Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?

Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?
Alessandro Volta (1745-1827). Is hij de echte uitvinder van de loodzuuraccu? - Foto: Shutterstock

In het Back to Basics-artikel over de loodzuuraccu worden Wilhelm Josef Sinsteden en Gaston Planté genoemd als uitvinders van de loodzuuraccu. Klopt niet, zegt een lezer, dat moet Alessandro Volta zijn. Hoe zit het?

Wie is nu echt de uitvinder van loodzuuraccu? Op 7 november publiceerden we het artikel: Back to Basics: dit moet je weten over de loodzuuraccu. Auteur Henk Wildschut begint hier letterlijk bij het begin. 'Het principe is ontwikkeld in 1854 door de Duitse arts en natuurkundige Wilhelm Josef Sinsteden, waarna de Belgische wetenschapper Gaston Planté in 1859 de eerste praktisch bruikbare loodzuuraccu realiseerde.'

Zuil van Volta

Lezer Dries van der Heijden plaatst hier vraagtekens bij. Hij mailt een foto van de Zuil van Volta van het Teylers Museum. Het bijschrift bij deze Zuil van Volta luidt: 'De eerste elektrische batterij is een uitvinding van de Italiaanse onderzoeker Alessandro Volta. Hij demonstreerde in 1799 hoe een stabiele elektrische stroom ontstaat als wee verschillende metalen geleidend contact maken. Dit is een vroeg voorbeeld van zo'n Zuil van Volta, met 49 paren koper- en zinkplaatjes, afgewisseld door in zout water gedrenkte lapjes. Met de uitvinding van de batterij werden talloze nieuwe toepassingen mogelijk."

Kortom, stelt Dries van der Heijden, "de eerste batterij is dus uitgevonden door Volta tussen 1800 en 1825 en niet door de Heer Sinsteden in 1854. Of nog eerder in Leidse flessen!"

De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden
De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden

Wie is de uitvinder van de loodzuuraccu?

Hoe zit het nu, heeft Dries van der Heijden gelijk? Henk Wildschut, de auteur van het artikel, reageert. "De opmerking van de heer Van der Heijden betreft niet het onderwerp waar het artikel over gaat: de loodzuurbatterij.

Het voorbeeld van de zuil van Volta betreft niet een loodzuurbatterij, maar een batterij waarin de metalen koper (+) en zink (-) worden gebruikt als elektroden. Het principe is wel gelijk, namelijk het gebruik van de galvanische spanningsreeks (twee verschillende metalen in een elektrolyt) waarmee een spanningsbron wordt opgebouwd. 

De lezer heeft gelijk wanneer het artikel over galvanische spanningsbronnen zou gaan, maar niet in de specifieke context van de loodzuurbatterij," zegt Wildschut. En hij voegt eraan toe: "Overigens is er pas sprake van een batterij, wanneer deze uit meerdere cellen bestaat."

Lees meer over

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...