Huub Tops, docent niveau 4 aan het Summa College in Helmond, speelt hierin een belangrijke rol. Naast het opleiden van jonge professionals, voorziet zijn opleiding in de groeiende vraag naar bijscholing van ervaren vakmensen. Tops legt uit waarom dit nodig is: "Elektrificering heeft diagnose en foutopsporing complexer gemaakt. We kennen dit soort HV‑systemen van soms wel 900 volt nog maar kort. Het oplossen van storingen aan EV's vraagt niet alleen gespecialiseerde apparatuur, maar ook specifieke vaardigheden en kennis."
Specialist in diagnoseapparatuur
AA-Equipment Support is specialist op het gebied van diagnoseapparatuur. In complexe elektronische EV-systemen kunnen technici met de nieuwste diagnoseapparaten van Launch en PicoScope snel en nauwkeurig problemen opsporen. Zo kun je bijvoorbeeld de Launch EG100 stroom- en spanningstester combineren met het Launch X-431 Euro Tab III-diagnoseapparaat om op basis van temperatuur, weerstand en celspanning een eerste diagnose te stellen. Digitale rapporten worden eenvoudig gegenereerd via de Launch X‑431, die volledig compatibel is met de EV‑diagnosesoftware. Technische gegevens controleer je vervolgens in ALLDATA Repair, een uitgebreide bron van OEM‑technische informatie.
Speciale gereedschappen
Wie meer wil dan alleen diagnoses stellen, heeft speciale gereedschappen nodig. Het Summa College maakt onder andere gebruik van de Launch ELT500 EV luchtdichtheidstester, de Launch ELP400 batterijcelequalizer, en het Launch TLT-610 accuhefplateau, dat als groot voordeel een ingebouwde accu heeft. Huub Tops: "Veel storingen in het HV-systeem worden veroorzaakt door vochtintreding en corrosie op de aansluitingen. Vocht verlaagt bovendien de isolatiewaarde. Na een reparatie of diagnose moet het accupakket opnieuw worden afgedicht, en die afdichting controleren we met de Launch ELT500."
Balanceren en laden
Tijdens de lessen gebruikt het Summa College ook de Launch ELP400 en ELB300. Wat kun je met deze apparaten? Huub Tops: "Accucellen zijn gegroepeerd in modules. Met de Launch ELP400 kun je zowel complete modules als afzonderlijke accucellen op- en ontladen dankzij het brede spanningsbereik. De Launch ELB300 is een balancer. Het spanningsniveau van de individuele cellen binnen een module moet tot drie cijfers achter de komma identiek zijn. De balancer regelt dat."
Daarnaast meet je met de Launch ES200 EV belangrijke parameters zoals isolatieweerstand en spanning in HV‑ en hybridevoertuigen. Huub Tops: "Fabrikanten schrijven na reparaties aan HV-batterijen altijd een laatste isolatietest voor."
Training en ondersteuning
De Launch ELP400, ELB300 en ES200 zijn nieuw op de markt. Om gebruikers optimaal te ondersteunen, heeft de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk van AA‑Equipment Support een samenwerking opgezet met het Summa College. Huub Tops vertelt: "Wij zijn gevestigd op de Automotive Campus, waar veel bedrijven actief zijn in de ontwikkelings- en maakindustrie van de auto-industrie. Batterijtechnologie speelt hier een belangrijke rol, en wij willen ervaring opdoen met het balanceren, repareren, en laden en ontladen van HV-batterijen."
AA-Equipment Support heeft het Summa College een Launch ELP400 in bruikleen gegeven. Op deze manier kan de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk leren van de praktijkervaringen van Huub Tops en zijn collega's.
Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment.