Automechanika 2021, een beetje fysiek en vooral digitaal

Automechanika 2021, een beetje fysiek en vooral digitaal

Volgend jaar doen ze het weer als vanouds, maar dit jaar zal Automechanika Frankfurt er anders uitzien. Het wordt deels fysiek en deels digitaal.

Van 14 tot 16 september 2021 komt Automechanika met een compacte fysieke tentoonstelling in Frankfurt. De nadruk zal dit jaar liggen op het eenmalige 'Digital Plus'-formaat. Als gevolg van corona zal Automechanika geen volledige internationale handelsbeurs volgens het oude recept kunnen organiseren.

Er zijn immers nog steeds beperkingen om vrij naar Frankfurt te reizen, maar vanuit de automobielindustrie is er wel behoefte aan een platform om zaken te doen.

Toch nog fysiek

Automechanika heeft een 'plug-and-play'-versie gemaakt, waarbij het beperkt mogelijk is om persoonlijk in Frankfurt te exposeren en te netwerken op het beursterrein. Exposanten kunnen kiezen uit verschillende presentatiemogelijkheden en corona-veilige netwerklounges voor persoonlijke zakelijke ontmoetingen.

Er is een innovatieshow, er zijn netwerkruimtes en productpromenades gepland en buiten zal het nieuwe 'Future Mobility Park' worden gehouden; een test- en ervaringscircuit voor de mobiliteit van morgen.

En voor de rest digitaal

Veel van Automechanika zal digitaal plaatsvinden. De deelnemers kunnen digitaal netwerken en hun producten presenteren op een digitaal platform. Daar kunnen ze online met bezoekers netwerken, producten en innovaties live streamen en videogesprekken organiseren. De meeste video's, productinformaties en bedrijfsprofielen van de exposanten blijven online nadat Automechanika is afgelopen.

Volgend jaar weer normaal

Dit jaar zal Automechanika de beurs voor het eerst combineren met Hypermotion, een logistieke beurs. Volgend jaar is er al weer een Automechanika, waarvan de datum al vast staat: van 13 tot en met 17 september 2022. Na de beurs van volgend jaar wil Automechanika het tempo van eens per twee jaar weer oppikken.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...