Je EV volledig opladen in 5 minuten: volgens BYD kan het
BYD zegt een manier te hebben gevonden om stekkerauto's net zo snel op te laden als een tankbeurt duurt.
BYD zegt een manier te hebben gevonden om stekkerauto's net zo snel op te laden als een tankbeurt duurt.
De vraag naar batterijen groeit snel door de stijgende verkoop van elektrische voertuigen en de behoefte aan energieopslag. Toch staan fabrikanten voor grote uitdagingen: ze moeten productie uitbreiden én investeren in nieuwe batterijtechnologie.
BMW werkt aan een batterijrecyclingmethode die energie bespaart en kosten verlaagt. Door een 'droge' recyclingtechniek te ontwikkelen, hoopt BMW de kringloop van batterijproductie efficiënter te maken.
BMW en SK tes werken samen om afgedankte hoogvoltagebatterijen om te zetten in waardevolle grondstoffen voor nieuwe batterijproductie. Daarvoor is in Rotterdam Europoort een speciale fabriek gebouwd. AMT nam er een kijkje.
"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.
JCL Logistics kondigde onlangs de opening van een ultramodern lithium-ion batterijwarehouse aan. Dit nieuwe warehouse, gelegen nabij het internationale crossdock en andere logistieke faciliteiten van JCL in 's-Heerenberg, biedt volgens JCL een ideale oplossing voor bedrijven die veilige en efficiënte opslag van Li-ionbatterijen zoeken.
Het Duitse bedrijfsadviesbureau P3 onderzocht uit praktijkgegevens van Aviloo Batterijdiagnose hoe de echte levensduur van HV-batterijen in auto's zich aftekent. Conclusie: geen reden tot zorg om voortijdige hoge vervangingskosten.
In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.
In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.
Samsung geeft aan op schema te liggen met de productie van de oxide solid-state batterij met record energiedichtheid en geeft aan de batterij dit jaar nog af te leveren.
Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.
De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.
Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.
De State of Health van een hoogvoltage batterij meten kan met testers van verschillende aanbieders. Maar hoe betrouwbaar is zo'n batterijtest? Bovag en Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzochten vijf testmethoden.
"Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.
AVILOO introduceert DoIP-compatibele batterijtests. Hiermee kan de werkplaats snel en nauwkeurig de gezondheid van EV-accu's testen, nu ook bij nieuwe modellen.
Batterijen van elektrische voertuigen kunnen ongeveer een derde langer meegaan dan onderzoekers doorgaans voorspelden, blijkt uit een studie van Stanford University.
De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!
Hoogspannings-accutechnologie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en speelt een centrale rol in elektromobiliteit en andere toepassingen. Bij het onderhouden en repareren van hoogspanningsaccu's, vooral bij het vervangen van afzonderlijke celmodules is het balanceren van de cellen van cruciaal belang. Waarom?