Weet jij altijd hoe goed de batterij nog is? Dat check je zo

Weet jij altijd hoe goed de batterij nog is? Dat check je zo
Moobi's hebben EV-equipment, gereedschap en veiligheidsmaterialen, een NEN 9140-certificaat en een opleidingstraject. Met hun eigen openbare laadpalen verdienen ze ook aan de stroomafname.

Hoe komen we erachter hoe goed het batterijpakket van een tweedehands elektrische auto is? Moobi, het EV-concept van LKQ Fource, heeft daar een oplossing voor gevonden.

Moobi is een in België bedacht concept voor universele garagebedrijven, waarbij alle aspecten van elektrisch rijden aan bod komen. LKQ Fource heeft Moobi inmiddels overal in Benelux & Frankrijk geïntroduceerd.

Harm Nieboer, conceptmanager van Moobi legt uit dat LKQ het reviseren van batterijpakketten wil aanpakken. Nieboer: "Op dit moment worden hier en daar wel batterijsystemen van hybride auto's gereviseerd, maar nog niet van elektrische auto's. Dat willen wij veranderen."

De status van een batterij

Het reviseren van batterijen zal een grote markt worden, maar vóór een eventuele revisie zal duidelijk moeten zijn wat de staat van het batterijpakket is. Weten hoe goed of slecht een batterij is, zal in de autohandel belangrijk worden. De waarde van een tweedehands elektrische auto is in belangrijke mate afhankelijk van de staat van het batterijpakket.

Harm Nieboer: "Als je een acht jaar oude Tesla koopt, wil je wel weten wat de conditie van de batterij is. Bij veel occasions zit misschien wel de helft van de waarde van de auto in de batterij."

Als je een acht jaar oude Tesla koopt, wil je wel weten wat de conditie van de batterij is”

Digitaal rapport

Moobi-bedrijven kunnen de conditie van de batterijen beoordelen met Aviloo, een Oostenrijkse partner van LKQ Fource. Je koppelt een soort dongel aan de OBD-stekker en voert daarna een voorgeschreven dynamische test uit. Tijdens die autorit worden gegevens als bij- en ontladen gemeten en alle cellen worden 'over the air' uitgelezen. Vanuit Oostenrijk krijgt het Moobi-bedrijf een uitgebreid digitaal rapport met de status van de batterij. Het heet de Aviloo Premium test.

Weet waar je aan toe bent

Bij diverse automerken is de batterij ook via het eigen systeem uit te lezen, maar Harm Nieboer vindt dat toch een beetje te veel 'Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend'. "De Aviloo-test is uitgebreider, onafhankelijk en voorzien van een TÜV-certificaat. In procenten wordt ook een getal gegeven dat je mag opvatten als het rapportcijfer van de batterijconditie, bijvoorbeeld 92 procent." De Moobi-bedrijven krijgen het rapport binnen een dag per e-mail binnen. Voor de autohandel is dat aan de lange kant, dus introduceert Moobi ook de Aviloo Fast test. Dat is geen dynamische, maar een statische test, die slechts een paar minuten duurt. Harm Nieboer: "Je krijgt geen TÜV-certificaat, maar je weet wel waar je aan toe bent."

Waarom zou je wel gebruikte elektrische auto's verkopen, maar geen laadoplossingen? Dat doen de Moobi's dus nu zelf.
Waarom zou je wel gebruikte elektrische auto's verkopen, maar geen laadoplossingen? Dat doen de Moobi's dus nu zelf.

Verkoop laadpalen

Moobi is een compleet concept voor de universele garagist, dat steunt op vier pijlers: 1. gereedschappen & onderdelen; 2. kennis & opleiding; 3. diensten en 4. marketing. Onder 'diensten' valt ook het assortiment laadpalen van Blue Corner.

Harm Nieboer: "Wij merken dat automobilisten vaak wel een hybride of elektrische auto willen aanschaffen, maar niet hebben nagedacht over laadoplossingen. Moobi gaat consumenten uitleggen dat een laadoplossing iets anders is dan een 220 Volt-stekker, adviseert over het laadvermogen en het juiste type stekker en legt de verschillen tussen een wandlader en een staand model uit."

De Moobi-bedrijven verkopen vervolgens ook deze laadpalen. Consumenten kunnen op de website met de laadpaal-configurator alvast een keuze maken. Blue Corner levert en sluit de installatie vervolgens aan en verzorgt ook de facturatie van hun openbare laadpalen.

Landelijk netwerk

Universele autobedrijven kunnen het Moobi-concept combineren met elke andere formule. Er zijn autobedrijven die Moobi combineren met Vakgarage of AutoFirst, maar veel Moobi-bedrijven hebben geen andere concepten of formules. Nederland telt 340 Vakgarages, waarvan er 160 'Vakgarage Professional' zijn: dat zijn de Vakgarages die ook voor leasemaatschappijen werken.

Harm Nieboer: "Een groot deel van deze bedrijven heeft reeds het label E-Mobility, dat 'powered by Moobi' is. Zij zijn dus ook Moobi partner. Een deel van de AutoFirst ondernemers gaat dit ook omarmen, maar niet alle universele bedrijven zijn er aan toe. We hebben nu zo'n 115 Moobi-partners en we denken op dit moment - maar pin mij er niet op vast - dat er ruimte is voor vijfhonderd Moobi's."

Dit artikel is gesponsord door Fource.

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...