Hoe kijken jullie naar de toekomst? Welke ontwikkelingen zien jullie en wat betekent dat voor het bedrijf en de medewerkers?
“Onze toekomstvisie is heel eenvoudig. We wachten niet af wat de toekomst brengt, we halen de toekomst naar ons toe. Dat is de enige manier om zelf de regie in handen te houden. Mijn broer en ik zijn in 2008 in het familiebedrijf gestapt. Vanaf dat moment werken we aan ons doel: de transitie van een traditioneel autobedrijf naar een breed mobiliteitscentrum."
"We zijn gestopt als merkdealer en doorgegaan als universeel autobedrijf onder de vlag van Vakgarage. Sinds 2012 hebben we ons eigen label voor elektrische mobiliteit. Met Green2Go verkopen en onderhouden we hybride en elektrische auto’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Uiteraard heeft dat ook gevolgen gehad voor onze medewerkers. Omdat we aan alle merken werken, en aan elektrische voertuigen, moeten we doorlopend investeren in nieuwe vakkennis.”
Een nieuwe richting kiezen is niet gemakkelijk. Welke uitdagingen komen jullie tegen?
“Het is altijd spannend of een nieuw idee aanslaat bij klanten. In het begin zeiden mensen: ‘Waarom verkopen jullie elektrische fietsen en scooters? Jullie zijn toch een autobedrijf?’ Bijna tien jaar later zijn ze er helemaal aan gewend. Klanten weten dat ze bij ons terecht kunnen voor een totaalpakket aan mobiliteit, van fiets tot auto en van verkoop tot onderhoud. De grootste uitdaging bij elke verandering is om te bepalen hoe je er als bedrijf mee omgaat. Hoe snel pakken we het op, welke investeringen doen we, en op welk moment? De vervolgstappen zijn minstens zo belangrijk. Welke nieuwe vakkennis en vaardigheden hebben we nodig en hoe krijgen we het team mee?”
Daar stip je een belangrijk punt aan. Hoe bereiden jullie medewerkers voor op de mobiliteitswereld van morgen?
“Dat is een kwestie van draagvlak creëren, gewoon beginnen en bijsturen. Omdat we in 2012 zijn gestart met elektrische mobiliteit, konden onze medewerkers er in alle rust aan wennen. Als er nu een hybride of elektrische auto de werkplaats in rijdt, of een elektrische fiets, dan kijkt niemand daar van op. We merken dat het werk in de werkplaats steeds meer opschuift naar elektronica. Ook bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Diagnose en pass-thru vormen een steeds groter deel van het werk."
"Met technische trainingen houden we onze vakkennis bij. We nemen iedereen, van jong tot oud, mee met de nieuwste ontwikkelingen. Het mooie is: als je je vakkennis bijhoudt, is nieuwe techniek niet meer eng of spannend. Het is juist leuk om er aan te werken.”
Waarom zijn jullie begonnen met strategisch personeelsbeleid?
“Nadenken over de toekomst van ons bedrijf betekent automatisch nadenken over de toekomst van onze medewerkers. We kunnen de klanten en de voertuigen van morgen niet bedienen met de kennis van gisteren. Strategisch personeelsbeleid geeft antwoord op de vraag waar we naartoe willen, hoe we daar komen en welke kennis en vaardigheden we daar voor nodig hebben.”
Is het lastig om strategisch personeelsbeleid in te voeren?
“We zitten in de beginfase. Samen met de adviseur werkgeverschap van OOMT hebben we eerst de ondernemingsdoelen in kaart gebracht. Vervolgens hebben we gekeken welke kennis en talenten we in huis hebben, en welke nieuwe kennis en vaardigheden we op de lange termijn nodig hebben. De volgende stap is om samen met het team persoonlijke opleidingsplannen te maken. Daar gaan we binnenkort mee beginnen.”
Wat verwachten jullie van strategisch personeelsbeleid? Wat gaat het jullie brengen?
“Personeelsbeleid is een doorlopend proces. We willen het bedrijf en het team voorbereiden op alles wat de toekomst brengt. Op die manier kunnen we snel bijsturen en snel reageren op veranderingen in de markt. Ik zeg weleens: als de auto van de toekomst een vliegende auto op waterstof is, dan gaan we die onderhouden en verkopen. Strategisch personeelsbeleid helpt ons om onze doelen te bereiken. Het maakt ons flexibeler en slagvaardiger.”