Trots op het vak: Henk Polman, werkte 44 jaar bij hetzelfde autobedrijf

Trots op het vak: Henk Polman, werkte 44 jaar bij hetzelfde autobedrijf

"De ontwikkelingen gaan snel; probeer het bij te houden. Dat heb ik ook altijd gedaan", zegt Henk Polman. Hij is al meer dan 50 jaar autotechnicus. 44 van die 50 jaar heeft hij bij hetzelfde autobedrijf gewerkt. Wat maakt hem trots op zijn vak?

1. Waarom heb je voor het vak gekozen?

Ik sleutelde al vroeg aan brommers en auto’s en wilde geen bouwvakker worden. Ik begon vijftig jaar geleden bij een dorpsgarage in Didam. Sinds 2 maart 1977 werk ik bij Garage Kleine. Daar stop ik op 1 maart aanstaande na 44 jaar werkplezier.

2. Wat maakt je dag goed?

Met ons plezierige team van vijf mensen de problemen van die dag samen oplossen. Ik geniet van het oplossen van een complexe storing.

‘Ik kreeg er een briefje bij: veel succes in je verdere carrière. Haha!’”

3. Wat is je favoriete automerk, en waarom?

Hoewel mijn eerste auto een Triumph Spitfire was, kan dat niet anders dan Renault zijn. Ik vond vooral de R16 geweldig.

4. Wat is je favoriete gereedschap?

Een goede multimeter, omdat je snel kunt zien of het een interessante klus wordt of een makkie.

5. Welke opleiding/cursussen heb je gedaan?

LTS, vier jaar avondschool Patroonsdiploma en op de Renault-school ben ik Cotech-specialist geworden.
Drie maanden geleden slaagde ik voor de hoogvoltcursus. Ik kreeg er een briefje bij: veel succes in je verdere carrière. Haha!

6. Wat wil je veranderen in de autobranche?

Dat monteur en klant dichter bij elkaar komen te staan. En realistische flatrate-tijden. Dat is soms een ergernis.

7. Waar ben je het meest trots op?

Op het bouwen en verbouwen van mijn huis. Straatwerk, timmerwerk. En slopen, roept mijn vrouw. Ben ik ook goed in.

8. Als ik niet aan het werk ben dan...

...werk ik in de tuin. We hebben fruitbomen, peren, appels, kersen, bessen, aardbeien en pruimen en zijn bijna zelfverzorgend. Verder sporten, hardlopen en verbouwen.

9. Welke tip geef je aan je collega’s?

De ontwikkelingen gaan snel; probeer het bij te houden. Dat heb ik ook altijd gedaan.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...