Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.

Foto: Diederik van der Laan

'Aircoservice wordt het nieuwe olie verversen'

Aircoservice is nog steeds lastig te verkopen aan de klant. Maar dat gaat veranderen, betoogt Richard Groot.

Aircoservice in de werkplaats. Ook bij problemen met de airco kan het AMT Garageforum uitkomst bieden. – Foto: Shutterstock

Aircoproblemen opgelost op AMT Garageforum

Voor het thema Aircoservice dook redacteur Arnold van Schepen in het AMT Garageforum. Welke cold cases kwamen daar voorbij, en hoe zijn ze opgelost?

Bij het controleren van het aircosysteem moet aan het begin een temperatuurcontrole worden uitgevoerd bij de middelste ventilatieopening. De gemeten temperatuur bij gemiddelde ventilatorsnelheid moet tussen 3 °C en 8 °C liggen. – Foto: Gino Decoster

Diagnose aan het aircosysteem - deze basisprocedure moet je kennen

Het warme seizoen staat (bijna) voor de deur en daarmee ook het aircoseizoen. Veel aircoproblemen steken pas de kop wanneer automobilisten het systeem intensief gaan gebruiken. Grote kans dat die bij jou in de werkplaats komen. In dit artikel bespreken we een basisprocedure voor diagnose aan het aircosysteem.

Airco is bijna vanzelfsprekend in moderne auto’s, aircoservice zou dat dus ook moeten zijn.  – Foto: Shutterstock

Back to basics: dit moet je weten over het aircosysteem

Tegenwoordig is er bijna geen nieuwe auto meer zonder airconditioning. Maar hoe werkt het en hoe wordt de kou opgewekt? Om het principe te begrijpen is een kijkje in de natuurkunde handig.

Wepp gebruikt de natuur als preventief middel tegen vervuiling van het ventilatiesysteem.

Voertuigventilatiesysteem preventief reinigen met Wepp Synbiotica

Wepp komt met de Wepp Synbiotica. Deze preventieve behandeling reinigt volgens de onderhoudsmiddelenproducent op natuurlijke en duurzame wijze het voertuigventilatiesysteem en houdt het binnenklimaat van je auto fris en gezond.

In combinatie met een aircoservicestation vor R134a of R1234yf is deze hogedruk manometerset, met titanium verdeelstuk en met clycol gevulde meters, klaar voor R744 aircoservice.

CO2-aircoservice zonder CO2-aircoservicestation, kan dat?

CO2-airco? Lange tijd was dat een dure optie op auto's als de Mercedes S-klasse of Audi A8. Sinds de VW ID.-elektrische auto's met warmtepomp (en hun zusjes van andere VAG-merken) CO2 als koudemiddel gebruiken, is dat totaal veranderd. Maar eh, wat betekent dat voor de werkplaats? Investeren in een CO2-aircoserviveapparaat? "Nee", zegt Joost Bouwmeister van Waeco, je huidige machine en een CO2-upgrade set volstaan."

Toeleveranciers zien hun kans schoon om bij omschakeling naar elektro-rijden geïntegreerde oplossingen te bieden, zodat autofabrikanten geen afdeling motorontwikkeling meer nodig hebben.

Schaeffler maakt elektrische auto zuiniger

Zuinig zijn is troef als je niet elektrisch rijdt, minder brandstof verbruiken is immers minder CO2 uitworp. Beter voor het klimaat, en vaak minder belasting aftikken. Zuinig zijn is ook troef als je wel elektrisch rijdt: meer rijbereik, minder zorgen. Schaeffler draagt bij met meerdere oplossingen. Hoeveel besparen die?

De werkplaats van... René Airco

De werkplaats van... René Airco

Aircoservice, aircodiagnose en aircoreparatie zijn de hoofdactiviteiten van René Airco. Vanuit het hart van de Bollenstreek werkt René Looijmans sinds 2002 aan aircosystemen van personenauto's, bestelauto's en vrachtwagens, maar ook aan die van landbouwvoertuigen en grondverzetmachines. In zijn strak georganiseerde en blinkend schone werkplaats heeft hij alles bij de hand wat een aircospecialist nodig heeft, van een extreem nauwkeurige lektester en een draai- en freesbank tot een zelf ontwikkelde aircoservice- en aircospoelmachine.

Stap voor stap: Airconditioning inbouwen

Stap voor stap: Airconditioning inbouwen

Airconditioning behoort tegenwoordig tot de standaarduitrusting van bijna elke auto; slechts bij uitzondering wordt een auto zonder airco geleverd. In de bedrijfswagenwereld is dat toch anders, met name als het om bestelbussen gaat. Een 'klusbus' is bijvoorbeeld eerder een verplaatsbaar gereedschaps- of onderdelenmagazijn dan een vervoersmiddel. Dan telt comfort minder zwaar mee, dus is een verschil in aanschafprijs van bijna €3.000 ex btw al gauw een reden om de bus zonder airco te bestellen. Voor spijtoptanten - of mensen die wél een airco, maar ook een lage catalogusprijs willen - is er een mogelijkheid om achteraf een airco in te laten bouwen, bijvoorbeeld bij De Auto Airco Specialist in Oldenzaal.

Met regelmatig onderhoud op de juiste manier en met de juiste tools zijn veel problemen met de aircocompressor te voorkomen.

Aircoleveranciers over hun ervaringen en adviezen

Op het AMT-garageforum zien we steeds vaker vragen over defecte aircocompressoren. Zo'n compressor wordt vervangen, daarna zou de airco weer goed moeten werken. Maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. We vroegen een aantal leveranciers om hun ervaringen en adviezen.

Auto Drielanden heeft een grote werkplaats, goed voor 2.300 doorgangen, waaronder negenhonderd APK’s per jaar.

Aircoservice forse omzetmaker voor Auto Drielanden

Richard en Janita Mulder van Auto Drielanden Snelservice in Harderwijk vinden dat een universeel garagebedrijf er een specialisme bij moet hebben. Richard koos airco. Aircoservice is nu al goed voor een kwart van omzet. Gaat die omzet toenemen met de opkomst van elektrische auto's?

Duidelijke storingsomschrijving, maar de oorzaak moet nog ‘even’ gevonden worden.

Vier veelvoorkomende aircoproblemen op AMT Garageforum: ''Een...

Welke aircoproblemen komen nou in de praktijk vaak voor in de werkplaatsen? En hoe worden ze opgelost? Om daarop een antwoord te vinden, doken we in het AMT Garageforum. De oogst: vier cases die illustreren hoe lastig - of hoe simpel - het af en toe kan zijn om het hoofd koel te houden.

Warm your hands by voice command – very easy in the ID.7: The steering wheel heating is activated automatically, in addition, air flows specifically to the hands on the steering wheel.

Volkswagen ID.7 met slimme airco

Een van de hoogtepunten in de komende elektrische sedan ID.7 is kennelijk de klimaatregeling. Daarop geeft Volkswagen tenminste een voorschotje. Het systeem heeft individueel variabele ventilatieroosters, een zonnesensor, en is hooggeautomatiseerd.