Pascal Horstik: 'De meedenkende USI spuitcabines'

Pascal Horstik: 'De meedenkende USI spuitcabines'

De Italiaanse USI spuitcabines zijn sinds vorig jaar vertegenwoordigd in Nederland en België. PH Service uit Didam heeft de import op zich genomen. Het gaat om slimme producten, niet alleen wat betreft ontwerp van de cabines, maar ook de intelligente bediening.

Achter PH Service staat Pascal Horstik, tevens importeur van het Turkse spuitcabinemerk Firat. Als voormalig servicemonteur voor spuitcabines weet hij uit de praktijk wat van een spuitcabine verwacht wordt. Een praktisch ingesteld iemand dus, die bij de importactiviteit ook installatie en aftersales service regelt. Dat sprak het al veertig jaar actieve USI aan, niet eerder in Nederland of België vertegenwoordigd.

Met een modieuze term mag je spreken van ‘hands-on mentaliteit’ bij zowel PH Service als USI Italia, waarin ze elkaar gevonden hebben. De fabrikant wil direct betrokken zijn bij de installatie van zijn cabines, ook in Nederland of België. Er is een trainingscentrum bij de hoofdvestiging in Verona, waar klanten kennis kunnen maken met het gamma van USI. In Nederland en België komen ook trainingscentra, ook ter demonstratie aan belangstellende klanten van de producten.

Besparen en berekenen

Een hoofdpunt in het programma van USI is het bereiken van besparing op energiekosten en tegelijk hoge capaciteit van de cabines. Daarom produceren ze zelf de componenten voor hun cabines. Gericht op laag stroomverbruik, hoge luchtcapaciteit en efficiënte verwarming. Zo gebruikt de High Effciency versie van hun Chronotech cabine maar 12 kW vermogen, de helft minder dan bij concurrenten volgens USI.

Efficiënt werken is bij USI veel meer dan een holle kreet”

Maar er is meer, met touch screen bediening en computersturing. Vooral bij de Chronotech, waar de spuiter kan invoeren welk object hij wil spuiten, met welk lakmerk, en in hoeveel lagen. Daarbij berekent het programma dan precies hoeveel tijd, luchtsnelheid en temperatuur nodig is. Gekoppeld aan het calculatiesysteem, met de prijzen van gas en stroom erbij, wordt meteen zichtbaar wat deze doorgang kost.

Alle instellingen worden automatisch gemaakt, de spuiter hoeft alleen zijn spuitwerk te doen. Gaat er iets mis bij het spuiten, dan zal het systeem ook kosten van een aanvullende doorgang registreren. Aan de totale kosten hoeft de ondernemer alleen zijn marge toe te voegen. Dat werkt vlot, zuinig en efficiënt, waarmee meer doorgangen mogelijk worden.

Service op afstand

Pascal Horstik

De digitalisering van de Chronotech cabine gaat verder, met zijn internetaansluiting. Zo kan op afstand diagnose worden gesteld, en is updaten van de software makkelijk. Doet zich een storing voor, dan kan een softwarematige aanpassing zorgen dat het werk toch doorgaat.

Fabrikant en importeur zitten er bovenop, mag je zeggen. Er wordt snel gereageerd op aanvragen en melding van problemen. Doordacht is ook dat de cabines goed demonteerbaar zijn, uitbreidbaar, en verplaatsbaar als het carrosseriebedrijf verhuist of heringericht wordt. Door deze opbouwwijze is daarnaast maatwerk mogelijk, niet alleen standaard configuraties.

Volledig programma
Het meest geavanceerde aanbod van USI is de Chronotech, naast de extra energiesparende Chronotech High Efficiciency. Die hergebruikt ook warmte, aangezogen lucht wordt voorverwarmd met de luchtafvoer. Basismodel is de Master, met een enorme luchtopbrengst bij uitstek geschikt voor watergedragen lak. De Energo zorgt voor een flinke energiebesparing, met frequentieregelaars die de luchtstroom voortdurend aanpassen aan de werkelijke behoefte, via zelf in te stellen programma’s.

Er is een Cargo cabine voor spuiten van bedrijfswagens, technisch vergelijkbaar met de andere USI cabines. De Fastech-Synchro biedt een all-in-one oplossing voor voorbewerken en spuiten. Verder bevat het gamma voorzieningen zoals infrarood drogers, een verfmengkast of een hefbrug USI Lift 3500. Een overzicht is te zien op usi-nederland.nl.

Dit artikel is gesponsord door USI.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...