Sneak preview van de nieuwe Smart #5

Sneak preview van de nieuwe Smart #5

Het Chinees-Duitse Smart, een samenwerking van Mercedes-Benz Group en Geely Holding, brengt zijn derde model op de markt. Na de #1 en de #3, maakt de #5 nu zijn debuut. Dit nieuwe model van Smart is nét een tikje groter en sterker dan zijn voorgangers.

AMT mocht een preproductiemodel van de Smart #5 bekijken in de Smart R&D-faciliteit in Renningen, Duitsland én we hebben een ritje gemaakt met de engineers in het nieuwe model.

De #5

De Smart #5 is de ruimste Smart die ooit door het merk is geproduceerd en markeert de intrede in het middenklasse SUV-segment. Met dit nieuwe model breidt het merk, naar eigen zeggen, zijn elektrische portfolio uit met als doel een nóg comfortabelere en veelzijdigere volledig elektrische rijervaring te bieden.

Een ritje in de Smart #5

We stapten in als bijrijder naast een enthousiaste R&D-specialist in de #5 en maakten een ritje door het besneeuwde landschap van Renningen. En, eerlijk is eerlijk, hij heeft het formaat van een forse SUV. De auto is stoer van buiten, maar ontzettend luxueus vanbinnen. "Het is een auto voor mensen die van lange ritten houden met veel comfort", aldus de engineer die nu onze chauffeur is.

De Smart engineers hadden voor de nieuwe #5 maar één doel voor ogen, legt onze engineer/chauffeur uit: 'Het maximaliseren van de voordelen voor de gebruiker'. Efficiëntie en bereik hebben een enorme impact op de beslissing van de koper. Daarom wilden de ontwerpers de Smart #5 uitrusten met een 800v-batterijplatform en supersnelle 4c-oplaadmogelijkheid.

De Smart #5 staat op een nieuwe versie van het 800v SEA-platform van Geely. Daarmee kan de SUV van 10 tot 80% worden bijgeladen in 15 minuten. Met de forse batterij van 100 kWh zou de #5 tot 740 km kunnen rijden volgens de Chinese CLTC-normen. Dat komt ongeveer overeen met een Europese WLTP van ongeveer 550 km.

Dat laden hebben we gedaan bij een ENBW laadstation, bij een 150kw CCS lader. We hebben dus helaas de maximale laadsnelheden niet kunnen zien. Foto: Smart
Dat laden hebben we gedaan bij een ENBW laadstation, bij een 150kw CCS lader. We hebben dus helaas de maximale laadsnelheden niet kunnen zien. Foto: Smart

Nog een voordeel voor de gebruiker zijn de intelligente connectiviteitsfuncties. Functionaliteiten zoals de vehicle-to-load-functie, twee 13-inch schermen voor de bestuurder en de voorpassagier, een augmented reality  head-up display, uitgebreide bestuurdersassistentiesystemen en een premium in-car audiosysteem van Sennheiser moeten volgens de ontwikkelaars voor een superieure gebruikerservaring zorgen.

Onze chauffeur legt trots uit dat hij een favoriete knop heeft. Een knop waarmee je met één klik al je favoriete instellingen instelt. Je hoeft dus niet meer één voor een alle veiligheidssignalen en instellingen uit te zetten zoals in de #1 en de #3. Foto: Smart
Onze chauffeur legt trots uit dat hij een favoriete knop heeft. Een knop waarmee je met één klik al je favoriete instellingen instelt. Je hoeft dus niet meer één voor een alle veiligheidssignalen en instellingen uit te zetten zoals in de #1 en de #3. Foto: Smart

Lancering op de Europese markt

De Europese première en marktintroductie van de Smart #5 staat gepland in de eerste helft van 2025 en de meeste Nederlandse autodealers die Smart in hun showroom hebben staan, geven aan dat de #5 vanaf mei beschikbaar is.

Het nieuwe model ondergaat momenteel het EU-homologatieproces, waarbij wordt gekeken of alle onderdelen wel voldoen aan de noodzakelijke Europese normen. In deze periode worden ook de laatste testprocedures voor marktspecifieke toelating gedaan. De exacte technische specificaties en uitrusting van de Smart #5 line-up voor Europa worden dus nog bekendgemaakt.

#nieuw imago

De elektrische Smart #1 was het model waarmee Smart zichzelf op een volledig nieuwe manier presenteerde. De #1 was met zijn lengte van 4,27 meter de grootste Smart ooit geproduceerd. Niet lang daarna kwam Smart met de #3, die nog groter was, met zijn lengte van 4.44 meter. Beide modellen zijn SUV’s en daarmee maakte het merk korte metten met het imago van minuscuul-autootje. Na deze grote, luxe #5 zijn we de Smart van vroeger helemaal vergeten. #Goals.

Lees meer over

Daniela Markovic

Daniela Markovic

Redacteur AMT

Daniela Markovic is sinds 2023 redacteur van AMT. Daniela schrijft met name over alles wat de ondernemers in de autobranche bezig houdt.