Importeurs ondersteunen hun dealers en eindgebruikers met omvangrijke loyaliteits en garantieprogramma's, maar alleen voor hun eigen merk. Dealers hebben behoefte aan universele serviceconcepten, maar importeurs faciliteren dit niet. Zijn universele franchiseconcepten de oplossing? Niet voor dealers met meerdere vestigingen. Levijn Blokker, conceptmanager van AutoGlobe, legt uit: “Dealerbedrijven met meerdere vestigingen hebben al sterke marketingstructuren en vinden niet elk concept een versterking van hun reputatie. Bovendien kunnen vaak niet alle vestigingen zich aansluiten, omdat sommige locaties geografisch al bezet zijn. Gelukkig biedt LKQ de oplossing."
Universeel met behoud van merkidentiteit
De oplossing van LKQ is AutoGlobe, een nieuw universeel franchiseconcept. AutoGlobe ondersteunt dealers bij het bewerken van de universele markt, zonder hun merkidentiteit te verliezen. Dit doet AutoGlobe met techniek, marketing, kennis, kwaliteitswaarborging en drie sterke, innovatieve LKQ-samenwerkingsverbanden:
- Moobi Partner: een compleet e mobilitypakket, inclusief laadoplossingen en EV onderdelen.
- GRIP Expert: specialistische kennis en garantieprogramma's voor banden en remmen.
- Automotive Academy en Koskamp Opleidingen: opleidingen en certificeringen voor techniek en EV (NEN 9140).
Drie AutoGlobe-labels
Je vindt het beeldmerk van AutoGlobe niet op de gevel, maar wél dat van AutoWelt, Auto-Orient en AutoMonde. Afhankelijk van de doelgroep en merkspecialisatie is er keuze uit drie AutoGlobe-labels:
- AutoWelt richt zich op premium en exclusieve merken in het hogere segment, zoals Mercedes, BMW, Audi, Tesla en Volvo
- Auto Orient legt de nadruk op Aziatische merken, inclusief Chinese merken zoals BYD, MG en Nio
- AutoMonde bedient het brede middensegment van Europese volumemerken, zoals Renault, Ford en de merken van VAG en Stellantis
Klanten vind je ook online
AutoGlobe vergroot de online zichtbaarheid van dealerbedrijven met SEO- (Search Engine Optimization) en SEA-campagnes (Search Engine Advertising) en werkt met Google Business optimalisatie. Nieuwe klanten worden ook gevonden via occasion en APK data en sociale media. Retargeting en narrowcasting spelen een cruciale rol in het effectief bereiken van klanten.
Maak technologische sprongen
Om nieuwe klanten vast te houden, richt AutoGlobe zich ook op de opleiding van technici en receptionisten. Zaken zoals remote diagnostics, de helpdesk en abonnementsmodellen werken bij vreemde merken nu eenmaal anders dan bij het eigen dealermerk. Het kan een uitdaging zijn om bijvoorbeeld rijhulpsystemen en EV's van andere merken te servicen.
AutoGlobe helpt dealers technologische sprongen te maken met innovatieve tools en trainingen bij de Automotive Academy en Koskamp Opleidingen. Daarnaast vereenvoudigt AutoGlobe de administratie met centrale facturatie en biedt het dealers mobiliteitsdiensten en pechhulp. “En met onze Lease Servicepartner trek je moeiteloos zakelijk gestuurd werk aan”, aldus Levijn Blokker.
Wat vraagt AutoGlobe?
Dealers blijven de onderdelen van hun eigen merk bij de importeur kopen en schaffen de onderdelen van vreemde merken aan bij de LKQ- of VROOAM-grossier. Levijn Blokker: “Die levert betrouwbare en veilige OEM kwaliteitsonderdelen. En dat niet slechts één keer per nachtlevering, zoals dealers gewend zijn, maar zes keer per dag.”
De eerste franchisenemers zijn al aangesloten, nog vóór de start van de wervingscampagne. Op 1 januari 2028 hoopt Levijn Blokker minimaal twintig franchisenemers te hebben, goed voor ongeveer zestig vestigingen. “Wij zoeken dealers, erkende reparateurs en dealergroepen met minimaal drie bedrijven die de universele markt willen veroveren zonder hun merkidentiteit te verliezen. Wie AutoWelt-, Auto-Orient- of AutoMonde-dealer wil worden, kan met ons contact opnemen om de voordelen te ontdekken.”
Dit artikel is gesponsord door LKQ.