Acht redenen om AMT Diagnose Challenge 2022 niet te missen

Acht redenen om AMT Diagnose Challenge 2022 niet te missen

Wil jij je diagnoseskills aanscherpen? Aan de slag met onderwerpen die je direct in je werkplaats kan toepassen? Dat doe je tijdens AMT Diagnose Challenge of 6 of 7 oktober! In één dag verrijk je je kennis en vaardigheden met acht praktische workshops. Heb je al eerder meegedaan? De cases zijn deze editie weer compleet nieuw! Wat kun je verwachten?

Je wordt getraind door doorgewinterde diagnosetechnici die niet alleen de theorie kennen, maar ook ruime praktijkervaring hebben. Samen met jou duiken ze in specialistische diagnoseonderwerpen en dankzij kleine groepen is er volop persoonlijke aandacht. Het is geen wedstrijd: je daagt jezelf uit om er het maximale uit te halen. Aan het einde van de dag is iedereen diagnosekampioen.

De workshops

Misfires detecteren met de scope

In deze workshop leer je hoe een ECU een misfire detecteert. Vervolgens ga je zelf met een scope aan de slag. Aan het eind van deze training haal je veel meer informatie uit de motor dan de ECU je laat zien! - door GMTO

Meten aan penbobines en injectoren

Werkt de penbobine of injector zoals het hoort? Je leert snel hun werking controleren met behulp van de Picoscope. Daarnaast beoordeel je injectoren aan de hand van drukpulsen in de brandstofaanvoerleiding. – door AA-Equipment Support

ADAS: radar kalibreren op de rijlijn

Bij de vorige AMT Diagnose Challenge lag de focus op camerakalibratie, nu zoomen we in op de radar. Als deze niet goed gekalibreerd is ten opzichte van de rijlijn kan dat grote gevolgen hebben. In deze workshop ga je zelf aan de slag en voer je succesvol een radarkalibratie uit.- door Explora

Herken schade aan de aircocompressor

Een aircocompressor sneuvelt niet snel uit zichzelf. Waardoor is de compressor (wel) gesneuveld en hoe voorkom je dat het een tweede keer gebeurt? Je leert de meest voorkomende oorzaken van compressoruitval, beoordeelt zelf vijf compressoren en stelt een reparatieadvies op. - door Denso

Dieper in het remsysteem

Klachten over niet-functionerende hydraulische kleppen in ABS-modules komen regelmatig voor. Om de remvloeistofstroom te regelen is het belangrijk om te weten wat de druk in het remsysteem is, daarom ga je in deze workshop aan de slag met de druksensor. Na deze workshop weet je je hoe het signaal van de druksensor eruit ziet en begrijp je waarom dat zo is. - door ACtronics

Check de gezondheid van een EV-batterijpakket

Bij een elektrisch voertuig is de gezondheidstoestand van dit pakket minstens zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een gangbare auto. In deze hagelnieuwe case: hoe bepaalt het voertuig de kwaliteit van het batterijpakket en hoe kun je dat zelf bepalen? Natuurlijk worden deze vragen beantwoord en ga je zelf aan de slag. Na deze workshop ben je klaar voor de toekomst! – door Tech360

Belast meten aan een e-motorfiets

Doordat een motorfiets makkelijk toegankelijk is kun je eenvoudig belast meten op een vermogenstestbank. Je gaat het geleverde vermogen vergelijken met het wielvermogen. Is het rendement van een EV echt zo groot? Daarnaast duik je in de sturing van een aandrijfelektromotor, een unieke kans. – door Motorcentrum Deventer

Informatie over de laatste workshop, verzorgd door Snap-on, volgt binnenkort…

Leren op een toplocatie

TAC Academy ademt passie voor autosport en -techniek. De strakke, hightech werkplaats is ingericht met de modernste apparatuur. Je vindt er diverse praktijkopstellingen voor motortechniek, versnellingsbakken, cardans, carburateurs, schokdempers, motorfietsen en nog veel meer. Daarnaast kun je je verlekkeren aan de hypermoderne 4×4-vermogensbank en 3D-uitlijn- en uitweegapparatuur.  

Daar gaat je technisch hart toch sneller van kloppen? TAC Academy is dé uitgelezen plek om je een dag lang onder te dompelen in de praktijk van echt professioneel diagnosestellen!

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...