen voor 25 km/u voertuigen en trekkers

Met de afmeldpauze en het vernieuwde APK-rapport zijn we er nog niet: “Nee, er zijn nog diverse aanpassingen in de keuringseisen en de aanvullende permanente eisen. Het gaat om eisen voor bedrijfsauto’s en aanhangwagens met een constructiesnelheid van maximaal 25 km/h. De wijzigingen hebben onder meer betrekking op de controle van die maximumconstructiesnelheid, de remvertraging, verlichting, zitplaatsen en gordels. Het aantal voertuigen waar het hier om gaat is klein, maar ze kunnen worden aangeboden voor de APK.”

Wat wil jij veranderen in de APK? Grijp je kans en geef je mening!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Dit is de dienst die de APK-erkenninghouder verricht voor zijn klant, de auto-eigenaar. RDW en belastingdienst zien het incasseren van afmeldkosten bij die klant en afdragen aan de RDW ook als dienst.

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten? Vervolg!

Terug naar juli 2024. "Reken je BTW over APK-afmeldkosten?", vroegen we je toen. En we zochten uit of dat terecht was. Dat bleek een arbeidsintensief karwei, maar leverde boeiende details op. Gelukkig kregen we hulp van een advocaat. Zij pakt de zaak nu weer op. Krijgen we daarmee een definitief antwoord? Nee, nog niet, maar wel een twee belangrijke tips!

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Oprichter van Carteam Martin Bedorf (links) en Dennis van Eijkelenborg van Moobi.

Moobi en EV-Team versterken EV-service met nieuw partnerschap

Moobi en EV-Team slaan de handen ineen om EV-service in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Dankzij trainingen en technische ondersteuning kunnen Carteam-garages nu hun service aan elektrische voertuigbezitters verbeteren.

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.

VA Motorsport is gespecialiseerd in het maken van rolkooien. Maar het bedrijf doet veel meer. AMT ging er op bezoek.. Foto's: Mike Tekst en beeld

De werkplaats van VA Motorsport: het geheim van goede rolkooien

Als je je passie volgt, kom je vanzelf terecht op de plek waar je thuishoort. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar het geldt beslist voor Ad Verkuijlen (64) en Guus van Lankveld (28). Ondanks het leeftijdsverschil hebben de twee dezelfde grote liefde voor hun werk en voor hun onderneming. Als het met autosport, rolkooien of metaalbewerking te maken heeft, dan is de kans groot dat VA Motorsport een maatwerkoplossing in huis heeft.

Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 is… BIE OLTHOF!!!

Bie Olthof is Autobedrijf van het jaar 2024!

Bie Olthof uit Nijverdal is Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2024. Dit Twentse familiebedrijf staat voor kwaliteit met een dorpse mentaliteit. Is dat het geheim van het succes van de winnaar?

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.