Oliver Zipse, voorzitter van de raad van Bestuur van BMW (links) en Koji Sato, President van Toyota. - Foto: BMW

Toyota en BMW werken aan nieuwe brandstofcel voor méér auto's op...

Toyota en BMW gaan samen werken aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcel én verbetering van infrastructuur van waterstof. Doel is om het aanbod van personenauto's op waterstof uit te breiden.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

ATC-livestream: waarom waterstof in mobiliteit steeds belangrijker...

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Afbeelding: Chalmers University of Technology / Linnéa Strandberg and Victor Shokhen

Hoe verleng je de levensduur van een brandstofcel?

Hoe degraderen onderdelen in brandstofcellen? En hoe zijn die brandstofcellen duurzamer te maken? Dat werd onderzocht door wetenschappers van Chalmers University of Technology in Zweden.

Licht van stuk, compact en zuinig. Daar staat ie dan na 9 maanden hard werk, de Eco-Runner XIV. Foto: Eco-Runner Team Delft

VIDEO: Eco-Runner Team ontwerpt efficiëntste waterstofauto op de...

10 x de Elfstedentocht rijden op één tank? Kan dat? Het Studententeam Eco-Runner van de TU Delft probeerde het met hun zelfgebouwde waterstofauto. AMT nam een kijkje.

De Viritech Apricale zou met racetechniek bij Pininfarina gebouwd worden. Maar of dat al is begonnen, en wat de specificaties zijn, wordt nog nergens vermeld. - Foto's: Viritech

Dit krijg je als je waterstof met F1-technologie mixt: de Viritech...

Het Verenigd Koninkrijk wil nog altijd leidend zijn in waterstoftechniek. Daarom worden projecten met brandstofcellen in voertuigen actief ondersteund. Jongste voorbeeld is de Viritech Apricale, een spectaculaire brandstofcel-elektrische sportauto met F1-technologie

Het HiLux-chassis met brandstofcel aandrijving, alleen de bufferaccu ligt er nog niet op. - Foto: Toyota

Toyota HiLux op waterstof bijna klaar voor productie

Konden we vorig jaar melden dat Toyota experimenteerde met een elektrische HiLux pick-up op brandstofcellen, nu staat het met tien proefmodellen al bij "de laatste tests". Wat taalkundig klinkt als: hierna volgt productie. Want Toyota gelooft sterk in waterstof, met name voor Europa.

De Eco-Runner XIV van de TU Delft. - Foto: TU Delft

Zelfgebouwde waterstofauto TU Delft mag de openbare weg op

Studenten van de TU Delft mogen voor het eerst met een zelfgebouwde waterstofauto de openbare weg op. Na een reeks testen hebben ze daar goedkeuring voor gekregen van de RDW. "Dit betekent dat wij een officieel nummerbord van de RDW ontvangen", laat Isabel Zijlmans van studententeam Eco-Runner weten.

Productie van de Toyota Mirai in de Motomachi-fabriek van Toyota in Japan. De Mirai heeft een brandstofcel en was geen doorslaand verkoopsucces. - Foto: ANP

Toyota, Mazda en Subaru ontwikkelen verbrandingsmotoren voor e-fuel...

De Japanse automakers Toyota, Mazda en Subaru gaan nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkelen die niet alleen fossiele brandstof gebruiken, maar ook biobrandstof, e-fuel en waterstof.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotor zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben
een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten. - Foto: Volvo

Volvo trucks met waterstofverbrandingsmotor op komst

Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden. De Zweedse fabrikant wil de eerste waterstoftrucks in 2026 bij wijze van proef op de weg brengen. Rond 2030 moet de commerciële lancering volgen.

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het ouderwetse racegeluid. Is dat de toekomst van de autosport?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een brandstofcel voor het snelladen van elektrische voertuigen.

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting. Dit en volgend jaar worden zakelijk nog lastig, voordat alles weer op zijn plaats valt, stelt bestuursvoorzitter Stefan Hartung. Toch is hij vol vertrouwen, omdat Bosch heel breed georiënteerd is, en niet bang voor een Chinese invasie.

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van ongeveer 200 exemplaren wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland,

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972 opgericht als Van Doorne's Transmissie. En tegelijkertijd het startschot voor een wedergeboorte van het bedrijf. Onder de naam Bosch Thin Metal Technologies gaat het bedrijf een transitie in en positioneert zich als producent van ultra-hoogwaardige componenten voor elektromotoren en brandstofcellen.

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat Robert van den Hoed promoveerde op zijn twijfels over waterstof. AMT stond er met zijn neus bovenop. Welke kant slaat de pendule nu weer op?

Waterstof raceauto Forze IX                            Foto:  Forze Hydrogen Racing

VIDEO | Raceauto op waterstof van Forze Hydrogen

Studententeam Forze Hydrogen Racing van de TU Delft heeft hun waterstof raceauto eind 2023 getest op het circuit van Zandvoort.