Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment
Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Huub Tops, docent niveau 4 aan het Summa College in Helmond, speelt hierin een belangrijke rol. Naast het opleiden van jonge professionals, voorziet zijn opleiding in de groeiende vraag naar bijscholing van ervaren vakmensen. Tops legt uit waarom dit nodig is: "Elektrificering heeft diagnose en foutopsporing complexer gemaakt. We kennen dit soort HV‑systemen van soms wel 900 volt nog maar kort. Het oplossen van storingen aan EV's vraagt niet alleen gespecialiseerde apparatuur, maar ook specifieke vaardigheden en kennis."

Specialist in diagnoseapparatuur

AA-Equipment Support is specialist op het gebied van diagnoseapparatuur. In complexe elektronische EV-systemen kunnen technici met de nieuwste diagnoseapparaten van Launch en PicoScope snel en nauwkeurig problemen opsporen. Zo kun je bijvoorbeeld de Launch EG100 stroom- en spanningstester combineren met het Launch X-431 Euro Tab III-diagnoseapparaat om op basis van temperatuur, weerstand en celspanning een eerste diagnose te stellen. Digitale rapporten worden eenvoudig gegenereerd via de Launch X‑431, die volledig compatibel is met de EV‑diagnosesoftware. Technische gegevens controleer je vervolgens in ALLDATA Repair, een uitgebreide bron van OEM‑technische informatie.

Speciale gereedschappen

Wie meer wil dan alleen diagnoses stellen, heeft speciale gereedschappen nodig. Het Summa College maakt onder andere gebruik van de Launch ELT500 EV luchtdichtheidstester, de Launch ELP400 batterijcelequalizer, en het Launch TLT-610 accuhefplateau, dat als groot voordeel een ingebouwde accu heeft. Huub Tops: "Veel storingen in het HV-systeem worden veroorzaakt door vochtintreding en corrosie op de aansluitingen. Vocht verlaagt bovendien de isolatiewaarde. Na een reparatie of diagnose moet het accupakket opnieuw worden afgedicht, en die afdichting controleren we met de Launch ELT500."

Balanceren en laden

Tijdens de lessen gebruikt het Summa College ook de Launch ELP400 en ELB300. Wat kun je met deze apparaten? Huub Tops: "Accucellen zijn gegroepeerd in modules. Met de Launch ELP400 kun je zowel complete modules als afzonderlijke accucellen op- en ontladen dankzij het brede spanningsbereik. De Launch ELB300 is een balancer. Het spanningsniveau van de individuele cellen binnen een module moet tot drie cijfers achter de komma identiek zijn. De balancer regelt dat."

Daarnaast meet je met de Launch ES200 EV belangrijke parameters zoals isolatieweerstand en spanning in HV‑ en hybridevoertuigen. Huub Tops: "Fabrikanten schrijven na reparaties aan HV-batterijen altijd een laatste isolatietest voor."

Training en ondersteuning

De Launch ELP400, ELB300 en ES200 zijn nieuw op de markt. Om gebruikers optimaal te ondersteunen, heeft de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk van AA‑Equipment Support een samenwerking opgezet met het Summa College. Huub Tops vertelt: "Wij zijn gevestigd op de Automotive Campus, waar veel bedrijven actief zijn in de ontwikkelings- en maakindustrie van de auto-industrie. Batterijtechnologie speelt hier een belangrijke rol, en wij willen ervaring opdoen met het balanceren, repareren, en laden en ontladen van HV-batterijen."

AA-Equipment Support heeft het Summa College een Launch ELP400 in bruikleen gegeven. Op deze manier kan de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk leren van de praktijkervaringen van Huub Tops en zijn collega's.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment.

Mirjam van der Rijt. - Foto: Remco Lassche/Studio 38C

Column Mirjam van der Rijt: 'ondernemen in onzekerheid'

Hoe ga je als automotive-ondernemer om met de snelle ontwikkelingen in de branche en alle onzekerheid die daarbij komt?

Geopende HV-accu van een Ford Mustang Mach-E. (Bron: Gino Decoster)

Batterijcellen balanceren cruciaal bij vervangen modules - en wel...

Hoogspannings-accutechnologie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en speelt een centrale rol in elektromobiliteit en andere toepassingen. Bij het onderhouden en repareren van hoogspanningsaccu's, vooral bij het vervangen van afzonderlijke celmodules is het balanceren van de cellen van cruciaal belang. Waarom?

Automerk Ebro vormt een strategische alliantie met het Chinese Chery Automobile voor de totstandkoming van de S700, wat een nieuw hoofdstuk markeert in de Spaanse auto-industrie.  Foto: Chery Automobile

Chery Automobile start autoproductie in Europa

De eerste in Europa geproduceerde auto van Chery Automobile is afgelopen week van de band gerold.

In september moest de EV goedkoper en in november willen we massaal meer uitgeven voor benzine. Foto: Shutterstock

AMV Marktrapport: auto's mogen weer wat duurder zijn

Het AMV marktrapport van de november laat zien dat de zoekprijs voor alle populaire brandstoffen steeg in november. Verder gaven consumenten meer uit voor populaire brandstoffen, waarbij benzine de grootste stijger was.

Ook bij het kiezen van de juiste autogarage speelt gegevensbescherming een steeds grotere rol. Foto: Digidentity

Databeveiliging speelt grote rol bij garagekeuze Nederlanders

Uit een onderzoek van Digidentity blijkt dat Nederlandse automobilisten databeveiliging steeds belangrijker vinden bij hun keuze voor een garage. 63% van de ondervraagde Nederlandse automobilisten geeft prioriteit aan goede databeveiliging van hun voertuig- en persoonlijke gegevens bij deze keuze.

Vormalig Stellantis Topman Carlos Tavares hier nog tijdens een toespraak op de Paris Automotive Summit 2024 op 15 oktober.

Onmiddelijk ontslag voor topman Stellantis Carlos Tavares

Stellantis neemt met onmiddellijke ingang afscheid van topman Carlos Tavares. Het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo maakte dat zondagavond bekend. Een opvolger wordt in de eerste helft van 2025 benoemd, meldde Stellantis.

De functies van Getac Essentials Suite moet de werkplaats helpen concurrerend te blijven in een branche die steeds verder digitaliseert. - Foto: Shutterstock

Getac Essentials Suite: alles-in-een-oplossing voor de werkplaats

De Getac Essentials Suite software biedt de werkplaats een complete oplossing voor diagnose, reparatie en workflowbeheer.

Triton D10. “De snelste hardware, intuïtieve bediening, robuust touchscreen en snelle oscilloscoop”, claimt Snap-on. En: “Training en ondersteuning ingebouwd in de diagnosetester.” Daarnaast biedt Snap-on training in het eigen trainingscenter.

Goede diagnose vraagt meer dan slimme apparatuur

AI, Over The Air Updates, big data…, de Snap-on diagnoseapparatuur wordt steeds slimmer. Maar slimme apparatuur alleen is niet voldoende voor een goede diagnose, zegt Snap-on. Wat er nog meer nodig is? Lees maar.