Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'

Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'
Corné (49) werkt intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). “Als je elkaar respecteert, speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol.”

In de meeste automotive bedrijven werken beginnende en ervaren vakmensen naast elkaar op de werkvloer. Dat leeftijdsverschillen niet altijd voor een generatiekloof zorgen, bewijst Van Empel Mobiele Service in Cromvoirt. Oprichter en vader Corné (49) werkt sinds kort intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). "Als je elkaar respecteert speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol."

Corné, sinds kort werk je met Luc en Tes samen in het familiebedrijf. Daarvoor werkte je alleen. Hoe bevalt dat?

“Samenwerken met familie is altijd even spannend. Met Tes en Luc ging het vanaf het begin goed. Het is een voordeel dat ze met het bedrijf zijn opgegroeid. Ze weten wat het werk inhoudt en ze hebben zelf gekozen om in te stappen. Ik heb daar nooit druk op gelegd. Luc en Tes hebben altijd alle vrijheid gehad om hun eigen richting te bepalen. Dat ze allebei voor techniek hebben gekozen, en nu bij mij in het bedrijf werken, vind ik natuurlijk wel heel erg leuk.”

Luc en Tes, waarom hebben jullie voor een loopbaan in de techniek gekozen? Wanneer zijn jullie in het familiebedrijf gestapt?

(Tes) “Op mijn vijftiende twijfelde ik tussen machinetechniek en autotechniek. Ik vond auto’s altijd al leuk dus ik heb voor autotechniek gekozen. Ik heb de verkorte opleiding Tweede Autotechnicus en Eerste Autotechnicus gedaan en sinds kort ben ik APK Keurmeester. Het stond voor mij al vroeg vast dat ik bij mijn vader in het bedrijf wilde gaan. In 2021 heb ik de overstap gemaakt.”

Samenwerken en jezelf ontwikkelen heeft niets met leeftijd of generatie te maken”

(Luc) “Ik heb wel gekozen voor machinetechniek. Na mijn beroepsopleiding bij het SOMA College in Harderwijk heb ik een paar jaar bij een ander bedrijf gewerkt als monteur mobiele werktuigen. In februari 2022 ben ik bij mijn vader in het bedrijf gegaan. Nu werken we allemaal samen in dezelfde werkplaats, maar we hebben allemaal ons eigen specialisme.”

Hoe gaat het samenwerken? Hebben jullie last van generatieverschillen?

(Corné)  “We zijn geen doorsnee bedrijf. Het werk is geen dag hetzelfde. We doen van alles, van nieuwe auto’s, oldtimers en lichte bedrijfswagens tot aanhangers, hoogwerkers, heftrucks, quads kettingzagen en tractors. We hebben ook een eigen vrachtwagen met een mobiele werkplaats voor service en pechhulp onderweg. Dat gaat Luc straks doen. Vroeger deed ik alles alleen. Nu verdelen we het werk met z’n drieën. We hebben allemaal ons eigen specialisme. We vullen elkaar aan en we ondersteunen elkaar.”

(Luc) “Mijn vader heeft heel veel vakkennis vanuit de praktijk. Hij doet dit werk al tientallen jaren en hij weet overal wel wat van. Als ik vastloop met een klus dan helpt hij altijd, maar hij geeft mij ook de ruimte om het werk op mijn eigen manier te doen. Ook al kost hem dat wel eens moeite, want soms is hij een beetje ongeduldig, haha.”

We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen”

(Tes) “In de praktijk leer je andere dingen dan op school. Omdat we verschillende soorten voertuigen onderhouden, komt er regelmatig iets langs wat ik niet eerder heb gedaan. Mijn vader staat altijd klaar om mij te helpen vanuit zijn ervaring. Andersom leert hij ook nieuwe dingen van mij. Samenwerken in een werkplaats is geen wedstrijd. We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen.”

Hoe gaan jullie als oudere en jongere generatie om met nieuwe technische ontwikkelingen?

(Corné) “Ik leer veel over nieuwe techniek door het in de praktijk te doen. Ik volg ook bijscholingen en trainingen. Tes is bezig met een training over veilig werken aan elektrische voertuigen. Dat vind ik interessant. Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”
Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

(Luc) “We delen dezelfde kijk op techniek. We zijn alle drie flexibel en creatief en bereid om nieuwe dingen te leren. Er zijn altijd verschillen tussen generaties maar dat staat onze samenwerking niet in de weg. Bij de bedrijven waar ik eerder heb gewerkt, waren de verschillen veel groter. In ons bedrijf is de generatiekloof niet diep.”

(Tes) “Iedereen in de werkplaats krijgt te maken met nieuwe techniek. Zelf vind ik verbrandingsmotoren leuker dan elektromotoren, maar ik wil wel alles van elektrische aandrijving weten. Dat heb ik nodig om mijn werk goed te doen. Op een goede manier samenwerken en doorgroeien in  je werk heeft niets met leeftijd of generatie te maken. Het zit vooral in jezelf.”

Zelf aan de slag met generatiemanagement

Verschillende generaties beter laten samenwerken. Meer begrip kweken tussen jongere en oudere medewerkers. Met generatiemanagement haal je het beste uit jouw team. OOMT helpt je op weg. Bijvoorbeeld met de in-company workshop Generatiehelden. Meer weten? Ga naar www.oomt.nl of neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of servicedesk@oomt.nl.

Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT:

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.