GroupAuto-grossiers worden AllParts

GroupAuto-grossiers worden AllParts
Nieuw in het AllParts-netwerk is Autoplex in Zevenaar.

Zeven GroupAuto-grossiers sluiten zich bij AllParts aan. Er zijn nu 35 AllParts-grossiers met meer dan 40 vestigingen. Vanwaar die groei en interesse?

AllParts is een onafhankelijke grossiersformule. "De enige", zegt Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto. "Onze grossiers hebben gezamenlijk bewust gekozen voor een harder, coöperatief model." Dat is volgens Blekxtoon de basis van het succes.

"We zijn namelijk het enige grossiersnetwerk dat niet wordt geregisseerd door een leverancier die met een eigen netwerk ook je concurrent is. Wij kiezen bij AllParts zelf voor eigen inhoud, eigen oplossingen en eigen ledenvergaderingen."

Alliance, Fource of AllParts?

De huidige markt, met twee grote partijen, vereist volgens Freek Blekxtoon dat je kiest. "In je eentje ga je het niet redden. Wij verwachten een terugtrekkende beweging van Doyen in Nederland en dan resteert: een Precisium-contract tekenen bij Alliance, een Full Fource Partner-contract bij LKQ of lid worden van onze zelfstandige grossiersgroep AllParts.

In de eerste twee gevallen wordt de formule geheel ingevuld door de leverancier en zit je individueel vast aan een persoonlijke overeenkomst, je wordt feitelijk wederverkoper."

Zoals Coop tussen AH en Jumbo

AllParts is van, voor en door de grossiers. Blekxtoon: "Daar waar de twee grote ketens vestigingen samenvoegen en callcenters oprichten, blijven wij dichter bij de universele garagist staan. Persoonlijk en klantgericht; familiebedrijven voor familiebedrijven. Wij zijn liever met onze klant bezig dan met onze beurswaarde."

Blekxtoon vergelijkt de positie van AllParts met die van Coop als zelfstandig netwerk tussen de grote netwerken van Albert Heyn en Jumbo. AllParts heeft een gezamenlijk eigen formule gebouwd, zoals ook de zelfstandige ondernemers van Profile Tyre dat hebben gedaan tussen de concurrenten Kwikfit en EuroMaster.

"We verwachten binnenkort nog meer nieuwe AllParts-leden, ook van buiten ons netwerk."

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.