Van monteur tot eigenaar - ben jij klaar voor de toekomst?

Van monteur tot eigenaar - ben jij klaar voor de toekomst?

Als trouwe partner van de AMT Awards draait het ook bij Automotive Academy om de toekomst van de branche. Wie als universeel autobedrijf zijn blik richt op morgen, komt dan ook al gauw uit bij deze allround sparringpartner. We praten met Danny Miedema van Automotive Academy en businesspartner Menno Verhorst, van opleider AutoNiveau, over de noodzaak van altijd blijven leren én weten waar je toekomst ligt.

“Dat wij met Automotive Academy als partner betrokken zijn bij de AMT Awards is natuurlijk een heel logisch verhaal”, verklaart Danny. “Wij zijn specialist in alles wat de universele garagist nodig heeft om de toekomst tegemoet te treden en dat begint natuurlijk met het in huis halen én houden van de juiste kennis, ervaring en competenties.”

Dat Danny daarvoor nauw samenwerkt met Menno is evident: hij weet als geen ander hoe je ervoor zorgt dat je voorop blijft lopen, zeker als het gaat om ontwikkelen van mensen en organisaties door op te leiden en te trainen. “De tijd dat je aan een paar trainingen per jaar als bedrijf in de autobranche voldoende bagage op zak had om je klanten te bedienen, is echt wel voorbij.” zegt Menno.

Om de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden hebben niet alleen technici, maar ook de receptionist en eigenaar daarbij te maken met grote veranderingen”

“Wij bedienen met onze trainingen het héle bedrijf. Om de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden hebben niet alleen technici, maar ook de receptionist en eigenaar daarbij te maken met grote veranderingen. Vroeger lag de focus bij de trainingen met name op de monteur, dat is nu echt veranderd. Daarom is het ook vanuit werkgeverschap van belang om de AMT Awards te steunen. Laat maar zien dat je er bent als bedrijf, dat jij een mooie partij bent om voor te werken én te blijven werken.”

Grote veranderingen

“De autobranche staat voor een aantal flinke uitdagingen en dat heeft zeker voor de sector waar wij ons op focussen, de universele autobedrijven, flinke consequenties. Maar dat wil zeker niet zeggen dat er geen kansen liggen. Sterker nog, met een steeds dunner wordend dealerlandschap gaat de universele garagist een steeds belangrijkere rol spelen.”

Volgens Danny liggen er kansen genoeg voor met name de grote ketens. “Zij kunnen uitstekend concurreren als het gaat om grote contracten, zoals verzekeraars en leasemaatschappijen. Dat betekent voor de universele garagist wel een investering in kennis en bedrijfsvoering.”

Volgens Menno moet daarin het hele bedrijf worden meegenomen. Hij legt uit: “De zakelijke rijder vraagt om een andere benadering dan de particuliere klant die om de hoek woont. Dat werkt in het hele bedrijf door. Zo is de rol van de receptie veel belangrijker geworden, die moet ook in staat zijn om facturen uit te leggen aan diverse doelgroepen en om kunnen gaan met een complexere administratie die daardoor ontstaat. Voor de monteurs geldt vervolgens dat ze uit de voeten moeten kunnen met merkspecifieke diagnose, OEM-apparatuur en eventueel diagnose op afstand, voor als er extra expertise nodig is. Binnen de Automotive Academy kunnen we dat van A tot Z faciliteren.”

Danny voegt toe: “En dan hebben we misschien de belangrijkste schakel in het verhaal nog niet genoemd: dat is de ondernemer. Die krijgt nogal wat veranderingen op zijn of haar bord, maar heeft vaak maar weinig mogelijkheden om echt met iemand te sparren over de toekomst van het bedrijf. Wij merken dat daar heel veel behoefte aan is een vervullen heel graag die functie. Dat begint al met het stellen van één heel belangrijke vraag: ‘Waar lig jij nou ’s nachts wakker van?’. Dan komen de verhalen en uitdagingen allemaal bovendrijven, precies op het niveau waarop wij kunnen assisteren.”

Het einde van de Local Hero?

De universele garagist moet dus hard aan de slag, en dat kan eigenlijk niet meer in je eentje. Betekent dat het einde van de eenmanszaak en alleskunner? Volgens Danny is dat slechts ten dele het geval. “Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan hoe je als ondernemer je bedrijf voor ogen ziet. Wil je graag een speler zijn die ook volledig onderhoud kan doen aan het modernste wagenpark? Dan zul je moeten samenwerken, op wat voor manier dan ook. Het is tegenwoordig niet meer te doen om overal verstand van te hebben, daarnaast vragen specifieke merken ook om de juiste kwalificaties en apparatuur om aan hun auto te mógen werken. Het is ondoenlijk om dat allemaal in je eentje te bolwerken. Maar als jij besluit om je te specialiseren in oudere auto’s, voor liefhebbers bijvoorbeeld, dan kun je het als ‘local hero’ nog heel lang uitzingen.”

Menno vult aan: “De kernvraag ligt bij de ondernemer. En wij hebben ons inmiddels gespecialiseerd in het volledig faciliteren van het onafhankelijke garagebedrijf. Dat uit zich niet alleen in cursussen en trainingen, maar in álles wat er nodig is om de bruggen gevuld, de klanten tevreden en de onderneming gezond te houden.” Danny voegt nog aan: “Als wij de extra handen en voeten van zo’n onderneming kunnen zijn, om zo te helpen om de doelen te realiseren krijgen wij daar energie van!”

Zelf vooruit blijven kijken

Om in die veranderende wereld als kenniscentrum een belangrijke rol in te nemen, is het ook voor Automotive Academy van belang om de laatste ontwikkelingen te vertalen naar praktische toepassingen. “Je kunt als opleidingsspecialist niet wachten op ‘wat er gebeurt’. Neem nu overheidsregels, die zijn grillig en aan verandering onderhevig”, verklaart Menno. “Je kunt het je simpelweg niet permitteren om achter de feiten aan te lopen. Nog voordat nieuwe regelgeving een feit is, of een nieuwe auto op de markt verschijnt, moeten wij al op de hoogte zijn van alle details, mogelijkheden en uitdagingen. Vol op de bok zitten dus.”

Betekent dat ook dat de nieuwste trainingen dan al klaarliggen? “Het zijn uiteindelijk de mensen in de branche die het werk doen, van monteur tot bedrijfseigenaar”, zegt Danny. “Aan ons de taak te zorgen dat zij altijd de mogelijkheden en kennis hebben om die taak uit te kunnen blijven voeren en bij te dragen aan hun succes.”

Dit artikel is gesponsord door Automotive Academy / partner van de AMT Awards.

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...