Kroon-Oil specialisten maken binnen het Kroon-Oil Garage Supportplan steeds vaker gebruik van het PowerFlush spoelconcept.

PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen

Het grote succes van PowerFlush TPE ligt in het oplossen van vervuilingsproblemen; het is in feite repareren zonder sleutelen. Dezelfde PowerFlush, die automatische transmissies grondig spoelt, reinigt en vult, kan nu ook alle soorten verbrandingsmotoren aan. Zelfs diesels zijn duizenden kilometers later nog steeds schoon aan de peilstok.

'Electronic Drive Unit' van de MG EHS Plug-in Hybrid in beeld. In dit artikel duiken we in de complexe techniek.

Als '6+4' toch '9' is: mysterieuze versnellingsbak MG EHS ontrafeld

Een MG? Nee, dat is geen Brits sportwagentje meer. "Wensen van mensen veranderen, dus merken veranderen", zegt MG's pr-manager. Daarom is een MG nu een Chinese SUV. De volelektrische ZS kenden we al, de Plug-in Hybrid EHS komt er nu bij. De geautomatiseerde versnellingsbak van die auto telt zes versnellingen voor de verbrandingsmotor en vier voor de elektromotor. Dat is anders dan anders. Hoe het werkt? We gaan puzzelen!

In het rood de koppelkromme van de e-Golf. Met de CVT4EV aan boord en een 30% lager koppel accelereert de auto beduidend sneller. Ook de topsnelheid is hoger: 168 km/u in plaats van 150. Bij een 40% gereduceerd koppel, de lichtblauwe lijn zijn de prestaties vergelijkbaar met die van de vaste overbrenging.

Bosch: 'Nieuwe generatie EV krijgt CVT'. Hoe werkt die techniek?

Rijden in een elektrische auto is als rijden in een automaat: pookje in D en gaan. Maar een EV is geen automaat. Zijn aandrijflijn heeft in de regel één vaste overbrenging. Net als een fiets zonder versnellingen. Toch hebben fietsers graag versnellingen. Geldt dat voor elektrische auto's ook? Bosch denkt van wel en introduceert de CVT4EV.

Eurol adviseert om altijd olie met de originele specificaties - uiteraard verkrijgbaar bij Eurol - te gebruiken.

Moderne automatische transmissies: wél olie spoelen, maar die filters...

Vroeger was het voldoende om het olieniveau van je versnellingsbak af en toe te peilen. Tegenwoordig zijn automatische transmissies gecompliceerde stukjes techniek met elektronica, mechatronica, hydraulica en tweemaal zoveel overbrengingen dan voorheen. AMT vroeg leveranciers en specialisten hoe het onderhoud veranderd is.

Een Mercedes 9-traps automaat bevat 10 liter vloeistof, maar je kunt slechts 6 liter aflaten via het carter. Een spoelmachine is dus noodzaak, aldus Xenum.

Is het spoelen van (automatische) transmissies lucratief?

Het aandeel automatische transmissies blijft toenemen. Dit jaar zijn er zelfs meer automatisch- dan handgeschakelde auto's afgeleverd. Goed om je in de (extra) service te verdiepen, zoals het spoelen van transmissies. Er zijn diverse merken die een spoelmachine leveren. Maar wat is een goede spoelmachine? Is spoelen lucratief? Diverse leveranciers geven tips en rekenen het je voor.

AMT-lezers over hun DSG-ervaringen. Foutloos of aandacht erbij houden?

DSG's zijn populair, maar kennen ook problemen: onprettige schakelovergangen, onvoorspelbaar schakelen, overmatig trillen en niet goed oppakken. Dat leverde een prikkelende stelling op. Is de DSG eigenlijk niet gewoon de downsizemotor onder de versnellingsbakken?

Blog Tom Polman: Omschakelen

Een week voor onze deadline een belletje van een transmissiespecialist: "Sorry, maar door zieke medewerkers kan je helaas niet bij ons terecht voor het Stap voor stap-artikel..." Dat is, zo kort voor de deadline, best een uitdaging kan ik je zeggen... Wat nu?

Column Jan Wouters: Transmissietransitie

Ooit was het speelveld overzichtelijk; kleine auto's en sportwagens hadden een handbak en bij grote auto's met veel vermogen had de automaat de voorkeur. Die konden het vermogensverlies dragen, en de meerprijs ook. Inmiddels dreigt de ouderwetse handbak het onderspit te delven; de half- en volautomaat worden de norm.