Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"

Caroline van Nieuwenhoven: "We halen de toekomst naar ons toe"
Met Green2Go verkoopt en onderhoudt Autobedrijf van Nieuwenhoven onder andere hybride en elektrische auto’s.

Autobedrijf van Nieuwenhoven maakt duidelijke keuzes voor de toekomst. De voormalig merkdealer is aangesloten bij Vakgarage en richtte in 2012 een eigen centrum voor elektrische mobiliteit op. Met de keuze voor strategisch personeelsbeleid maken Caroline en haar broer Bart ook het team klaar voor de wereld van morgen.

Hoe kijken jullie naar de toekomst? Welke ontwikkelingen zien jullie en wat betekent dat voor het bedrijf en de medewerkers?

“Onze toekomstvisie is heel eenvoudig. We wachten niet af wat de toekomst brengt, we halen de toekomst naar ons toe. Dat is de enige manier om zelf de regie in handen te houden. Mijn broer en ik zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt. Vanaf dat moment werken we aan ons doel: de transitie van een traditioneel autobedrijf naar een breed mobiliteitscentrum."

Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

"We zijn gestopt als merkdealer en doorgegaan als universeel autobedrijf onder de vlag van Vakgarage. Sinds 2012 hebben we ons eigen label voor elektrische mobiliteit. Met Green2Go verkopen en onderhouden we hybride en elektrische auto’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Uiteraard heeft dat ook gevolgen gehad voor onze medewerkers. Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”

Een nieuwe richting kiezen is niet gemakkelijk. Welke uitdagingen komen jullie tegen?

“Het is altijd spannend of een nieuw idee aanslaat bij klanten. In het begin zeiden mensen: ‘Waarom verkopen jullie elektrische fietsen en scooters? Jullie zijn toch een autobedrijf?’ Bijna tien jaar later zijn ze er helemaal aan gewend. Klanten weten dat ze bij ons terecht kunnen voor een totaalpakket aan mobiliteit, van fiets tot auto en van verkoop tot onderhoud. De grootste uitdaging bij elke verandering is om te bepalen hoe je er als bedrijf mee omgaat. Hoe snel pakken we het op, welke investeringen doen we, en op welk moment? De vervolgstappen zijn minstens zo belangrijk. Welke nieuwe vakkennis en vaardigheden hebben we nodig en hoe krijgen we het team mee?”

Daar stip je een belangrijk punt aan. Hoe bereiden jullie medewerkers voor op de mobiliteitswereld van morgen?

“Dat is een kwestie van draagvlak creëren, gewoon beginnen en bijsturen. Omdat we in 2012 zijn gestart met elektrische mobiliteit, konden onze medewerkers er in alle rust aan wennen. Als er nu een hybride of elektrische auto de werkplaats in rijdt, of een elektrische fiets, dan kijkt niemand daar van op. We merken dat het werk in de werkplaats steeds meer opschuift naar elektronica. Ook bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Diagnose en pass-thru vormen een steeds groter deel van het werk."

"Met technische trainingen houden we onze vakkennis bij. We nemen iedereen, van jong tot oud, mee met de nieuwste ontwikkelingen. Het mooie is: als je je vakkennis bijhoudt, is nieuwe techniek niet meer eng of spannend. Het is juist leuk om er aan te werken.”

Waarom zijn jullie begonnen met strategisch personeelsbeleid?

“Nadenken over de toekomst van ons bedrijf betekent automatisch nadenken over de toekomst van onze medewerkers. We kunnen de klanten en de voertuigen van morgen niet bedienen met de kennis van gisteren. Strategisch personeelsbeleid geeft antwoord op de vraag waar we naartoe willen, hoe we daar komen en welke kennis en vaardigheden we daar voor nodig hebben.”

Twee generaties zijn vertegenwoordigd in de garage. Caroline van Nieuwenhoven en haar broer zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt.

Is het lastig om strategisch personeelsbeleid in te voeren?

“We zitten in de beginfase. Samen met de adviseur werkgeverschap van OOMT hebben we eerst de ondernemingsdoelen in kaart gebracht. Vervolgens hebben we gekeken welke kennis en talenten we in huis hebben, en welke nieuwe kennis en vaardigheden we op de lange termijn nodig hebben. De volgende stap is om samen met het team persoonlijke opleidingsplannen te maken. Daar gaan we binnenkort mee beginnen.”

Wat verwachten jullie van strategisch personeelsbeleid? Wat gaat het jullie brengen?

“Personeelsbeleid is een doorlopend proces. We willen het bedrijf en het team voorbereiden op alles wat de toekomst brengt. Op die manier kunnen we snel bijsturen en snel reageren op veranderingen in de markt. Ik zeg weleens: als de auto van de toekomst een vliegende auto op waterstof is, dan gaan we die onderhouden en verkopen. Strategisch personeelsbeleid helpt ons om onze doelen te bereiken. Het maakt ons flexibeler en slagvaardiger.”

De mobiliteitsbranche verandert snel. Nieuwe tijden vragen om nieuwe kennis. Strategisch personeelsbeleid geeft structuur aan de langetermijndoelen van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld met maatwerk opleidingsplannen, een gesprekscyclus en loopbaancoaching voor medewerkers. Zelf aan de slag met strategisch personeelsbeleid? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?