Opgelost op Garageforum: Cilinderoverslag Audi A4 2.0 TFSI (2016), geen foutcodes

Opgelost op Garageforum: Cilinderoverslag Audi A4 2.0 TFSI (2016), geen foutcodes
Nieuwe stekkeraansluiting inclusief bedrading.

AMT Garageforumlid Martin van der Schoor krijgt te maken met een Audi met cilinderoverslag. De klant merkt het bij 2.000 tpm. De A4 Allroad met 2.0 TFSI (CVK) viercilinder uit 2016 produceert geen foutcodes, de viergasmeting is niet afwijkend, maar de KTS maakt melding van cilinderoverslag. En Van der Schoor hoort en voelt bij stationair toerental de overslag in de aanzuigbuis. Wat is de oorzaak?

Gelukkig staan op het AMT Garageforum behulpzame collega’s klaar. DocentHans adviseert een relatieve compressietest: “Dan weet je of het een mechanisch probleem is. Daarna doe je een rondlooptest.''

Technicus toont een scopebeeld van een arbeidsslagdiagram waarin hij uitlaatdruk en ontstekingssignaal heeft opgenomen. “Zo kun je nagaan welke cilinder de misfires heeft”, weet hij.

Riennoot zoekt het in de olieafscheider op het kleppendeksel: “Ik heb al vaker meegemaakt dat de motor onregelmatig loopt als er een lekkage in dat gedeelte van de carterventilatie zit”.
En Peter 9483 zoekt het in vervuiling: “Koolafzetting in inlaattraject? Ik zou even binnen kijken met een camera.”

Aan de slag

Martin gaat met de adviezen aan de slag en rapporteert terug dat de compressie in alle vier cilinders gelijk is en dat cilinders 1 en 4 last hebben van overslag: “Bougies gewisseld en bobines gewisseld, maar de overslag blijft op 1 en 4.”

Hem viel op dat er imitatiebougies in zitten: “Originele gemonteerd. Dat heeft een resultaat. Nu alleen overslag op cilinder 1.” Er valt hem nog iets op: “We maken een testrit van 20 km met verschillende rijsituaties. We komen terug in de werkplaats en laten de motor stationair draaien voor de viergasmeting. Correcte waardes. Geen storingen en ook geen cilinderoverslag.”

Maar dan: “Na vijf minuten stationair draaien in de werkplaats begint de cilinderoverslag in cilinder 1 weer. Dit hebben we drie keer uitgevoerd: testrit, retour in werkplaats, stationair draaien. En na vijf minuten begint de storing.”

Uiteindelijk komt Van der Schoor bij stekker G31 uit.
Uiteindelijk komt Van der Schoor bij stekker G31 uit.

Stap voor stap

Martin wil niet te veel kosten maken. Hij doet brandstofreiniger in de tank en bespreekt de situatie met de klant. Ze spreken af dat die een week met de auto rijdt en zich dan weer meldt.

De auto is al eerder terug. Nu is er wel een foutcode: ‘P02038, Turbodruk sensorwaarde te hoog’. Van der Schoor controleert de mechanische afstelling van de wastegate: “Waarde 3,9, moet zijn tussen 3,4 en 3,6”. Hij volgt de afstelprocedure in Odis en stelt af op 3,49.

Nu is de auto storingsvrij. Ook na testrit, viergasmeting en stationair draaien slaat de motor niet meer over.
“We wachten weer een week af”, zegt Martin. Daarna durft hij de auto pas aan de klant mee te geven.

Overslag bij zware voet

Gaat alles nu wel goed? Nee! Bij rustig rijden wel, maar als de voet van de klant wat zwaarder wordt, komt het overslaan weer terug.

Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor”

Martin vindt nu foutcode: ‘P0236 Turbodruksensorsignaal niet logisch’. Voor hem het signaal om de kabelboom te volgen: “Om de paar centimeter trekken, duwen, bewegen. Uiteindelijk komen we bij de sensor (G31) uit. Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor.

Ook de stelmotor van de wastegate reageert op het duw- en trekwerk. Niet één keer, telkens weer.” Dus vervangt Martin de zwarte stekkeraansluiting inclusief bedrading en penaansluitingen.

Eind goed al goed?

Komt de klant nu nog terug? Ja, om Martin te bedanken. De Audi loopt als een zonnetje.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...