Gesponsord

OOMT webinar: samenwerken met AI in de mobiliteitsbranche 

OOMT webinar: samenwerken met AI in de mobiliteitsbranche 

"De meest succesvolle bedrijven zijn straks de bedrijven waarbij mensen en AI samenwerken," zegt wetenschapsjournalist Bennie Mols. Hij is gespecialiseerd in AI en robotica en ziet grote veranderingen aankomen in de mobiliteitsbranche. Maar hoe groot wordt die invloed?

Om te begrijpen wat AI kan betekenen voor de mobiliteitsbranche, kijkt Bennie Mols naar het grotere plaatje. “Er zijn momenteel drie grote maatschappelijke ontwikkelingen gaande. De eerste is de manier waarop we mobiliteit anders gaan vormgeven. Dat wordt wel samengevat in de afkorting CASE: connected, autonomous, shared, electric, ofwel: verbonden, autonoom, gedeeld en elektrisch.” Ten tweede is in de afgelopen tien jaar een enorme ontwikkeling geweest bij AI-technologie. “AI is nu heel goed in het herkennen van patronen in data en kan zelfs content creëren,” zegt Bennie Mols. De derde ontwikkeling is de krappe arbeidsmarkt. “Dat voelt vrijwel ieder bedrijf momenteel. Automatisering kan hierbij helpen, deels met behulp van AI.” 

Kansen en toepassingen 

Volgens hem biedt AI kansen, en dan vooral voor grote bedrijven zoals autofabrikanten en dealerketens. “Zij beschikken over veel data en kunnen AI direct inzetten om processen te optimaliseren. Voor kleinere mobiliteitsbedrijven is het vaak lastiger om veel data te verzamelen, tijd vrij te maken en geld te investeren. Toch is het voor deze bedrijven nuttig om de ontwikkelingen te volgen en te onderzoeken wat AI voor hen kan betekenen”, benadrukt Bennie Mols. 

De toepassingen van AI kun je in de mobiliteitsbranche op meerdere vlakken verwachten, ziet hij. “Denk aan veiliger rijden, voorspellend onderhoud en efficiënter energiebeheer. Logistiek wordt slimmer door data van sensoren te gebruiken om verkeersstromen beter te regelen. Daarnaast worden deelplatformen en het wegtransport efficiënter, krijg je slimmere navigatiesystemen en meer aansturing met voice.” 

Andere manieren van werken

Bij productieprocessen zorgen robots met AI voor slimme assemblage. “Grotere automerken bieden meer producten aan die op maat van de klant zijn gemaakt. Daarbij helpt AI met het efficiënter aansturen van hun productieprocessen. Ook zorgt AI ervoor dat robots beter en veiliger met mensen samenwerken.” Toch blijft de mens een belangrijke factor, vertelt hij. “In 2014 verving Toyota veel werknemers door robots, maar ze ontdekten al snel dat het er teveel waren. Daarop werd een deel vervangen door mensen die mee konden denken over het efficiënter inrichten van de processen. De uitdaging ligt dus in het samenwerken met AI, niet in het volledig vervangen van mensen. Hij ziet vooral kansen voor bedrijven die AI gebruiken als aanvulling op hun personeel. “Hoe meer je automatiseert, hoe belangrijker het wordt om je te onderscheiden met het menselijke aspect,” zegt hij. “De komende tijd moeten we leren samen te werken met AI.” 

Ik denk dat we op korte termijn enorm overschatten wat we met AI kunnen doen, terwijl we dit op de lange termijn juist onderschatten”

Technische én managementuitdaging

Om als autobedrijf met AI te beginnen adviseert hij om te starten met een pilotproject. “Bekijk of AI echt waarde toevoegt en zorg voor voldoende data. Daarbij moet je je afvragen wat het laag- en hooghangend fruit is. En betrek medewerkers vanaf het begin. AI is niet alleen een technische, maar vooral een managementuitdaging. Denk na hoe je de organisatie meeneemt bij deze ontwikkelingen, hoe je medewerkers betrekt door ze mee te laten denken of en hoe AI een rol in het werk zou kunnen spelen. Het doel van AI is om effectiever te produceren en diensten te verlenen. De meest succesvolle bedrijven zijn straks de bedrijven waarbij mensen en AI samenwerken.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.