Stap voor stap: hydraulische voorvork motorfiets servicen

Stap voor stap: hydraulische voorvork motorfiets servicen

De meeste motorfietsen hebben een hydraulisch gedempte voorvork. Vaak is dat een zogenaamde "upside-down"-voorvork. De eerste telescoopvoorvorken hadden namelijk de binnenpoten aan de bovenkant. Tegenwoordig wordt de voorvork vaak andersom gemonteerd, zodat de dikkere, stijvere buitenbuizen bovenaan staan, waar het hoogste buigend moment optreedt. Dat heeft het dempingsmechanisme wel ingewikkelder gemaakt. Het onderhoud is daardoor - en door het ontbreken van olie-aftapboutjes - tijdrovender geworden. Dion Wouda van HK Suspension laat aan de hand van een Öhlins voorvork van een Ducati 1098 S zien wat er komt kijken bij het servicen van een voorvork.

In het pakket onderdelen valt de krukas op, waarvan de kruktappen 70° zijn verzet.

Nieuwe Ducati V4-motorblok in detail: Zónder desmo, mét klepveren

Ducati heeft een nieuw motorblok ontwikkeld voor haar grote allroad, de Multistrada. Dit 'V4 Granturismo'- blok is een ware revolutie voor het Italiaanse merk. Het blok heeft geen desmodromische klepbediening, maar 'conventionele' klepbediening met klepveren.

Hier een blik in de Ducati-fabriek. De gedachtes achterde ontwikkeling bij de Superquadro L-twin zie je in de video op het AMT Maanddossier.

Turbo reinigen, helpt dat?

Goede vraag, hoe reinig je een turbo en helpt dat dan ook? Meer goede vragen: kan een ABS-storing ontstaan omdat niet de originele wielsensor is gebruikt? Welke keuzes maakten de Ducati-technici bij de ontwikkeling van hun Superquadro-motor? Hoe houdt een autobedrijf in Gambia zijn klanten mobiel? En: waarom is een ottomotor eigenlijk geen ottomotor?

Eicma-motorbeurs: Google Glass en veel pk's óf juist weinig

Eicma-motorbeurs: Google Glass en veel pk's óf juist weinig

Google Glass in een motorhelm, meer pk's dan kilo's in Yamaha's YZF-R1, en minder dan één pk in Piaggio's e-Bike. We zagen het op een rondje ...

Qua uiterlijk ziet de Mymoover er een beetje bizar uit en ook het rijden is wat afwijkend.

Piaggio Mymoover: kantelende pakezel op drie wielen

Motoren en scooters zijn enorm handig in druk stadsverkeer. Met de meeste scooters kun je echter weinig bagage meenemen. De Piaggio Mymoover heeft daar geen last van: deze driewielige 125cc motorscooter heeft meer dan 261 liter en 85 kg laadvermogen! Daarmee is de Mymoover bijvoorbeeld heel geschikt als 'snel' servicevoertuig in drukke stadscentra.

Piaggio driewielscooter voor B-rijbewijs

Piaggio driewielscooter voor B-rijbewijs

Bijna twee jaar geleden belichtte AMT <L CODE="C01">de nieuwe MP3-scooter van Piaggio</L>, met twee wielen voorop. Technisch erg interessant, de ...

Toekomst van elektrisch rijden op twee wielen (2009-10)

Toekomst van elektrisch rijden op twee wielen (2009-10)

"Binnenkort rijden we elektrisch", roepen overheden en elektriciteitsbedrijven. In alle euforie vergeten ze gemakkelijk dat het niet meevalt om een redelijke dosis elektrische energie voor onderweg mee te nemen. Tweewielers vragen minder energie en hoeven meestal minder ver. Begint hun elektrische toekomst vroeger dan die van de vierwieler? AMT onderzocht het.

Piaggio MP3 scooter als hybride

Piaggio MP3 scooter als hybride

Het is scootergigant Piaggio kennelijk bittere ernst met het winnen van zieltjes voor zijn MP3, de driewielige scooter die niet kan omvallen. Ideaal alternatief voor de auto op kortere afstanden, denkt Piaggio, bekend van de Vespa scooters. Daarvoor brachten ze al de verbrede MP3 LT, te rijden met autorijbewijs. Nog mooier wordt het met de MP3 Hybrid, een ultrazuinige en schone hybride versie.