CarGarantie: reparatiekosten lopen verder op

CarGarantie: reparatiekosten lopen verder op
Foto: Cargarantie

CG Car-Garantie Versicherungs-AG heeft een analyse van haar verzekeringsportefeuille gemaakt en ziet dat de gemiddelde reparatiekosten voor nieuwe en tweedehands auto's voor het vijfde achtereenvolgende jaar oplopen.

Een nieuwe auto blijft de eerste drie jaar bij de dealer in onderhoud, maar gaat daarna rap het universele circuit in. Na drie jaar is de helft van de klanten al bij de dealer weg.

CG Car-Garantie Versicherungs-AG biedt sinds 1971 de oplossing: als een klant bij zijn autobedrijf verlengde garantie van CarGarantie koopt, blijven die klanten terugkomen. De voorwaarde is namelijk dat de klant het onderhoud van zijn auto bij het autobedrijf laat uitvoeren.

Duurste defect: de motor

CG Car-Garantie Versicherungs-AG is marktleider in het verkopen van verlengde garantie en maakt elk jaar een analyse van zo'n miljoen garanties. Dat betreft alle merken en modellen en met garantie-looptijden variërend van 12 tot 36 maanden.

Bijna 30% van de defecten treedt op binnen 5.000 kilometer”

Uit die analyse blijkt dat bijna dertig procent van de defecten zich bij tweedehands auto's voordoen in de eerste 5.000 kilometer, terwijl twintig procent zich pas voordoet na 25.000 kilometer.

De duurste defecten treden op aan de motor, de brandstofinstallatie inclusief turbolader, daarna de transmissie, de elektrische installatie en de airconditioning. Die volgorde is al jaren hetzelfde. Ook bij nieuwe auto's is de volgorde grotendeels hetzelfde. Interessant is om te zien hoe lang dat zo blijft met de komst van elektrische aandrijvingen.

Bij nieuwe en tweedehands auto's is de motor al jarenlang het duurste defect. Hoe lang nog?

Vijftien procent in vijf jaar

Uit de analyse blijkt dat er in 2020 gemiddeld voor een reparatie 572 euro moest worden betaald. De reparatiekosten voor zowel nieuwe als tweedehands auto's stijgen al vijf jaar achter elkaar en zijn in die tijd gestegen met vijftien procent.

CarGarantie ziet daarin zowel voor auto-eigenaren als voor dealers een teken dat het loont zich tegen deze kosten te verzekeren.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....