De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.

Ze zijn het nog niet verleerd bij Renault, aansprekende modellen tekenen. Ook nog op een productieplatform. Plug-in met brandstofcel range-extender, recept voor de toekomst?

Renault Emblème bespaart 90 % CO2. Hoe?

Ook na de Olympische Spelen is er in Parijs altijd wat te doen. Neem het Autosalon van 14-20 oktober. Er zijn veel deelnemers en die brengen wereldprimeurs mee, zoals de lang verwachte elektrische Renault 4. Daarnaast toont een studiemodel hoe Renault vanaf 2040 in Europa koolstofneutraal wil worden.

De nieuwe high-tech fabriek van Kia is speciaal ingericht om de productiecapaciteit van EV's aanzienlijk te verhogen. Foto: Kia

Kia EVO-fabriek in Zuid-Korea moet EV-productie boosten

Grootse plannen voor Kia. De eerste 100% EV-fabriek van Kia is gevestigd in Gwangmyeong en Kia is van plan om daar jaarlijks 150.000 exemplaren van de EV3 en EV4 produceren.

Foto: Volvo Trucks

Volvo FH Aero Electric komt 600 km ver op één acculading

Volgend jaar introduceert Volvo een nieuwe langeafstandsversie van de FH Aero Electric die tot 600 km kan rijden op één acculading.

Van de Kleuster Freegones last mile transportfiets via de Master-bestelauto’s tot de E-Tech C- en T-trucks, van 650 kg tot 44 ton, Renault Trucks biedt het allemaal elektrisch.

Hoe praktisch en economisch zijn elektrische Renault Trucks?

Batterij-elektrische trucks? Die zijn te duur en komen niet ver genoeg, toch? "Nee", zegt Renault Trucks bij de start van de productie van zijn E-Tech T- en C-modellen in de fabriek in het Franse Bourg en Bresse. Eerst zien dan geloven? Die uitdaging nemen de truckbouwers met het rode Renault-logo aan.

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?