Display wordt luidspreker: Continental komt met geluid via het scherm
Continental bouwt speakers in displays. Zo komt het geluid direct uit het scherm, wat ruimte en gewicht bespaart in de auto.
Continental bouwt speakers in displays. Zo komt het geluid direct uit het scherm, wat ruimte en gewicht bespaart in de auto.
Ter voorbereiding van de OOMT webinar over Samenwerken met AI vertelde wetenschapsjournalist Bennie Mols over de zeer nabije toekomst. "De meest succesvolle bedrijven zijn straks de bedrijven waarbij mensen en AI samenwerken," meent hij. Mols is gespecialiseerd in AI en robotica en ziet grote veranderingen aankomen in de mobiliteitsbranche. Maar hoe groot wordt die invloed?
Koudemiddelen komen en koudemiddelen gaan. R12 was een CFK en die ChloorFluorKoolstofverbindingen tasten de ozonlaag aan. R134a is geen CFK, maar wel een sterk broeikasgas. R1234yf is ook dat niet, maar vervalt in de atmosfeer tot een… PFAS. En Europa werkt aan een PFAS-verbod. Komt er wéér een nieuw koudemiddel? Wanneer? En welk nieuw koudemiddel wordt dat?
In deze Back to Basics ontleden we het Li-ion accupakket. Uit hoeveel cellen is zo'n accupakket opgebouwd? En hoe worden deze geschakeld en hoe is een accupakket eigenlijk opgebouwd?
Onlangs gingen we Back tot Basics met sensoren. In dit tweede deel zoomen we in op de microschakelaar en de testmogelijkheden ervan.
In dit derde deel van de Back to Basics-serie over sensoren kijken we naar het reedcontact. Wat is het, hoe werkt het, en hoe test je het?
In een modern voertuig zitten meer dan 70 sensoren verborgen die de autotechnicus zou moeten kennen. Daarom gaan we Back to Basics met sensoren.
In deze aflevering van Oog voor techniek: de Gen6-aandrijving voor de Neue Klasse (en alle komende elektrische BMWs). Hoe steekt die in elkaar?
Volgens elke voorspelling zullen zelfs in Europa verbrandingsmotoren nodig blijven voordat een eventueel verbod ingaat. Daarvoor ontwikkelde Audi een weer verbeterde versie van zijn 2.0 TFSI.
In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?
In 1994 zet Audi een revolutionaire stap: de nieuwe A8 krijgt een lichtgewicht aluminium spaceframe, waaraan aluminium plaatdelen worden bevestigd. De ATC-lezing met als thema 'gewichtsbesparing door gebruik van lichtmetalen' is net begonnen, en nu al een succes. De volle zaal luistert geboeid. Nieuw is het gebruik van aluminium niet. De Fransen gebruikten het (Citroën, Panhard, Amilcar, Bugatti) en begin jaren negentig introduceerde Honda de NSX met aluminium monocoque. De stap van Audi is bewonderenswaardig. Het merk gebruikt zes verschillende alu-legeringen.
Volkswagen is veel in het nieuws de afgelopen periode. En niet omdat het zo goed gaat in Wolfsburg. Precies een halve eeuw geleden was het ook crisis bij VW. AMT schreef er uitvoerig over. Zijn er parallellen?
In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?
In 1984 staat de computer volop in de belangstelling. Apple introduceert de Macintosh, IBM de 'PC', Philips de CD-ROM voor dataopslag en mkb'ers schaffen massaal 'microcomputers' aan. Autobedrijf Van der Slik in Zoetermeer heeft zo'n microcomputer geïnstalleerd. AMT beschrijft het als 'een centrale configuratie' op de administratie met beeldschermen in het magazijn en de werkplaats en twee printers.
"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC. AMT was erbij. Verslag in drie delen.
"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.
BMW en SK tes werken samen om afgedankte hoogvoltagebatterijen om te zetten in waardevolle grondstoffen voor nieuwe batterijproductie. Daarvoor is in Rotterdam Europoort een speciale fabriek gebouwd. AMT nam er een kijkje.
Ford maakt zich sterk voor de overgang naar elektrische auto's in Europa. De eerste volledig elektrische Ford, de Explorer, komt uit de hoofdfabriek in Keulen en is sinds juni 2024 leverbaar. We duiken in de techniek van wat voor Ford een allesbepalende auto is.