Richard Koenraads: 'Mix techniek en mensen maakt leermeesterschap zo leuk'

Richard Koenraads: 'Mix techniek en mensen maakt leermeesterschap zo leuk'

Eerste autotechnicus, auto-elektrotechnicus, diagnosetechnicus en apk keurmeester. Tijdens zijn loopbaan heeft Richard Koenraads altijd doorgeleerd om beter te worden in zijn vak. Als leermeester deelt hij zijn liefde voor het vak met beginnende technici. "De combinatie van techniek en mensen maakt dit werk geweldig."

Richard, je bent nu 15 jaar leermeester. Hoe ziet jouw eigen loopbaan er uit? Ben je zelf ook op jonge leeftijd het vak in gegaan?

“Toen ik jong was, wist ik niet precies wat ik wilde worden. Eén ding wist ik zeker: ik wilde iets met mijn handen doen. Miijn vader sleutelde als hobby aan bromfietsen. Dat vond ik mooi en daarom heb ik voor de voltijdopleiding autotechniek gekozen. Aansluitend heb ik een BBL-opleiding middenkader gedaan, met een combinatie van werken en leren. Met leren ben ik nooit gestopt. Autotechniek, elektronica, diagnose, apk: ik wil zoveel mogelijk weten en kunnen. Autotechniek verandert doorlopend. Ik vind het prachtig om alle ontwikkelingen te volgen en om dat met klanten en leerlingen te delen.”

Richard (midden): "Toen ik jong was, wist ik niet precies wat ik wilde worden. Eén ding wist ik zeker: ik wilde iets met mijn handen doen."
Richard (midden): "Toen ik jong was, wist ik niet precies wat ik wilde worden. Eén ding wist ik zeker: ik wilde iets met mijn handen doen."

Jouw leermeesteropleiding heb je in de avonduren gedaan. Hoe ging dat?

“Overdag werken en ’s avonds leren is best pittig, maar als je het leuk vindt, geeft het nieuwe energie. De combinatie van techniek en contact met mensen vind ik het leukste aan mijn werk. Als leermeester mag ik jonge mensen begeleiden tijdens hun opleiding tot autotechnicus. Dat doe ik elke dag opnieuw met veel plezier. Het leermeesterschap is nooit saai.”

Eigen verantwoordelijkheid geeft leerlingen zelfvertrouwen ”

Wat is volgens jou het geheim van goed leermeesterschap?

“De afgelopen jaren heb ik zo’n 20 jongeren ondersteund, van korte snuffelstages tot complete opleidingstrajecten voor tweede en eerste autotechnici. Om te beginnen moet je als leermeester plezier hebben in je vak. Daarnaast moet je mensen leuk vinden. Als leerlingen gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te leren, dan gaat het altijd goed. Ik vind het leuk om uit te leggen hoe iets werkt of hoe iets in elkaar zit. De ene leerling pakt het sneller op dan de ander. Het geheim is dat je het uitlegt op een manier die bij de leerling past. De een leert door te luisteren, de ander door het te doen. Als een leerling iets nieuws heeft geleerd, dan zie je ze groeien van trots. Daar word ik heel blij van.”

Waar leg je de nadruk op tijdens het leerproces?

“Mijn doel is om leerlingen inzicht te geven. Ik probeer jonge vakmensen niet alleen te leren hoe techniek werkt en hoe je een reparatie uitvoert. Ik stimuleer ze om zelf na te denken. Voordat ze aan een grote schoolopdracht beginnen, laat ik ze eerst een stappenplan maken. Ze moeten vooraf goed nadenken hoe ze een reparatie zo efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Dat werkt twee kanten op. Het stimuleert eigen verantwoordelijkheid, het geeft zelfvertrouwen en het geeft inzicht. Als leermeester moet je een leerling de ruimte geven om op zijn of haar eigen niveau dingen te leren. Na basiskennis volgt begrip, en na begrip komt inzicht.”

Hoe gaat jouw werkgever om met leerlingen en leermeesterschap?

“Ik werk sinds 2017 bij Van den Udenhout. Het voordeel van een merkdealerorganisatie vind ik dat er veel aandacht is voor opleiding en training. Omdat we aan de nieuwste autotechniek werken, moeten we als technici doorlopend bijscholen. Er is binnen het bedrijf ook veel aandacht voor de opleiding van nieuwe vakmensen. Samen met mijn collega-leermeesters word ik een aantal uren per week vrijgepland om leerlingen te begeleiden. Omdat we veel tijd en moeite in leerlingen steken, komen leerlingen graag bij ons werken. Veel van hen komen na hun opleiding bij ons in dienst. En wat is er nou leuker dan een nieuwe collega die je zelf hebt opgeleid?”

Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT:

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers,...

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.